Svar: Dræn i ører

14. august 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lina

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå at I efterlyser bedre søvn og naturligt tænker om der kan være en sammenhæng mellem jeres datters uro og væske på ørerne.

Børn med øreproblemer vil ofte sove dårligt. De vil have ondt, når de ligger ned, og det vil typisk være sådan at barnet puttes, falder i søvn, vågner efter lidt tid og græder, og når man så tager barnet op, så stopper gråden, barnet falder til ro og kan puttes tilbage i seng, sover lidt og vågner så op igen, fordi det gør ondt. Trykket i øret stiger, når barnet ligger ned og når barnet løftes op, så falder trykket i øret og barnets smerte mindskes, indtil barnet så har ligget ned i lidt tid igen…

Hos ⅔ af børnene vil væsken forsvinde af sig selv inden for ca 3 måneder og derfor er det en udmærket idé at se tiden lidt an. I skal naturligvis forsøge at sikre, at hun ikke bliver forkølet i den periode, da en forkølelse vil kunne "sætte sig på ørerne". I kan også prøve at give hende lidt smertestillende før hun puttes, for at se om det vil give lidt mere ro. Det kan I prøve at tale med lægen om.

At få lagt dræn er en udmærket idé - især hvis man fornemmer at barnet er meget irriteret og påvirket af sine øreproblemer, og hvis barnets sprog f.eks. begynder at blive påvirket. Der er også tale om et "lille indgreb", som er hurtigt overstået. Selve ...

Annonce

... ilæggelse af drænet varer ofte en halv times tid. Men barnet skal trods alt være i fuld narkose og så lille en pige, som I har, vil jo ikke kunne forstå, hvad der sker, ej heller kunne forklares særlig meget og man skal naturligvis altid overveje de indgreb, man udsætter barnet for…

Og ja - der kan spille mange ting ind. Alder, udvikling osv. har naturligt også noget at sige i forhold til søvnen og som I skriver, så er hun jo nu begyndt at sove bedre. Hun sover en længere nattesøvn og sover også en middagslur i vuggestuen…

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hos jer er der måske tale om en blanding af flere faktorer og det er vigtigt at I ved at det at få lagt dræn ikke nødvendigvis giver bedre søvn. Nogle familier oplever at det virker fra første dag - men bestemt ikke alle. For det er sådan, at kroppen husker og hvis hun har en erfaring med sig om at blive vækket fordi det gør ond i ørerne, så vil kroppen stadig godt kunne vågne op - også selvom hun ikke længere har ondt. Simpelthen fordi hun har den erfaring med sig og det husker kroppen. Og det tager tid at få skabt en ny erfaring…

Jeg synes I skal lytte meget til jeres ørelæge og følge dennes råd. Øre-næse-hals-læger er specielt uddannet til netop at vurdere denne problematik og vejlede i hvorvidt barnet bør få lagt dræn og i givet fald, hvornår dette gøres bedst.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.