Svar: Akromegali og kæmpevækst
26. juli 2004
Alder:
23 år
Kære Martin
Jeg kan sagtens sætte mig ind i dit problem og jeg kom til at tænke på en ung mand som jeg mødte engang på Odense Universitets Hospital. Han var indlagt fordi han skulle opereres for sygdommen 'Akromegali'.
Akromegali er en sjælden tilstand der opstår i voksenalderen som følge af, at hypofysens produktion af væksthormoner er for høj. Hormonet stimulerer kroppens vækst, men da der ikke kan ske nogen længdevækst i kroppens knogler efter puberteten (se Kæmpevækst), ytrer tilstanden sig ved at knoglerne i skelettet fortykkes og visse kropsdele forstørres.
De første symptomer er normalt at hænder og fødder bliver større. Dette mærkes ved at ringe bliver for små og at man må købe større sko. Ansigtet forandres så hagen, næsen og ørerne bliver større og læberne og tungen plejer også at vokse. Det sker også at stemmen bliver dybere. Andre symptomer er prikken i hænderne, træthed, forøget svedafsondring, stivhed i ledene og værk i hele kroppen.
En anden tilstand som akromegali er det der hedder Kæmpevækst eller Gigantisme. Det opstår i barne- eller ungdomsårene ved at hypofysen producerer for meget væksthormon. Kæmpevækst ytrer sig i en kraftig højdevækst, fordi kroppens højdevækst ikke afsluttes før i puberteten. I visse tilfælde kan personen nå op på en kropslængde på 2,20 m.
Hvis man oplever en ualmindelig højdetilvækst hos en person i voksealderen, er det altid klogt at søge læge. Dette gælder også selv om forældrene er høje.
Behandlingen er ens for de to sygdomme og går ud på at man først får taget en blodprøve hos lægen for at se om mængden af væksthormon er forhøjet. Hvis dette er tilfældet vil man ofte scanne personen for at se om der evt. sidder en tumor (tag det nu roligt!) som medfører en overproduktion af væksthormon.
Hvis der er tale om en tumor kan man vælge at gå ind og operere denne, andre gange vil man bestråle den og atter andre gange vil man give medicin, som skal hæmme produktionen af væksthormon.
Håber ikke at jeg har skræmt livet af dig, men jeg synes at det vil være helt relevant at du fik en tid hos lægen mhp at få taget en blodprøv og få udredt om noget kan gøres for dig.
Ønsker dig rigtig mange gange held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske