Svar: Øjenkontakt
10. marts 2014
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Stort tilykke med den lille lillebror og velkommen til :)
Han er 14 dage gammel og har været indlagt på GN og være i lysbehandling. Det er helt naturligt at han derfor lige nu stadig kan "virke lidt træt" og have brug for at sove meget.
Det er dog vigtigt at han ikke virker sløv og med dette menes at han så vidt muligt skal melde sig til måltider (ellers skal du vække ham, så du sikrer dig at han vågner op og får sit behov for mælk dækket) og han skal også reagere, når du f.eks. skifter ham. Han må altså ikke ligge fuldstændig passivt på puslepuden, men må meget gerne græde og vise lidt protest over at få tøjet af, blive puslet osv.
Hans øjenkontakt vil naturligt stille og roligt blive bedre. Lige nu kan han sagtens være mærket af sin lidt hårde start og gulsoten og samtidig er han stadig meget lille og ny. Han vil have rigtig svært ved at fokusere og kan blive meget træt, når han ligger og kikker. Hvis du kikker meget på ham, vil han derfor naturligt have tendens til at kikke væk og det er vigtigt at lade ham gøre dette. I takt med at han får mere og mere energi vil hans evne til at holde øjenkontakten og hans lyst til at kikke sig omkring og kikke på dig, naturligt også blive større. De fleste børn vil i 5-8 ugers alderen begynde at kunne fastholde blikket / øjenkontakten i længere tid.
Hans gulsot skal være væk eller stærkt aftagende nu. Hvis han stadig har gulsot, virker gul i huden, i øjnene, så skal han ses af en læge. Børn der stadig har gulsot efter 2-3 uger skal ses af lægen fordi de kan have en forsnævring af galdevejene, som forhindrer udskillelse af affaldstoffer. Er du i tvivl, er det bedre at lade lægen se ham en ekstra gang. Lægen kan også vurdere hans kontakt og om han virker sløv:)
Det er rigtig fint at du både ammer og giver flaske og på den måde sikre at han får væske nok. Det er vigtigt med masser af væske og vigtigt at du sørger for at holde øje med han tisse- og afføringsbleer.
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham!
Glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske