Svar: Skarlagensfeber

15. maj 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej Bettina

Tak for dit brev :)

Om skarlagensfeber skriver Sundhedsstyrelsen:

"Skarlagens-feber (scarlatina) og bakteriel halsbetændelse
Skarlagensfeber indledes i de fleste tilfælde af halsbetændelse. Sygdommen har et karakteristisk udslæt. Den skyldes en speciel stamme af streptokokbakterier.
Streptokokker kan også give halsbetændelse uden udslæt.

Smitteforhold
Smitten spredes gennem luften. Der forekommer smitte fra raske smittebærere.

Symptomer
Den bakterielle halsbetændelse skyldes ofte streptokokker. Symptomerne er feber, synkesmerter, belægninger på mandlerne og påvirket almentilstand. Der er hævede og ømme lymfeknuder opadtil på siden af halsen. Ved bakteriel halsbetændelse er der almindeligvis kraftigere symptomer end ved virushalsbetændelse.

Når skarlagensfeber begynder som halsbetændelse, fremkommer udslættet et par dage efter halsbetændelsen. Udslættet begynder på maven og breder sig derefter over hele kroppen, af og til også til hals, arme og ben. Ansigtet kan være blussende og tungen rød.

Udslættet viser sig som knappenålsstore, røde pletter, der oftest sidder så tæt, at huden får et ensartet skarlagensrødt udseende. Huden virker ru. Uden behandling bleger udslættet af i løbet af 1 uge. 1-2 uger efter udslættet er begyndt, ...

Annonce

... kan huden skalle af på hænder og fødder.

Man kan ikke få skarlagensfeber mere end én gang, men samme slags bakterie kan senere give infektion uden udslæt, fx halsbetændelse.

Behandling
Streptokokhalsbetændelse og skarlagensfeber behandles med penicillin i 10 dage. Denne behandling gør barnet smittefrit efter 2 dage." Dette er citat fra Sundhedsstyrelsens bog "Smitsomme sygdomme hos børn, vejledning for daginstitutioner, skoler og forældre".

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

De nævner som du kan se ikke noget om særlig fare for mindre søskende, men ud fra det jeg kan læse, så tænker jeg, at I naturligvis skal holde ekstra øje med lillebror. Han er kun 6 uger gammel og stadig meget lille, det betyder at hans hals ikke skal blive særlig rød og irriteret, før han kan få vejrtrækningsproblemer, påvirket madindtag osv. og begynder hans tunge at hæve, vil det naturligt også kunne påvirke ham og hans lyst til at die. Derfor skal I reagerer, hvis I oplever at han virker påvirket på nogen måde. Hellere ringe til lægen en gang for meget end en gang for lidt.

Ring til lægen med det samme, evt. vagtlægen, hvis han virker til at have synkebesvær, har feber, virker sløv og apatisk, evt. virker hæs og begynder at savle meget (det kan være tegn på hævelse i halsen).

Rigtig god bedring og held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla