Svar: Dræn i ører
14. august 2014
Alder:
13 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå at I efterlyser bedre søvn og naturligt tænker om der kan være en sammenhæng mellem jeres datters uro og væske på ørerne.
Børn med øreproblemer vil ofte sove dårligt. De vil have ondt, når de ligger ned, og det vil typisk være sådan at barnet puttes, falder i søvn, vågner efter lidt tid og græder, og når man så tager barnet op, så stopper gråden, barnet falder til ro og kan puttes tilbage i seng, sover lidt og vågner så op igen, fordi det gør ondt. Trykket i øret stiger, når barnet ligger ned og når barnet løftes op, så falder trykket i øret og barnets smerte mindskes, indtil barnet så har ligget ned i lidt tid igen…
Hos ⅔ af børnene vil væsken forsvinde af sig selv inden for ca 3 måneder og derfor er det en udmærket idé at se tiden lidt an. I skal naturligvis forsøge at sikre, at hun ikke bliver forkølet i den periode, da en forkølelse vil kunne "sætte sig på ørerne". I kan også prøve at give hende lidt smertestillende før hun puttes, for at se om det vil give lidt mere ro. Det kan I prøve at tale med lægen om.
At få lagt dræn er en udmærket idé - især hvis man fornemmer at barnet er meget irriteret og påvirket af sine øreproblemer, og hvis barnets sprog f.eks. begynder at blive påvirket. Der er også tale om et "lille indgreb", som er hurtigt overstået. Selve ilæggelse af drænet varer ofte en halv times tid. Men barnet skal trods alt være i fuld narkose og så lille en pige, som I har, vil jo ikke kunne forstå, hvad der sker, ej heller kunne forklares særlig meget og man skal naturligvis altid overveje de indgreb, man udsætter barnet for…
Og ja - der kan spille mange ting ind. Alder, udvikling osv. har naturligt også noget at sige i forhold til søvnen og som I skriver, så er hun jo nu begyndt at sove bedre. Hun sover en længere nattesøvn og sover også en middagslur i vuggestuen…
Hos jer er der måske tale om en blanding af flere faktorer og det er vigtigt at I ved at det at få lagt dræn ikke nødvendigvis giver bedre søvn. Nogle familier oplever at det virker fra første dag - men bestemt ikke alle. For det er sådan, at kroppen husker og hvis hun har en erfaring med sig om at blive vækket fordi det gør ond i ørerne, så vil kroppen stadig godt kunne vågne op - også selvom hun ikke længere har ondt. Simpelthen fordi hun har den erfaring med sig og det husker kroppen. Og det tager tid at få skabt en ny erfaring…
Jeg synes I skal lytte meget til jeres ørelæge og følge dennes råd. Øre-næse-hals-læger er specielt uddannet til netop at vurdere denne problematik og vejlede i hvorvidt barnet bør få lagt dræn og i givet fald, hvornår dette gøres bedst.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske