Svar: Forstoppelse og jern
19. april 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt og rigtig vigtigt, at du er opmærksom på at holde jeres lille drengs mave igang. Det har stor betydning for hansindtag af både mad og mælk, at hans mave fungerer, og det har også stor betydning for hans velbefindende og udvikling generelt.
Du skal naturligvis sikre ham væske nok, og det er rigtig fint at du både ammer, giver vand af kop og også prøver med vand af flaske, for at øge hans indtag af væske. På samme måde er det rigtig fint, at du forsøger at tilbyde ham skemad flere gange dagligt, og det er her vigtigt at du varierer hans indtag af både grød og mos. Det vil være rigtig godt at du nu, hvor han er 6 måneder giver ham frugtmos og frisk frugt i hånden som mellemmåltid - det er med til at sætte maven igang naturligt og du kan forsøge med f.eks. sveskemos, blommemos og abrikosmos evt. blandet med æble.
Nu hvor han er 6 måneder må han også gerne få lidt sovs. Det kan være flødesovs, som I selv spiser, det kan også "bare" være lidt smørsovs, som du hælder over hans grøntsagsmos. Sovs kan give smag, men er også godt til at "smøre" lidt, så han ikke får så hård mave.
Det er korrekt, at du ikke bør give mere end 10 ml laktulose, med mindre det er aftalt med lægen. Laktulosen bør gives to gange dagligt og gives med fordel sammen med lidt frugtmos. Det lyder dog som om at jeres dreng ikke får det fulde udbytte af laktulosen, og jeg synes derfor, at I skal tale med jeres læge om at skifte over til Movicol Junior i stedet. Det skal blandes op med vand og drikkes - enten af flaske eller af tudkop.
Med hensyn til jern, så synes jeg også I skal drøfte dette med lægen. I Danmark anbefaler vi at man giver jern, når barnet ammes - kun hvis barnet får modermælkserstatning og med sikkerhed indtager mindst 400 ml mme dagligt, så kan jerntilskud undværes. I kan prøve at give ham Babyfer - det er smagsneutralt jerntilskud, der drysses som pulver ud på lidt frugtmos. Det fungerer bedre for nogle børn. I kan naturligvis også overveje, om I vil gå over til at give 400 ml mme dagligt, for på den måde at sikre jeres dreng den anbefalede mængde jern. Jeg ved fra dine tidligere breve, at amningen ikke har været helt let, og at jeres dreng i perioder tager sparsomt på - så måske vil det netop være en god løsning for jer, hvis jeres dreng kan lære at tage imod en flaske med modermælkserstatning. På den måde kan I komme væk fra at give ham jerntilskud, I får tilført ham ekstra væske, I ved præcist hvor meget væske han indtager, og I sikrer jer, at han fortsat tager på….
Mit skøn vil være, at der ikke bør gå mere end 2 dage mellem hans afføringer og det er vigtigt at afføringen er blød og let for ham at komme af med. Den må ikke være knoldet og hård, og det må ikke gøre ondt og må ikke give ham rifter. Hvis han oplever, at det gør ondt at have afføring, så vil han naturligt også holde igen og vil ikke presse, og det vil forstærke hans forstoppelse.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan hjælpe ham med at blive mobiliseret. Det er godt for at holde maven igang. Det betyder at I skal cykle med hans ben, hjælpe ham med at "stå og hoppe" på jeres skød. I skal hjælpe ham med at trille, dreje, krybe. Jo mere han bevæger sig, jo bedre vil det også være for hans mave.
Det kan også hjælpe med et dagligt bad. Det at komme ned i det lune vand, kan få mave-tarm til at slappe lidt af, så maven ikke bliver "så spændt" og så han bedre kan komme af med afføringen efterfølgende.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker at gumle på selv og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller det kan være lidt mos fra glas. Vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur
Eftermiddag: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, suppleres med frugtmos, vand af kop - og ammes også gerne om eftermiddagen.
Powernapper evt. Og måske springes den over.
Aften 18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og/eller flaske med mme og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften: Flaske med mme og sover videre
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Og rigtig god påske i det svenske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske