Svar: Konstante maveproblemer
26. oktober 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Marlene
Det lyder for mig som om at jeres dreng har "Toddlers diarré".
Man taler om Toddlers diarré, når børn har kronisk diarré som skyldes forkert sammensætning af deres kost. Og diarré kan her sagtens være slimet og klistret afføring - diarré behøver ikke være vandtynde afføringer .. :)
Sundhedsstyrelsen skriver: "Kronisk uspecifik småbarnsdiarre, Toddlers diarre eller 'ærter-gulerødder'-syndromet, skyldes oftest for meget fiber, frugt eller saft og juice i kosten, der giver en livlige tarmmotorik. En kostændring med færre fibre og mindre mængder frugt, saft og sukkerholdige fødevarer som fx morgenmadsprodukter kan hjælpe på problemet. Varer symptomerne ved trods kostomlægning, og bliver barnets trivsel påvirket (hyppigst vægt – sjældent længde), må andre årsager overvejes (infektion med bakterier eller parasitter (orm eller Giardia Lamblia), fødevareallergi (symptomer fra flere organsystemer (fx hud/tarm, tarm/slimhinder)), eller malabsorption." Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005.
Du fortæller at din dreng er set af lægen og at der har været taget afføringsprøver. Du fortæller også at han spiser sundt og normalt - men stadig tænker jeg, at du måske skal give hans madindtag et tjek .. For han skal ikke spiser så sundt, fedtfattigt og fiberholdigt som I andre gør ...
Prøv i en periode at give ham brød uden hele kerner og varier mellem de lysere og mere fiberholdige typer, for at sætte fiberindtaget ned her. Når du giver ham grøntsager, så giv ham grøntsager der er kogt eller bagt i ovnen og hold igen med råkost - igen for at holde fiberindtaget lidt nede. Giv ham frugt og bær, men ikke i meget store mængder og prøv i en periode slet ikke at give juice og saft. Han skal helst drikke vand.
Vær opmærksom på at han ikke skal spise for fedtfattigt, han bør som udgangpsunkt drikke letmælk og spise letmælksprodukter - det vil sige med 1,5% fedtindhold. Giv ham også gerne lidt smør i havregrøden om morgenen - og vælg gerne havregrød eller andre grødtyper fremfor cornflakes eller lignende morgenmadsprodukter. Giv ham også smør på brøddet og sørg for at han generelt får mad, som let kan tygges og som derfor ikke kommer helt og ufordøjet igennem hans system.
Hvis ovenstående ikke hjælper, så vil det være relevant igen at tage afføringsprøver for at finde ud af om han kan have en infektion. Jeg har lært at man skal tage 3 på hinanden følgende prøver, for at være sikker på at fange noget, hvis der er noget ... og man kan så også her overveje om han har diarré på grund af en allergi. Det er her især ofte mælkeallergi, som din sundhedsplejerske også har nævnt.
Mælkeallergi er en af de hyppigste former for fødevareallergi hos børn og det er proteinerne i mælken, som barnet ikke kan tåle. Mælkeallergi ses ofte hos børn under 1 år, men det kan også ses senere. Symptomerne vil ofte være diarré, men der vil ofte også være andre symptomer som f.eks. opkastning, nældefeber eller børneksem. Symptomerne kommer ofte kort efter at barnet har drukket eller spist noget med mælk i, men de kan dog også komme senere.
Man kan også være overfølsom over for mælkesukker (laktose), som også findes naturligt i mælk. Det kaldes også laktose-malabsorption eller laktose-intolerans og her er kroppens immunsystem ikke involveret. Overfølsomheden skyldes i stedet, at barnet mangler det enzym i tarmen, som spalter mælkesukkeret, så det ikke rigtigt kan optage mælkesukker. Symptomerne på laktoseintolerans er mavesmerter og diarré og det er måske mere sandsynligt hos jer, end mælkeallergi ...
Man skal altid passe på med at sætte børn på diæt, hvis der ikke er grund til det. Men hvis ændring i kosten - mere fedt, mindre fibre, mindre frugt, ikke hjælper, så kan du godt tale med jeres læge om, hvorvidt jeres dreng måske har laktose-malabsorption og du kan her så prøve at erstatte den almindelige mælk med laktosefri mælk. Det kan købes i de almindelige supermarkeder og står på hylden med mælk og yoghurt.
Astmamedicin giver normalt ikke diarré :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske