Svar: Forstoppelse og fald i vækstkurve

11. juni 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære stadigt bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå du efterhånden synes at der skal gang i din drengs mave - det synes jeg også - og det er rigtig godt, at I nu er blevet henvist til børneafdelingen, så han kan blive undersøgt grundigt og så der kan blive lagt en plan. Både i forhold til afføringsmiddel, hvad han skal have, hvor meget osv. og også i forhold til hans indtag af mad, manglende vægtøgning osv.

Det er helt naturligt at hans lyst til at spise bliver mindre, når han har forstoppelse. Det er dog godt, hvis du fortsat kan tilbyde ham flere små måltider dagen igennem, så du holder fast i at han stadig skal spise - og så du også forsøger at holde maven igang naturligt netop via maden. Du må gerne give ham ekstra frugt - frisk frugt i hånden og frugtmos. Ligesom han også meget gerne må få mad der smager af noget - let krydret mad som kødsovs krydret med løg, timian, oregano osv. eller ris sammen med en mild karrysovs, det kan være med til at sætte lidt gang i maven.

Du skal ikke fokusere på mængden - det gør ikke noget, hvis han ikke spiser særligt store mængder. Det er dog vigtigt at holde fast i at han stadig forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart og at du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt osv.

Giv ham masser af vand. Du kan evt. komme et par skiver økologisk frugt f.eks. appelsin i vandet, for at give det lidt smag. I jeres situation, vil det også være helt okay at give ham lidt tynd saft, for at få ham til at drikke lidt mere, eller give ham lidt fortyndet juice. Det er helt okay, hvis du lige nu ammer ham 4 gange i døgnet - inden middagslur, aften og igen kl 21 og måske en ekstra gang, hvis han viser behov. Helt fint - det giver ekstra væske og det at ...

Annonce

... sutte sætter også gang i tarmperistaltikken.

Det lyder som et godt forsøg med Forlax Junior 4 gram. Jeg har søgt på det på nettet og kan se at anbefalingen for børn i alderen 6 måneder til 1 år er en doseringspose dagligt. Det anbefales at man blandet det op i 50 ml vand og at man giver det til barnet om morgenen. Det virker inden for 24-48 timer. Det lyder som den ordination lægen også har givet og den kan du roligt følge :)

Du kan sagtens trække det opblandede Forlax/vand op i en sprøjte og give ham det i munden på den måde. Det er helt fint:)

Med hensyn til de røde knopper, så kan der sagtens være tale om varmeknopper. Jeg går ud fra at det også er blevet varmere i vejret, hvor I bor og han kan naturligt godt få knopper på kroppen på grund af varmen. Måske skal han have lidt mindre eller lettere tøj på.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Når du bader ham, så prøv at bruge et mildt babybadeprodukt, som er hudvenligt og som ikke indeholder parfume, parabener og lignende. Gerne svanemærket og gerne et lidt skummende produkt. Kom det på en blød vaskeklud og vask ham med den lidt skummende sæbe på kroppen, hvor han har sine knopper. Vask ham grundigt med rent vand efterfølgende, så sæben kommer helt af og se om huden bliver bedre af dette.

Han kan naturligvis også have fået en infektion i kroppen, som giver ham et udslæt. Hvis du er i tvivl, synes det ser specielt ud, så er det en god idé at få ham tjekket af lægen. Børn kan få rigtig mange forskellige knopper og forskelligt udslæt og er man i tvivl, er det altid en god idé at få det tjekket:)

Det er rigtig godt at du er opmærksom på hvad I bruger af vaskepulver osv. og at du ikke har lavet nogen ændringer her :)

Håber du kan bruge dette lidt videre og jeg krydser fingre for at der snart kommer gang i den lille mave:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg