Svar: Stort hoved
16. august 2014
Alder:
21 mdr.
Kære M´s mor
Tak for dit brev :)
Først - jeg kan godt forstå, at du er bekymret, og jeg synes det er rigtig godt, at du har taget initiativ til at få jeres dreng undersøgt grundigt. Det er rigtig godt, at du er så opmærksom, som du er, og at du reagerer på din uro. Du kender din dreng bedst, du ved, hvordan han er, hvordan han reagerer i forskellige situationer, og den uro du har skal naturligvis undersøges.
Det er derfor rigtig godt, at han nu er henvist til både børneambulatoriet og til øjenafdelingen, så I kan finde ud af, om du har grund til bekymring, og hvordan I hjælper ham bedst.
Det er rigtig godt, at de har lovet dig 3-4 ugers ventetid, så du ved, at I kommer til inden for nærmeste fremtid; men du skal naturligvis være opmærksom på, om din dreng på nogen måde ændrer adfærd. Jeg kan godt forstå du tænker, at hvis han har problemer med væske i hovedet, så vil han kunne blive rigtigt dårligt - og det er rigtigt. Derfor skal du holde øje med ham. Hvis han samtidig med at han klager over at det gør ondt i hovedet begynder at kaste op, hvis hans bløde plet øverst på kraniet begynder at blive spændt eller bule ud, hvis han holder op med at spise, virker sløv, apatisk, drejer sine øjne nedad eller måske kramper, så skal du ringe 112 og få ham indlagt med det samme, da det kan være tegn på forhøjet tryk i kraniet.
Når det er sagt, så synes jeg dog også du skal kontakte jeres læge og lige drøfte situationen med ham/hende, så du ved præcist, hvordan du skal reagere og hvornår. Det er lægen, som er bedst til at rådgive dig i denne situation:)
Jeg håber I snart modtager en indkaldelse og krydser fingre for, at det hele går bedst muligt for jer og jeres lille dreng. Send mig meget gerne en opdatering - og stort knus fra mig til dig og til lille M :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske