Svar: Akromegali og kæmpevækst

26. juli 2004

Kategori:
Alder:
23 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Martin

Jeg kan sagtens sætte mig ind i dit problem og jeg kom til at tænke på en ung mand som jeg mødte engang på Odense Universitets Hospital. Han var indlagt fordi han skulle opereres for sygdommen 'Akromegali'.

Akromegali er en sjælden tilstand der opstår i voksenalderen som følge af, at hypofysens produktion af væksthormoner er for høj. Hormonet stimulerer kroppens vækst, men da der ikke kan ske nogen længdevækst i kroppens knogler efter puberteten (se Kæmpevækst), ytrer tilstanden sig ved at knoglerne i skelettet fortykkes og visse kropsdele forstørres.

De første symptomer er normalt at hænder og fødder bliver større. Dette mærkes ved at ringe bliver for små og at man må købe større sko. Ansigtet forandres så hagen, næsen og ørerne bliver større og læberne og tungen plejer også at vokse. Det sker også at stemmen bliver dybere. Andre symptomer er prikken i hænderne, træthed, forøget svedafsondring, stivhed i ledene og værk i hele kroppen.

En anden tilstand som akromegali er det der hedder Kæmpevækst eller Gigantisme. Det opstår i barne- eller ungdomsårene ved at ...

Annonce

... hypofysen producerer for meget væksthormon. Kæmpevækst ytrer sig i en kraftig højdevækst, fordi kroppens højdevækst ikke afsluttes før i puberteten. I visse tilfælde kan personen nå op på en kropslængde på 2,20 m.

Hvis man oplever en ualmindelig højdetilvækst hos en person i voksealderen, er det altid klogt at søge læge. Dette gælder også selv om forældrene er høje.

Behandlingen er ens for de to sygdomme og går ud på at man først får taget en blodprøve hos lægen for at se om mængden af væksthormon er forhøjet. Hvis dette er tilfældet vil man ofte scanne personen for at se om der evt. sidder en tumor (tag det nu roligt!) som medfører en overproduktion af væksthormon.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis der er tale om en tumor kan man vælge at gå ind og operere denne, andre gange vil man bestråle den og atter andre gange vil man give medicin, som skal hæmme produktionen af væksthormon.

Håber ikke at jeg har skræmt livet af dig, men jeg synes at det vil være helt relevant at du fik en tid hos lægen mhp at få taget en blodprøv og få udredt om noget kan gøres for dig.

Ønsker dig rigtig mange gange held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder