Svar: Baby har tics
15. januar 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev :)
Det er usædvanligt med tics hos så lille et barn og hos jer er der sandsynligvis tale om noget forbigående. Mange børn vil i jeres datters alder være meget bevidste om, hvordan de med mimik, lyde og fagter kan få voksnes opmærksomhed, og børn kan i den forbindelse godt lære sig at blinke på en bestemt måde eller lignende, fordi de kan og fordi det er sjovt - og vi kikker på dem, blinker igen, smiler, ler osv. Der kan således godt være tale om en måde at få jeres opmærksomhed på.
Det er rigtig godt at I har filmet det og jeg vil foreslå jer at I viser det til lægen. For det man skal være opmærksom på er, om det er noget som bliver ved og om hun begynder at få andre ufrivillige muskelsammentrækninger samtidig med. Det kan være tegn på en mild form for krampe - det lyder farligt, men det behøver det ikke være, men det skal naturligvis tjekkes.
Jeg har det sådan, at det er bedre at få tjekket tingene en gang for meget, også selvom der måske ikke er noget galt, og derfor synes jeg, at I skal vise jeres lille videooptagelse til lægen og drøfte det med lægen.
Håber at I kan bruge dette videre og at jeg ikke har gjort jer unødigt nervøse, det er ikke meningen, jeg synes blot at lægen lige skal se med :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske