Svar: Spontan opkast om natten
24. april 2013
Alder:
8 år
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Mange børn vil i forbindelse med sygdom, som f.eks. forkølelse, kaste op om natten og ikke om dagen, - og det kan naturligvis være tilfældet hos jer. Det hænger ofte sammen med, at når barnet er forkølet, har hævede og irriterede slimhinder, så dannes der mere slim i næse og svælg og når barnet så har ligget ned og sovet et par timer, så er barnets luftveje generet og barnet hoster og kaster op. Du kan derfor overveje om det måske sker, når jeres dreng er forkølet. Og evt. hjælpe ham med at få pudset og renset sin næse, så hans luftveje er så frie som muligt :)
Nogle børn kaster også op om natten i forbindelse med f.eks. mellemørebetændelse. Når barnet ligger ned, så stiger trykket i mellemøret, det giver smerter og kvalme og dermed tendens til opkastning. Også andre sygdomme kan give opkastninger.
I kan naturligvis overveje at få en læge, evt. en øre-næse-hals-læge til at se på ham. Måske har han tendens til hævede polypper og mandler, som gør at han lettere bliver irriteret i næse og svælg og derfor også lettere kaster op ... Hvis det er noget der sker jævnligt, så vil det under alle omstændigheder være en god idé at drøfte det med jeres læge og få vurderet om det er noget I "bare" skal leve med, eller om jeres dreng bør undersøges :)
Generelt synes jeg ikke at overstimulering medfører opkastning - der er sandsynligvis ikke belæg foro at sige at de to ting hænger sammen. Men når det er sagt, så er der jo nogle mennesker, som kaster op, hvis de f.eks. er stressede og det gælder også børn. Når man føler sig stresset, eller hvis kroppen udsættes for en fysisk eller psykisk belastning, så kan det give kvalme og dermed opkastning og derfor kan man godt overveje, om jeres dreng reagerer med opkastning i perioder, hvis han føler sig presset, hvis der sker for store ændringer i hans hverdag eller lignende, - netop fordi han er en følsom dreng.
Fødevareallergi kan som du selv nævner også give opkastning, men der vil normalt også være andre symptomer og opkastningerne vil normalt ikke komme sporadisk, som det lyder til at gøre hos jer ...
Det er rigtig godt at I er opmærksomme på jeres dreng og som sagt synes jeg det er relevant at drøfte det med jeres læge, hvis I oplever at det fortsætter eller er noget der sker jævnligt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske