Svar: Snottet baby om morgen

17. september 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt at næsen stopper mere til i løbet af natten og derfor skal renses ekstra om morgenen. Mange voksne vil naturligt også starte dagen med at pudse næse om morgenen - uden at de behøver pudse næse flere gange i løbet af dagen.

Når næsen stopper til om morgenen, så skyldes det f.eks. det faktum, at jeres dreng ligger ned. Tyngdekraften gør at det slim og snot, der danner sig, lukker næsen mere til - hvis han ligger med hovedet til siden og sover, så vil det næsebor, der ligger ned mod madrassen ofte være sat lidt mere til, end det næsebor, som vender opad.

Små børn kan også have hævede og let irriterede slimhinder, som gør at deres næse lettere klotter til, og så kan små børn faktisk også have hævede polypper, som gør at der ikke skal ret meget til, før næsen stopper.

Hvis du synes det er meget voldsomt, hvis han snorker, så du ...

Annonce

... tydeligt kan høre det, og du synes han virker meget generet af det, så kan du bestille tid hos en øre-næse-halslæge der kan tjekke om passagen er, som den skal være. Det kræver ikke henvisning fra egen læge at bestille tid hos en øre-næse-halslæge.

Derudover kan du ikke umiddelbart gøre så meget andet, end du allerede gør - sørge for at rense hans næse, så hans luftveje bliver holdt så rene som muligt. Det kan du gøre med saltvandsdråber, ved at få ham til at nyse (det er en god måde at næsen renser sig selv på) og ved at bruge en næsesuger. Der kan godt samle sig nogle store bussemænd, som du kan løsne med saltvand og derefter få ud med næsesugeren.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det lyder rigtig fint med en silkenatdragt, silke er godt til at regulere temperaturen. Du kan også prøve med en natdragt i uld, evt. en blanding mellem uld/silke eller uld/bomuld:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder