Svar: Hun vil ikke spise aftensmad
29. september 2014
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Der er nok ingen tvivl om, at jeres datters store mandler spiller ind på hendes lyst til at spise og selvom det ikke er rart, at hun skal opereres, så vil det forhåbentlig hjælpe hende og dermed give dig lidt ro.
Det er rigtig godt, at hun er glad for rugbrød og du må gerne give hende rugbrød dagligt sammen med den øvrige mad. Det vil være rigtig fint, at du om aftenen, laver en lille tallerken til hende, hvor der f.eks. er et kvart stykke rugbrød med smør eller noget pålæg, som hun godt kan lide og ved siden af dette er så også lidt af aftensmaden. Det kan være lidt pastaskruer, lidt frikadelle, grøntsager osv.
Hun vil sandsynligvis have lettest ved at spise blød mad og det vil være rigtig godt at tænke i retter som er mere flydende eller retter, hvori der indgår en del sovs. Det kan være forskellige slags suppe, boller i karry, ris med sursødsovs, pasta med kødsovs, lakselasagne, kartoffelmos og millionbøf osv.
Supper kan f.eks. være grøntssagssuppe, kartoffel-porresuppe, aspargessuppe, tomatsuppe med suppepasta, hønsekødsuppe med kød- og melboller.
Retter med hakket kød vil ofte være lettere for hende at tygge og synke og sammen med disse meget gerne sove. Det kan være kødsovs af forskellige slags, det kan også være carbonader, frikadeller, farsbrød eller pirogger med forskelligt kødfyld og grøntsagsfyld.
Sovs er "smørelse" og I kan med fordel mose kartofler og grøntsager med sovs og lade hende spise dette selv med en gaffel. Sovs og dressinger som dyppelse vil ofte også være et hit. Hun vil sandsynligvis være gladest for mad som serveres adskilt, så hun kan se, hvad hun spiser. Giv gerne maden i en ensfarvet tallerken opdelt i rum.
Og så skal I ikke bære hende ud i køkkenet under stor protest. Har hun en trip trap stol eller lignende stol, som hun selv kan sætte sig op på? Det er vigtigt, fordi hun så selv kan sætte sig til bords. Når det er spisetid, så kald på hende og sig at maden er klar. Sæt jer til bords og giv hende tid og se om ikke hun kommer. Hvis hun lige nu er helt ulykkelig bare I nævner det at spise, så må I lige nu lade hende være. Stille og roligt vil hun komme og måske kommer hun først, når I er ved at være færdige med at spise, men det er okay, det er jo netop godt hun kommer.
I skal anderkende dette "dejligt at du kommer skat. Sæt du dig på din stol, der er dejlig mad til dig" og lad hende så selv kravle op og sætte sig. Og er I ved at være færdige med at spise, så er det okay at hun sidder for sig selv og spiser. Det vigtigste lige nu er, at hun spiser og måske har hun netop nu brug for at I ikke er der og ikke kommenterer på hvad, hvordan og hvor meget hun spiser.
I skal også være opmærksomme på om hun signalerer sult - viser hun jer nogle gange at hun er sulten? Det skal I udnytte. Det er vigtigt, at I ikke siger "nu må du lige vente, vi skal spise om en halv time", men at I netop giver hende mad, når hun viser behov for mad. I skal udnytte, når hun har lyst til at spise. Samtidig må I godt holde fast i at hun skal spise ved bordet. Hun skal ikke have mad foran fjernsynet eller imens hun leger med sit legetøj. Hos jer sidder man ved bordet, når man spiser og den regel gælder alle i jeres familie:) Der er visse regler, som vi skal lære og en af dem er f.eks. at mad indtages ved middagsbordet. Så når jeres datter nogle gange viser behov for en snack eller lignende, så må I gerne sige "du må gerne få frugt, sæt du dig på din stol, så får du frugt" eller lignende.
Håber at I kan bruge dette videre :)
Rigtig meget held og lykke med operationen! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske