Svar: Tunge ud af munden

26. februar 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære N

Tak for dit brev :)

Du fortæller, at du selv har en tunge der sidder langt ude i munden og at du også læsper - og jeg tænker at der naturligt kan være noget arveligt, som gør at din drengs tunge fylder mere, end man oftest ser.

Det er dog rigtig godt at du er opmærksom og også drøfter det med jeres læge. Der findes flere sygdomme og syndromer, hvor det at have en "stor tunge" er en del af et større sygdomsbillede, og derfor skal man være opmærksom. Hos jer er der dog ikke umiddelbart nogen andre tegn - han pludrer, han spiser fint, drikker af en kop, bruge sin tunge godt og virker sund og rask, så at årsagen er genetisk og måske arvet fra dig lyder som en god forklaring hos jer. Faktisk synes jeg jævnligt, at man ser sunde og raske børn med en lidt stor tunge :)

Du kan overveje at bestille tid hos en øre-næse-hals-læge, som kan se ham i munden og svælget ,for at få vurderet om der er en forklaring her. Det kunne jo tænkes, at han har et langt tungebånd eller at han måske har hævede mandler, som gør at hans tunge "hænger" mere. Det kræver ikke henvisning at få tid, du kan bare ringe.

Det lyder som en god idé at lave mundmotorisk træning med ham, og jeg vil anbefale dig at kontakte en ergoterapeut, som kan undersøge ham og rådgive dig. Hun/Han vil kunne vejlede dig i nogle øvelser, som du kan lave derhjemme og du kan ...

Annonce

... finde en ergoterapeut, der er uddannet inden for dette område.

Bruger han sut? Hvis det er tilfældet så vil det måske hjælpe ham til at holde tungen mere inde i munden, fordi han er nødt til at svøbe tungen om sutten for at holde fast på den - måske en stor rund sut vil være godt - prøv at tale med ergoterapeuten om det.

Jeg tænker også at han i løbet af den næste 1-2 måned kan lære at lave læbeøvelser, måske kan han allerede nu begynde at blæse spytbobler og stille og roligt begynde at bruge læberne som "pprrr". Disse lyde lavet med læberne kræver også at tungen er inde i munden - altså ikke med tungen, så det bliver tungelyde men med læberne...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det at spise med en ske vil sandsynligvis også hjælpe ham. Det at tage maden af skeen med læberne og føre maden med tungen tilbage til svælget og synke. Det er en god teknik. Hvor det at sidde og gumle på noget naturligvis også styrker mundmotorisk og han skal bestemt også have lov - men her vil hans tendens til at slikke og dermed strække tungen frem måske forstærkes...

Du kan finde private ergoterapeuter som tilbyder rådgivning og forskellige forløb. Er der tale om en privat, så skal man selv betale. Du kan også undersøge om der kan være ansat en ergoterapeut i kommunen, som du kan kontakte - det koster ikke noget.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far