Svar: Snottet baby om morgen
17. september 2014
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at næsen stopper mere til i løbet af natten og derfor skal renses ekstra om morgenen. Mange voksne vil naturligt også starte dagen med at pudse næse om morgenen - uden at de behøver pudse næse flere gange i løbet af dagen.
Når næsen stopper til om morgenen, så skyldes det f.eks. det faktum, at jeres dreng ligger ned. Tyngdekraften gør at det slim og snot, der danner sig, lukker næsen mere til - hvis han ligger med hovedet til siden og sover, så vil det næsebor, der ligger ned mod madrassen ofte være sat lidt mere til, end det næsebor, som vender opad.
Små børn kan også have hævede og let irriterede slimhinder, som gør at deres næse lettere klotter til, og så kan små børn faktisk også have hævede polypper, som gør at der ikke skal ret meget til, før næsen stopper.
Hvis du synes det er meget voldsomt, hvis han snorker, så du tydeligt kan høre det, og du synes han virker meget generet af det, så kan du bestille tid hos en øre-næse-halslæge der kan tjekke om passagen er, som den skal være. Det kræver ikke henvisning fra egen læge at bestille tid hos en øre-næse-halslæge.
Derudover kan du ikke umiddelbart gøre så meget andet, end du allerede gør - sørge for at rense hans næse, så hans luftveje bliver holdt så rene som muligt. Det kan du gøre med saltvandsdråber, ved at få ham til at nyse (det er en god måde at næsen renser sig selv på) og ved at bruge en næsesuger. Der kan godt samle sig nogle store bussemænd, som du kan løsne med saltvand og derefter få ud med næsesugeren.
Det lyder rigtig fint med en silkenatdragt, silke er godt til at regulere temperaturen. Du kan også prøve med en natdragt i uld, evt. en blanding mellem uld/silke eller uld/bomuld:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske