Svar: Tunge ud af munden
26. februar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære N
Tak for dit brev :)
Du fortæller, at du selv har en tunge der sidder langt ude i munden og at du også læsper - og jeg tænker at der naturligt kan være noget arveligt, som gør at din drengs tunge fylder mere, end man oftest ser.
Det er dog rigtig godt at du er opmærksom og også drøfter det med jeres læge. Der findes flere sygdomme og syndromer, hvor det at have en "stor tunge" er en del af et større sygdomsbillede, og derfor skal man være opmærksom. Hos jer er der dog ikke umiddelbart nogen andre tegn - han pludrer, han spiser fint, drikker af en kop, bruge sin tunge godt og virker sund og rask, så at årsagen er genetisk og måske arvet fra dig lyder som en god forklaring hos jer. Faktisk synes jeg jævnligt, at man ser sunde og raske børn med en lidt stor tunge :)
Du kan overveje at bestille tid hos en øre-næse-hals-læge, som kan se ham i munden og svælget ,for at få vurderet om der er en forklaring her. Det kunne jo tænkes, at han har et langt tungebånd eller at han måske har hævede mandler, som gør at hans tunge "hænger" mere. Det kræver ikke henvisning at få tid, du kan bare ringe.
Det lyder som en god idé at lave mundmotorisk træning med ham, og jeg vil anbefale dig at kontakte en ergoterapeut, som kan undersøge ham og rådgive dig. Hun/Han vil kunne vejlede dig i nogle øvelser, som du kan lave derhjemme og du kan finde en ergoterapeut, der er uddannet inden for dette område.
Bruger han sut? Hvis det er tilfældet så vil det måske hjælpe ham til at holde tungen mere inde i munden, fordi han er nødt til at svøbe tungen om sutten for at holde fast på den - måske en stor rund sut vil være godt - prøv at tale med ergoterapeuten om det.
Jeg tænker også at han i løbet af den næste 1-2 måned kan lære at lave læbeøvelser, måske kan han allerede nu begynde at blæse spytbobler og stille og roligt begynde at bruge læberne som "pprrr". Disse lyde lavet med læberne kræver også at tungen er inde i munden - altså ikke med tungen, så det bliver tungelyde men med læberne...
Det at spise med en ske vil sandsynligvis også hjælpe ham. Det at tage maden af skeen med læberne og føre maden med tungen tilbage til svælget og synke. Det er en god teknik. Hvor det at sidde og gumle på noget naturligvis også styrker mundmotorisk og han skal bestemt også have lov - men her vil hans tendens til at slikke og dermed strække tungen frem måske forstærkes...
Du kan finde private ergoterapeuter som tilbyder rådgivning og forskellige forløb. Er der tale om en privat, så skal man selv betale. Du kan også undersøge om der kan være ansat en ergoterapeut i kommunen, som du kan kontakte - det koster ikke noget.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske