Svar: Stort hoved

16. august 2014

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære M´s mor

Tak for dit brev :)

Først - jeg kan godt forstå, at du er bekymret, og jeg synes det er rigtig godt, at du har taget initiativ til at få jeres dreng undersøgt grundigt. Det er rigtig godt, at du er så opmærksom, som du er, og at du reagerer på din uro. Du kender din dreng bedst, du ved, hvordan han er, hvordan han reagerer i forskellige situationer, og den uro du har skal naturligvis undersøges.

Det er derfor rigtig godt, at han nu er henvist til både børneambulatoriet og til øjenafdelingen, så I kan finde ud af, om du har grund til bekymring, og hvordan I hjælper ham bedst.

Det er rigtig godt, at de har lovet dig 3-4 ugers ventetid, så du ved, at I kommer til inden for nærmeste fremtid; men du skal naturligvis være opmærksom på, om din dreng på nogen måde ændrer adfærd. Jeg kan godt forstå du tænker, at hvis han har problemer med væske i hovedet, så vil ...

Annonce

... han kunne blive rigtigt dårligt - og det er rigtigt. Derfor skal du holde øje med ham. Hvis han samtidig med at han klager over at det gør ondt i hovedet begynder at kaste op, hvis hans bløde plet øverst på kraniet begynder at blive spændt eller bule ud, hvis han holder op med at spise, virker sløv, apatisk, drejer sine øjne nedad eller måske kramper, så skal du ringe 112 og få ham indlagt med det samme, da det kan være tegn på forhøjet tryk i kraniet.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Når det er sagt, så synes jeg dog også du skal kontakte jeres læge og lige drøfte situationen med ham/hende, så du ved præcist, hvordan du skal reagere og hvornår. Det er lægen, som er bedst til at rådgive dig i denne situation:)

Jeg håber I snart modtager en indkaldelse og krydser fingre for, at det hele går bedst muligt for jer og jeres lille dreng. Send mig meget gerne en opdatering - og stort knus fra mig til dig og til lille M :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.