Svar: Øjenkontakt

10. marts 2014

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Stort tilykke med den lille lillebror og velkommen til :)

Han er 14 dage gammel og har været indlagt på GN og være i lysbehandling. Det er helt naturligt at han derfor lige nu stadig kan "virke lidt træt" og have brug for at sove meget.

Det er dog vigtigt at han ikke virker sløv og med dette menes at han så vidt muligt skal melde sig til måltider (ellers skal du vække ham, så du sikrer dig at han vågner op og får sit behov for mælk dækket) og han skal også reagere, når du f.eks. skifter ham. Han må altså ikke ligge fuldstændig passivt på puslepuden, men må meget gerne græde og vise lidt protest over at få tøjet af, blive puslet osv.

Hans øjenkontakt vil naturligt stille og roligt blive bedre. Lige nu kan han sagtens være mærket af sin lidt hårde start og gulsoten og samtidig er han stadig meget lille og ny. Han vil have rigtig svært ved at fokusere og kan blive meget træt, når han ligger og kikker. Hvis du kikker meget på ham, vil han derfor naturligt have tendens til at kikke væk og det er vigtigt at ...

Annonce

... lade ham gøre dette. I takt med at han får mere og mere energi vil hans evne til at holde øjenkontakten og hans lyst til at kikke sig omkring og kikke på dig, naturligt også blive større. De fleste børn vil i 5-8 ugers alderen begynde at kunne fastholde blikket / øjenkontakten i længere tid.

Hans gulsot skal være væk eller stærkt aftagende nu. Hvis han stadig har gulsot, virker gul i huden, i øjnene, så skal han ses af en læge. Børn der stadig har gulsot efter 2-3 uger skal ses af lægen fordi de kan have en forsnævring af galdevejene, som forhindrer udskillelse af affaldstoffer. Er du i tvivl, er det bedre at lade lægen se ham en ekstra gang. Lægen kan også vurdere hans kontakt og om han virker sløv:)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er rigtig fint at du både ammer og giver flaske og på den måde sikre at han får væske nok. Det er vigtigt med masser af væske og vigtigt at du sørger for at holde øje med han tisse- og afføringsbleer.

Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham!

Glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger