Svar: Skarlagensfeber
15. maj 2012
Alder:
1 mdr.
Hej Bettina
Tak for dit brev :)
Om skarlagensfeber skriver Sundhedsstyrelsen:
"Skarlagens-feber (scarlatina) og bakteriel halsbetændelse
Skarlagensfeber indledes i de fleste tilfælde af halsbetændelse. Sygdommen har et karakteristisk udslæt. Den skyldes en speciel stamme af streptokokbakterier.
Streptokokker kan også give halsbetændelse uden udslæt.
Smitteforhold
Smitten spredes gennem luften. Der forekommer smitte fra raske smittebærere.
Symptomer
Den bakterielle halsbetændelse skyldes ofte streptokokker. Symptomerne er feber, synkesmerter, belægninger på mandlerne og påvirket almentilstand. Der er hævede og ømme lymfeknuder opadtil på siden af halsen. Ved bakteriel halsbetændelse er der almindeligvis kraftigere symptomer end ved virushalsbetændelse.
Når skarlagensfeber begynder som halsbetændelse, fremkommer udslættet et par dage efter halsbetændelsen. Udslættet begynder på maven og breder sig derefter over hele kroppen, af og til også til hals, arme og ben. Ansigtet kan være blussende og tungen rød.
Udslættet viser sig som knappenålsstore, røde pletter, der oftest sidder så tæt, at huden får et ensartet skarlagensrødt udseende. Huden virker ru. Uden behandling bleger udslættet af i løbet af 1 uge. 1-2 uger efter udslættet er begyndt, kan huden skalle af på hænder og fødder.
Man kan ikke få skarlagensfeber mere end én gang, men samme slags bakterie kan senere give infektion uden udslæt, fx halsbetændelse.
Behandling
Streptokokhalsbetændelse og skarlagensfeber behandles med penicillin i 10 dage. Denne behandling gør barnet smittefrit efter 2 dage." Dette er citat fra Sundhedsstyrelsens bog "Smitsomme sygdomme hos børn, vejledning for daginstitutioner, skoler og forældre".
De nævner som du kan se ikke noget om særlig fare for mindre søskende, men ud fra det jeg kan læse, så tænker jeg, at I naturligvis skal holde ekstra øje med lillebror. Han er kun 6 uger gammel og stadig meget lille, det betyder at hans hals ikke skal blive særlig rød og irriteret, før han kan få vejrtrækningsproblemer, påvirket madindtag osv. og begynder hans tunge at hæve, vil det naturligt også kunne påvirke ham og hans lyst til at die. Derfor skal I reagerer, hvis I oplever at han virker påvirket på nogen måde. Hellere ringe til lægen en gang for meget end en gang for lidt.
Ring til lægen med det samme, evt. vagtlægen, hvis han virker til at have synkebesvær, har feber, virker sløv og apatisk, evt. virker hæs og begynder at savle meget (det kan være tegn på hævelse i halsen).
Rigtig god bedring og held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske