Svar: Kolde fingre
25. februar 2013
Alder:
18 mdr.
Kære NM
Tak for dit brev :)
Små børn kan godt have kolde hænder og fødder, uden at det behøver at betyde noget. Det kan godt være deres kredsløb, som koncentrerer sig om de indre organer (hjerte, lever, nyrer) og hænder og fødder fryser så lettere. Det er her rigtig vigtigt at du, præcis som I gør, hjælper jeres dreng med at holde varmen og også regulere sin varme med det tøj, du giver ham på.
Du skal naturligvis lægge mærke til om hans hænder og fødder også skifter farve. Hvis de er hvide, blege eller måske blå, så vil det være en rigtig god idé at få ham tjekket hos lægen. Hvis han virker til at få ondt i hænder og fødder, bør han også ses af en læge.
Der findes forskellige sygdomme, som kan give nedsat blodforsyning til fingrene og fødderne, men det er meget sjældent og det er især meget sjældent hos børn. Hos jer lyder det ikke til at jeres dreng på nogen måde er påvirket, men er du i tvivl, så drøft det altid med jeres læge :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske