Svar: Børneeksem og højde
21. marts 2014
Alder:
17 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Der kan meget vel være en sammenhæng mellem jeres drengs børneeksem og hans vægring mod at komme i bad. Altså at han har følt det ubehageligt, enten fordi sæben svier eller fordi det klør ekstra i huden efterfølgende...
Det er fint at I lige nu derfor bader ham en gang om ugen i håb om at han så stille og roligt begynder at acceptere bade bedre igen. Men ellers er det ofte en god idé at bade hyppigere fordi det holder huden fri for bakterier og det forebygger infektioner.
Gode råd ved bad og børneeksem:
- Gør badet kortvarigt og brug ikke for varmt vand.
- Brug evt. et fast stykke sæbe, som er uden parfume. Hvis I bruger flydende sæbe i badevandet, så kan man let komme til at brug for meget og det kan irritere huden, fordi det kan svie.
- Sørg for at få vasket sæben grundigt at huden igen.
- Undgå badeolie i vandet.
- Smør ham ind i fugtighedslotion meget hurtigt efter badet, gerne inden for 5 minutter. På den måde vil cremen hjælpe med at holde på den fugtighed, som huden har fået via badet.
Med hensyn til hans højde, så er han ganske rigtigt en høj dreng af sin alder. Men når man kikker på hans kurve, så har han været høj hele tiden. Derudover følger hans vægt fint med, - hans vægt og højde passer fint sammen og det lyder derfor helt okay at han vokser som han gør. Højde er arveligt og jeg går ud fra at begge I forældre eller den ene er jer er høje? Høje forældre får ofte børn, som ligger i den høje ende af højdekurven...
Men ja, du har naturligvis ret, ligesom børn kan have et fald på deres højde og vægtkurver, så kan børn også have en stigning på deres højde- og vægtkurver og man skal altid reagere på ændringer. Hvis jeres dreng begynder at stige yderligere i sin højdekurve, så synes jeg det vil være helt relevant at drøfte det med lægen for at få en vurdering. Børn kan godt have en vækstforstyrrelse og derfor er det netop vigtigt at holde øje med barnets kurver og drøfte det med lægen. Og ja - børn kan godt vokse både for meget og for lidt...
Det er rigtigt, at når man har en fysisk stor dreng, så vil andre naturligt forvente mere af ham, fordi de skønner ham til at være ældre end han er. Det kan der være nogle fordele i, men også nogle ulemper. En fordel kan f.eks. være at han nogle gange får lov til nogle ting, som man måske ellers ikke ville lade ham forsøge og hvor han så måske får nogle små succesoplevelser over rent faktisk at kunne - og en ulempe, at han måske også risikerer at få lidt nederlag, fordi han tror at han skal kunne, men naturligt ikke kan, fordi han ikke er så gammel, som han syner.
Nogle gange skal I naturligvis forklare at han ikke er ældre end han er, men andre gange behøver I ikke italesætte hans alder, men skal blot støtte ham og være der for ham, så han ikke føler sig forkert eller anderledes. Han er jo den han er og har lov til at være som han er og han skal naturligvis støttes der, hvor han har brug for det. Det er vigtigt at han vokser op med følelsen af at være "en stor flot dreng" og kan se alt det positive der er i at være høj :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske