Svar: Kan det være allergi?

3. februar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Man kan godt være allergisk overfor kamille. Kamille hører til det man kalder kurvblomstfamilien og herunder hører f.eks. også mælkebøtte, Bellis, Tagetes, Georginer, Kornblomster, Margueritter, Morgenfruer, Solsikke mv.

Når man reagerer på disse blomster, så reagerer man ofte ved at få eksem. Reaktionen opstår, når man er i berøring med planterne eller rører ved deres saft. Hvis man f.eks. ikke tåler mælkebøtte, så vil man altså kunne få eksem, når og hvis man plukker mælkebøtteblade til den kanin, man har som kæledyr.

Nogle kurvblomstfamilie-planter er spiselige - det gælder f.eks. kamille, mælkebøtte, jordskokker, artiskokker, icebergsalat og lignende. Man ved desværre ikke helt, hvad betydning det har om man spiser eller drikker afkog af disse planter. Nogle ...

Annonce

... allergikere oplever dog at hvis de drikker f.eks. kamille-te, så kan det forværre deres kurvblomsteksem.

Hos så lille en pige som jeres, så synes jeg ikke der er nogen grund til at "udfordre skæbnen" og jeg synes ikke I skal give hende kamille te, hvis hun reagerer, som I fortæller. Måske kan I give hende koffeinfri hvid te eller måske bare prøve med lidt kogt vand med en lille smule sukker…

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg synes også du skal prøve at drøfte det med jeres læge og I kan her tale om, hvorvidt det vil være relevant på et tidspunkt at blive henvist til f.eks. allergiklinikken på Gentofte Hospital. Her vil de blandt andet kunne lave en priktest som kan vise, hvis jeres datter f.eks. ikke tåler kamille.

Det kan naturligvis også være tilfældet, at hun reagerer, men jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder