Svar: Hun vil ikke spise aftensmad

29. september 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Der er nok ingen tvivl om, at jeres datters store mandler spiller ind på hendes lyst til at spise og selvom det ikke er rart, at hun skal opereres, så vil det forhåbentlig hjælpe hende og dermed give dig lidt ro.

Det er rigtig godt, at hun er glad for rugbrød og du må gerne give hende rugbrød dagligt sammen med den øvrige mad. Det vil være rigtig fint, at du om aftenen, laver en lille tallerken til hende, hvor der f.eks. er et kvart stykke rugbrød med smør eller noget pålæg, som hun godt kan lide og ved siden af dette er så også lidt af aftensmaden. Det kan være lidt pastaskruer, lidt frikadelle, grøntsager osv.

Hun vil sandsynligvis have lettest ved at spise blød mad og det vil være rigtig godt at tænke i retter som er mere flydende eller retter, hvori der indgår en del sovs. Det kan være forskellige slags suppe, boller i karry, ris med sursødsovs, pasta med kødsovs, lakselasagne, kartoffelmos og millionbøf osv.

Supper kan f.eks. være grøntssagssuppe, kartoffel-porresuppe, aspargessuppe, tomatsuppe med suppepasta, hønsekødsuppe med kød- og melboller.

Retter med hakket kød vil ofte være lettere for hende at tygge og synke og sammen med disse meget gerne sove. Det kan være kødsovs af forskellige slags, det kan også være carbonader, frikadeller, farsbrød eller pirogger med forskelligt kødfyld og grøntsagsfyld.

Sovs er "smørelse" og I kan med fordel mose kartofler og grøntsager med sovs og lade hende spise dette selv med en gaffel. Sovs og dressinger som dyppelse vil ofte også være et hit. Hun vil sandsynligvis være gladest for mad som serveres adskilt, så hun kan se, hvad hun spiser. Giv gerne maden i en ensfarvet tallerken opdelt i rum.

Og så skal I ikke bære hende ud i køkkenet under stor protest. Har hun en ...

Annonce

... trip trap stol eller lignende stol, som hun selv kan sætte sig op på? Det er vigtigt, fordi hun så selv kan sætte sig til bords. Når det er spisetid, så kald på hende og sig at maden er klar. Sæt jer til bords og giv hende tid og se om ikke hun kommer. Hvis hun lige nu er helt ulykkelig bare I nævner det at spise, så må I lige nu lade hende være. Stille og roligt vil hun komme og måske kommer hun først, når I er ved at være færdige med at spise, men det er okay, det er jo netop godt hun kommer.

I skal anderkende dette "dejligt at du kommer skat. Sæt du dig på din stol, der er dejlig mad til dig" og lad hende så selv kravle op og sætte sig. Og er I ved at være færdige med at spise, så er det okay at hun sidder for sig selv og spiser. Det vigtigste lige nu er, at hun spiser og måske har hun netop nu brug for at I ikke er der og ikke kommenterer på hvad, hvordan og hvor meget hun spiser.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I skal også være opmærksomme på om hun signalerer sult - viser hun jer nogle gange at hun er sulten? Det skal I udnytte. Det er vigtigt, at I ikke siger "nu må du lige vente, vi skal spise om en halv time", men at I netop giver hende mad, når hun viser behov for mad. I skal udnytte, når hun har lyst til at spise. Samtidig må I godt holde fast i at hun skal spise ved bordet. Hun skal ikke have mad foran fjernsynet eller imens hun leger med sit legetøj. Hos jer sidder man ved bordet, når man spiser og den regel gælder alle i jeres familie:) Der er visse regler, som vi skal lære og en af dem er f.eks. at mad indtages ved middagsbordet. Så når jeres datter nogle gange viser behov for en snack eller lignende, så må I gerne sige "du må gerne få frugt, sæt du dig på din stol, så får du frugt" eller lignende.

Håber at I kan bruge dette videre :)

Rigtig meget held og lykke med operationen! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.