Svar: Spontan opkast om natten

24. april 2013

Kategori:
Alder:
8 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Mange børn vil i forbindelse med sygdom, som f.eks. forkølelse, kaste op om natten og ikke om dagen, - og det kan naturligvis være tilfældet hos jer. Det hænger ofte sammen med, at når barnet er forkølet, har hævede og irriterede slimhinder, så dannes der mere slim i næse og svælg og når barnet så har ligget ned og sovet et par timer, så er barnets luftveje generet og barnet hoster og kaster op. Du kan derfor overveje om det måske sker, når jeres dreng er forkølet. Og evt. hjælpe ham med at få pudset og renset sin næse, så hans luftveje er så frie som muligt :)

Nogle børn kaster også op om natten i forbindelse med f.eks. mellemørebetændelse. Når barnet ligger ned, så stiger trykket i mellemøret, det giver smerter og kvalme og dermed tendens til opkastning. Også andre sygdomme kan give opkastninger.

I kan naturligvis overveje at få en læge, evt. en øre-næse-hals-læge til at se på ham. Måske har han tendens til hævede polypper og mandler, som gør at han lettere bliver irriteret i næse og svælg og derfor også lettere kaster op ... Hvis det er noget der sker jævnligt, så vil det under alle omstændigheder være en god idé at drøfte ...

Annonce

... det med jeres læge og få vurderet om det er noget I "bare" skal leve med, eller om jeres dreng bør undersøges :)

Generelt synes jeg ikke at overstimulering medfører opkastning - der er sandsynligvis ikke belæg foro at sige at de to ting hænger sammen. Men når det er sagt, så er der jo nogle mennesker, som kaster op, hvis de f.eks. er stressede og det gælder også børn. Når man føler sig stresset, eller hvis kroppen udsættes for en fysisk eller psykisk belastning, så kan det give kvalme og dermed opkastning og derfor kan man godt overveje, om jeres dreng reagerer med opkastning i perioder, hvis han føler sig presset, hvis der sker for store ændringer i hans hverdag eller lignende, - netop fordi han er en følsom dreng.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Fødevareallergi kan som du selv nævner også give opkastning, men der vil normalt også være andre symptomer og opkastningerne vil normalt ikke komme sporadisk, som det lyder til at gøre hos jer ...

Det er rigtig godt at I er opmærksomme på jeres dreng og som sagt synes jeg det er relevant at drøfte det med jeres læge, hvis I oplever at det fortsætter eller er noget der sker jævnligt :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre