Svar: Mme og hyppig afføring og forstoppelse
5. januar 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Fridas mor
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre, at det går godt med flasken og at I har fundet af at blandingen mellem grøn og blå allomin fungerer godt for Frida:)
Det anbefales at hun har afføring mindst en gang i døgnet og hendes afføring skal være grødet og må ikke være svær for hende at komme af med. Hun må godt have hyppigere afføring, men 8-10 afføringer i døgnet lyder af en del og det kan godt være en idé lige at få lægen til at vurdere, om hun evt. kan være forstoppet. Det er sådan at børn godt kan have det der hedder "forstoppelses-diarré", hvor der sidder en lille knold af afføring i tarmen som spærrer vejen (forstoppelsen) og så løber der vandholdig afføring ved siden af (diarréen). Hvis det er tilfældet kan lægen f.eks. vælge at give jeres datter et klyx i endetarmen, som gør at hun bliver "tømt helt ud" og derefter kan afføringen så igen passere frit i tarmen og vil måske komme mere regelmæssigt...
Det lyder ikke helt til at være tilfældet hos jer - for I beskriver ikke afføringen vandig og I fortæller også at der kan komme enkelte større afføringer, men jeg synes det er en god idé lige at få lægens vurdering - hellere lige tjekke en ekstra gang:)
Det kan sagtens være at lægen siger at der ingen problemer er og at den hyppige afføring er naturlig for Frida lige nu og hvis hun trives, tager på, spiser og i det hele taget virker til at have det godt, så gør man ikke noget ved det. Hellere at maven fungerer lidt ekstra godt end at hun har forstoppelse ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske