Svar: Sygdom og rytme

4. april 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Helle

Håber det går bedre med lillepigen, og at hun er ved at være frisk igen :)

Når børn er syge, så skal de have lov til at sove - og nej, hun skal derfor ikke vækkes om morgenen. Det er vigtigt at hun sover, fordi hun netop styrker sit immunforsvar og bliver bedre rask, hvis hun får den søvn, hun har behov for - og syge børn vil ofte have behov for at sove ekstra - fuldstændig ligesom vi voksne har brug for at sove mere, når vi er syge :)

Og ja - sygdom kan derfor ødelægge alle så gode vaner, vi ellers havde fået skabt, men det er okay. For hvis barnet har en grundlæggende god søvnrytme og normalt trives godt, har et trygt og dejligt putteritual osv. så vil man godt kunne komme tilbage til dette, når barnet atter er rask.

Du fortæller at din datter lige nu har sovet 3 lure dagligt og er gået sent i seng og har sovet dårligt om natten, og naturligt derfor også har sovet længere om morgenen. Og jeg læser dit brev sådan, at hvis du forsøger at tage hende op om morgenen, så er hun tydeligt ked af det, pjevset og mangler overskud. Mit forslag vil derfor være, at du lige nu forsøger at lade hende vågne af sig selv, så hun har overskud til dagen. Måske vil hun stadig have brug for at sove 3 lure, fordi hun er syg og det er ...

Annonce

... okay, men stille og roligt vil hun sandsynligvis igen begynde at kunne nøjes med to lure og det at hun vågner af sig selv om morgenen kan være fint i forhold til dette. Det vil nemlig ofte betyde at hun måske vil sove lidt senere lure dagen igennem, fordi hun står senere op og dermed sove to lure og gå tidligere i seng - og i takt med at hun igen begynder at sove før til natten, så vil hun også vågne tidligere om morgenen og I kan så starte dagen tidligt igen, arbejde på den rytme, som hun skal have i vuggestuen osv.

Jeg kan godt forstå du synes det er svært, for I har arbejdet rigtig meget med at få styr på søvnen og rytmen og det kan meget let føles som at blive slået tilbage til start... Men måske vil det vise sig, at når hun atter er rask og kommer rigtigt ind i vuggestuen og den hverdag det bringer med sig, så vil det naturligt påvirke hendes rytme og hendes søvn for hele døgnet - og i positiv retning - det er set før, så fat håb:):)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg vil naturligvis også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og sygdom". Der kan dukke mange forskellige ting op, når man starter i vuggestue og så kan det være rart at læse lidt om symptomer, behandling, observationer osv.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat god bedring med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie