Svar: Urater i Bleen
22. november 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Ja, jeg synes faktisk at du skal kontakte din læge og fortælle, at der atter er urater i bleen. Selvom din drengs urin er blevet undersøgt en gang, og I har kontaktet en børnelæge på Skejby, så synes jeg det lyder relevant at drøfte det med lægen igen. Din mand kan tage jeres dreng til sin læge, hvis I er mest trygge ved ham/hende:)
Du fortæller, at din dreng har tabt sig eller ikke rigtigt har taget det på han skulle sidst sundhedsplejersken var på besøg. Urater i bleen kan godt være tegn på væskemangel, og det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på, at din dreng får væske/mælk nok.
Hvis du ammer vil det derfor være en god idé, at du forsøger at supplere med en flaske, før at øge din dreng indtag af mælk. Du kan naturligvis også forsøge at lægge hyppigere til brystet, men du ved jo aldrig præcist hvor meget han får hos dig - hvis du supplerer med en flaske, så ved du hvor meget han har drukket. Og lige nu er det vigtigt at sikre sig, at han får mælk nok.
Hvis du giver flaske, så skal du være opmærksom på, at han skal have mindst 1/6 af sin vægt i døgnet. Jeg ved ikke, hvad din dreng vejer, men hvis han f.eks. vejer 5400 gram, så skal han drikke 900 ml i døgnet. Fordelt på 6-8 flasker, så betyder det, at han skal drikke mellem 110-150 ml i hver flaske, altså hver 3 eller hver 4 time. Vejer han mere, skal han have mere mælk og hans væskebehov bliver hele tiden sat op i takt med at han vokser og bliver større.
Rigtig meget held og lykke med ham :)
- og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske