Svar: Børneeksem og højde

21. marts 2014

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære forældre

Tak for jeres brev :)

Der kan meget vel være en sammenhæng mellem jeres drengs børneeksem og hans vægring mod at komme i bad. Altså at han har følt det ubehageligt, enten fordi sæben svier eller fordi det klør ekstra i huden efterfølgende...

Det er fint at I lige nu derfor bader ham en gang om ugen i håb om at han så stille og roligt begynder at acceptere bade bedre igen. Men ellers er det ofte en god idé at bade hyppigere fordi det holder huden fri for bakterier og det forebygger infektioner.

Gode råd ved bad og børneeksem:

- Gør badet kortvarigt og brug ikke for varmt vand.
- Brug evt. et fast stykke sæbe, som er uden parfume. Hvis I bruger flydende sæbe i badevandet, så kan man let komme til at brug for meget og det kan irritere huden, fordi det kan svie.
- Sørg for at få vasket sæben grundigt at huden igen.
- Undgå badeolie i vandet.
- Smør ham ind i fugtighedslotion meget hurtigt efter badet, gerne inden for 5 minutter. På den måde vil cremen hjælpe med at holde på den fugtighed, som huden har fået via badet.

Med hensyn til hans højde, så er han ganske rigtigt en høj dreng af sin alder. Men når man kikker på hans kurve, så har han været høj hele tiden. Derudover følger hans vægt fint med, - hans vægt og højde passer fint sammen og det lyder derfor helt okay at han vokser som han gør. Højde er arveligt og jeg går ud fra at begge I forældre eller den ene er jer er høje? Høje forældre får ofte børn, som ligger i den høje ende af højdekurven...

Men ja, du har naturligvis ret, ligesom børn kan have et fald på ...

Annonce

... deres højde og vægtkurver, så kan børn også have en stigning på deres højde- og vægtkurver og man skal altid reagere på ændringer. Hvis jeres dreng begynder at stige yderligere i sin højdekurve, så synes jeg det vil være helt relevant at drøfte det med lægen for at få en vurdering. Børn kan godt have en vækstforstyrrelse og derfor er det netop vigtigt at holde øje med barnets kurver og drøfte det med lægen. Og ja - børn kan godt vokse både for meget og for lidt...

Det er rigtigt, at når man har en fysisk stor dreng, så vil andre naturligt forvente mere af ham, fordi de skønner ham til at være ældre end han er. Det kan der være nogle fordele i, men også nogle ulemper. En fordel kan f.eks. være at han nogle gange får lov til nogle ting, som man måske ellers ikke ville lade ham forsøge og hvor han så måske får nogle små succesoplevelser over rent faktisk at kunne - og en ulempe, at han måske også risikerer at få lidt nederlag, fordi han tror at han skal kunne, men naturligt ikke kan, fordi han ikke er så gammel, som han syner.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Nogle gange skal I naturligvis forklare at han ikke er ældre end han er, men andre gange behøver I ikke italesætte hans alder, men skal blot støtte ham og være der for ham, så han ikke føler sig forkert eller anderledes. Han er jo den han er og har lov til at være som han er og han skal naturligvis støttes der, hvor han har brug for det. Det er vigtigt at han vokser op med følelsen af at være "en stor flot dreng" og kan se alt det positive der er i at være høj :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre