Svar: Mme og hyppig afføring og forstoppelse

5. januar 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Fridas mor

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre, at det går godt med flasken og at I har fundet af at blandingen mellem grøn og blå allomin fungerer godt for Frida:)

Det anbefales at hun har afføring mindst en gang i døgnet og hendes afføring skal være grødet og må ikke være svær for hende at komme af med. Hun må godt have hyppigere afføring, men 8-10 afføringer i døgnet lyder af en del og det kan godt være en idé lige at få lægen til at vurdere, om hun evt. kan være forstoppet. Det er sådan at børn godt kan have det der hedder "forstoppelses-diarré", hvor der sidder en lille knold af afføring i tarmen som spærrer vejen (forstoppelsen) og så løber der vandholdig afføring ved siden af (diarréen). Hvis det er tilfældet kan lægen f.eks. vælge at give jeres datter ...

Annonce

... et klyx i endetarmen, som gør at hun bliver "tømt helt ud" og derefter kan afføringen så igen passere frit i tarmen og vil måske komme mere regelmæssigt...

Det lyder ikke helt til at være tilfældet hos jer - for I beskriver ikke afføringen vandig og I fortæller også at der kan komme enkelte større afføringer, men jeg synes det er en god idé lige at få lægens vurdering - hellere lige tjekke en ekstra gang:)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan sagtens være at lægen siger at der ingen problemer er og at den hyppige afføring er naturlig for Frida lige nu og hvis hun trives, tager på, spiser og i det hele taget virker til at have det godt, så gør man ikke noget ved det. Hellere at maven fungerer lidt ekstra godt end at hun har forstoppelse ...

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder