Svar: Forstoppelse og jern

19. april 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt og rigtig vigtigt, at du er opmærksom på at holde jeres lille drengs mave igang. Det har stor betydning for hansindtag af både mad og mælk, at hans mave fungerer, og det har også stor betydning for hans velbefindende og udvikling generelt.

Du skal naturligvis sikre ham væske nok, og det er rigtig fint at du både ammer, giver vand af kop og også prøver med vand af flaske, for at øge hans indtag af væske. På samme måde er det rigtig fint, at du forsøger at tilbyde ham skemad flere gange dagligt, og det er her vigtigt at du varierer hans indtag af både grød og mos. Det vil være rigtig godt at du nu, hvor han er 6 måneder giver ham frugtmos og frisk frugt i hånden som mellemmåltid - det er med til at sætte maven igang naturligt og du kan forsøge med f.eks. sveskemos, blommemos og abrikosmos evt. blandet med æble.

Nu hvor han er 6 måneder må han også gerne få lidt sovs. Det kan være flødesovs, som I selv spiser, det kan også "bare" være lidt smørsovs, som du hælder over hans grøntsagsmos. Sovs kan give smag, men er også godt til at "smøre" lidt, så han ikke får så hård mave.

Det er korrekt, at du ikke bør give mere end 10 ml laktulose, med mindre det er aftalt med lægen. Laktulosen bør gives to gange dagligt og gives med fordel sammen med lidt frugtmos. Det lyder dog som om at jeres dreng ikke får det fulde udbytte af laktulosen, og jeg synes derfor, at I skal tale med jeres læge om at skifte over til Movicol Junior i stedet. Det skal blandes op med vand og drikkes - enten af flaske eller af tudkop.

Med hensyn til jern, så synes jeg også I skal drøfte dette med lægen. I Danmark anbefaler vi at man giver jern, når barnet ammes - kun hvis barnet får modermælkserstatning og med sikkerhed indtager mindst 400 ml mme dagligt, så kan jerntilskud undværes. I kan prøve at give ham Babyfer - det er smagsneutralt jerntilskud, der drysses som pulver ud på lidt frugtmos. Det fungerer bedre for nogle børn. I kan naturligvis også overveje, om I vil gå over til at give 400 ml mme dagligt, for på den måde at sikre jeres dreng den anbefalede mængde jern. Jeg ved fra dine tidligere breve, at amningen ikke har været helt let, og at jeres dreng i perioder tager sparsomt på - så måske vil det ...

Annonce

... netop være en god løsning for jer, hvis jeres dreng kan lære at tage imod en flaske med modermælkserstatning. På den måde kan I komme væk fra at give ham jerntilskud, I får tilført ham ekstra væske, I ved præcist hvor meget væske han indtager, og I sikrer jer, at han fortsat tager på….

Mit skøn vil være, at der ikke bør gå mere end 2 dage mellem hans afføringer og det er vigtigt at afføringen er blød og let for ham at komme af med. Den må ikke være knoldet og hård, og det må ikke gøre ondt og må ikke give ham rifter. Hvis han oplever, at det gør ondt at have afføring, så vil han naturligt også holde igen og vil ikke presse, og det vil forstærke hans forstoppelse.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan hjælpe ham med at blive mobiliseret. Det er godt for at holde maven igang. Det betyder at I skal cykle med hans ben, hjælpe ham med at "stå og hoppe" på jeres skød. I skal hjælpe ham med at trille, dreje, krybe. Jo mere han bevæger sig, jo bedre vil det også være for hans mave.

Det kan også hjælpe med et dagligt bad. Det at komme ned i det lune vand, kan få mave-tarm til at slappe lidt af, så maven ikke bliver "så spændt" og så han bedre kan komme af med afføringen efterfølgende.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker at gumle på selv og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller det kan være lidt mos fra glas. Vand af kop.

Flaske med mme og puttes til middagslur

Eftermiddag: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, suppleres med frugtmos, vand af kop - og ammes også gerne om eftermiddagen.

Powernapper evt. Og måske springes den over.

Aften 18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.

Ammes og/eller flaske med mme og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften: Flaske med mme og sover videre

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

Og rigtig god påske i det svenske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder