Svar: Konstante maveproblemer

26. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Marlene

Det lyder for mig som om at jeres dreng har "Toddlers diarré".

Man taler om Toddlers diarré, når børn har kronisk diarré som skyldes forkert sammensætning af deres kost. Og diarré kan her sagtens være slimet og klistret afføring - diarré behøver ikke være vandtynde afføringer .. :)

Sundhedsstyrelsen skriver: "Kronisk uspecifik småbarnsdiarre, Toddlers diarre eller 'ærter-gulerødder'-syndromet, skyldes oftest for meget fiber, frugt eller saft og juice i kosten, der giver en livlige tarmmotorik. En kostændring med færre fibre og mindre mængder frugt, saft og sukkerholdige fødevarer som fx morgenmadsprodukter kan hjælpe på problemet. Varer symptomerne ved trods kostomlægning, og bliver barnets trivsel påvirket (hyppigst vægt – sjældent længde), må andre årsager overvejes (infektion med bakterier eller parasitter (orm eller Giardia Lamblia), fødevareallergi (symptomer fra flere organsystemer (fx hud/tarm, tarm/slimhinder)), eller malabsorption." Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005.

Du fortæller at din dreng er set af lægen og at der har været taget afføringsprøver. Du fortæller også at han spiser sundt og normalt - men stadig tænker jeg, at du måske skal give hans madindtag et tjek .. For han skal ikke spiser så sundt, fedtfattigt og fiberholdigt som I andre gør ...

Prøv i en periode at give ham brød uden hele kerner og varier mellem de lysere og mere fiberholdige typer, for at sætte fiberindtaget ned her. Når du giver ham grøntsager, så giv ham grøntsager der er kogt eller bagt i ovnen og hold igen med råkost - igen for at holde fiberindtaget lidt nede. Giv ham frugt og bær, men ikke i meget store mængder og prøv i en periode slet ikke at give juice og saft. Han skal helst drikke vand.

Vær opmærksom på at han ikke skal spise for fedtfattigt, han bør som udgangpsunkt drikke letmælk og spise letmælksprodukter - det vil sige med 1,5% fedtindhold. Giv ham også gerne lidt smør i havregrøden om morgenen - og vælg gerne havregrød eller andre grødtyper fremfor ...

Annonce

... cornflakes eller lignende morgenmadsprodukter. Giv ham også smør på brøddet og sørg for at han generelt får mad, som let kan tygges og som derfor ikke kommer helt og ufordøjet igennem hans system.

Hvis ovenstående ikke hjælper, så vil det være relevant igen at tage afføringsprøver for at finde ud af om han kan have en infektion. Jeg har lært at man skal tage 3 på hinanden følgende prøver, for at være sikker på at fange noget, hvis der er noget ... og man kan så også her overveje om han har diarré på grund af en allergi. Det er her især ofte mælkeallergi, som din sundhedsplejerske også har nævnt.

Mælkeallergi er en af de hyppigste former for fødevareallergi hos børn og det er proteinerne i mælken, som barnet ikke kan tåle. Mælkeallergi ses ofte hos børn under 1 år, men det kan også ses senere. Symptomerne vil ofte være diarré, men der vil ofte også være andre symptomer som f.eks. opkastning, nældefeber eller børneksem. Symptomerne kommer ofte kort efter at barnet har drukket eller spist noget med mælk i, men de kan dog også komme senere.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man kan også være overfølsom over for mælkesukker (laktose), som også findes naturligt i mælk. Det kaldes også laktose-malabsorption eller laktose-intolerans og her er kroppens immunsystem ikke involveret. Overfølsomheden skyldes i stedet, at barnet mangler det enzym i tarmen, som spalter mælkesukkeret, så det ikke rigtigt kan optage mælkesukker. Symptomerne på laktoseintolerans er mavesmerter og diarré og det er måske mere sandsynligt hos jer, end mælkeallergi ...

Man skal altid passe på med at sætte børn på diæt, hvis der ikke er grund til det. Men hvis ændring i kosten - mere fedt, mindre fibre, mindre frugt, ikke hjælper, så kan du godt tale med jeres læge om, hvorvidt jeres dreng måske har laktose-malabsorption og du kan her så prøve at erstatte den almindelige mælk med laktosefri mælk. Det kan købes i de almindelige supermarkeder og står på hylden med mælk og yoghurt.

Astmamedicin giver normalt ikke diarré :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.