Svar: Nyfødt og søvn

19. marts 2014

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Pernille

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)

Din dreng er stadig et spædbarn og små børn sover meget - 20 timer i døgnet er normalt, MEN det kan være tegn på at han er påvirket af sin gulsot og det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på, at han fortsat melder sig til måltiderne og at han ikke falder for meget i søvn undervejs, men hjælpes til at indtage sit udregnede behov i mælk. Han må ikke miste lysten til at sutte og spise.

Det er rigtigt at modermælkserstatningen godt kan mætte ham på en anden måde og derfor "slå ham mere ud" end modermælken. Modsat, kan man dog også sige, at det er lettere at spise af en flaske, så at indtage et måltid burde ikke være helt så hårdt som at skulle die ved brystet og samtidig så ved du præcist, hvor meget han indtager, og spiser han nok, så skulle mælken også hjælpe til med at få "gulsoten skyllet ud".

Det er ikke rigtigt, at I kan vente til 5 ugers undersøgelsen, hvis jeres dreng fortsat er gul. Børn der fortsat har gulsot efter 3 leveuge skal undersøges af lægen, med henblik på at afklare, hvorfor barnet stadig er gult. Nogle børn har galdevejsatresi og hvis dette er tilfældet, så er det vigtigt at få barnet behandlet så hurtigt som muligt. Nogle børn får også det der kaldes brystmælksinduceret gulsot - men da jeres dreng får flaske med modermælkserstatning nu, så burde dette jo ikke længere spille ind. Andre børn har længerevarende gulsot, på grund af myksødem - lavt stofskifte. Hvorom alting er, så skal han naturligvis undersøges.

Du skriver, at han ved sidste blodprøve fik konstateret en konjugeret Bilirubin på 14. Det lyder ikke "farligt" - retningslinjerne siger normalt at den konjungerede Bilirubin skal være mere ...

Annonce

... end 20 for at det tyder på afløbshindring i galdevejene - men stadig synes jeg det er relevant at undersøge din dreng en ekstra gang, for at sikre sig at denne værdi falder. Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at der tidligere er taget en konjugeret Bilirubin og at lægen derfor allerede nu kan se et markant fald, og at det er derfor lægen tager det så roligt ... Det kan godt være tilfældet, men jeg synes det er vigtigt, at du drøfter dette med jeres læge, så du også selv er helt rolig ved situationen.

Det mature barn, det vil sige barnet som er født til tiden, vil ofte udvikle gulsot i løbet af 3-4 levedøgn. Denne gulsot tiltager de efterfølgende 2-3 dage, hvor bilirubinværdien almindeligvis maksimalt når til 150-200 mikromol/l og herefter falder til omkring 150 mikromol/l, når barnet er omkring 2 uger gammelt.

Hvis værdierne stiger over det nævnte eller hvis barnet har længerevarende gulsot, så skal barnet undersøges og behandles. Der er helt faste regler for, hvor meget bilirubinen skal falde og hvor hurtigt - det afhænger helt af barnet, barnets alder, vægt osv. Og det er altid en lægelig vurdering.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeres dreng har haft forhøjet bilirubin og har derfor fået lysbehandling. Nu er I hjemme og bilirubinen er faldet til 141 - det er (jf ovenstående værdier) normalt for et barn på ca 2 uger, og du bør derfor ikke umiddelbart være bange for at bilirubinen skader hans hjerne. Den bør dog fortsat falde.

Det er vigtigt stadig at holde øje med ham og sikre, at der ikke er anden årsag til at han stadig er gul - og derfor synes jeg som sagt, at det er helt relevant at du stadig drøfter det med jeres læge. Hellere ringe en gang ekstra :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.