Svar: Hvordan kan man gardere sig imod mellemørebetændelse?
12. juni 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Martina
Der findes flere typer af mellemørebetændelse og hvis barnet har det man kalder for akut mellemørebetændelse, så vil barnet ofte få smerter og få feber. Trommehinden vil ofte springe spontant og væsken løbe ud, det er her man siger at "det flyder fra øret". Når væsken er kommet ud, så har barnet det straks meget bedre og smerterne forsvinder.
Børn kan også have problemer med væske i mellemøret. Det ses ofte når barnet gentagende gange er forkølet eller det kan f.eks. opstå i forbindelse med en akut mellemørebetændelse. Der dannes ekstra væske i mellemøret, fordi slimhinden i øret er irriteret, væsken kan ikke komme ud og på sigt kan det give barnet hørenedsættelse. En ørelæge vil kunne se og måle, om barnet har normal hørelse eller problemer med væske i mellemøret.
Børn kan også få det man kalder for "røde ører". Det kommer ofte også i forbindelse med forkølelse og det skyldes at slimhinderne hæver så meget op, at der ikke er passage fra næsen og op til øret som normalt, derved kommer et undertryk og øret bliver irriteret og rødt - lægen kan se rødmen på barnets trommehinde, når der kigges ind i øret med et oftalmoskop.
Akut mellemørebetændelse opstår typisk i forbindelse med infektion med for eksempel forkølelses- virus eller bakterier eller i forbindelse med f.eks. influenza.
Børn smittes ofte via:
- Legetøj - på grund af dårlig håndhygiejne og det faktum at små børn jo også ofte putter alt i munden og rører ved alt
- Daginstitution, hvor mange børn er samlet på et sted
Børn er i risiko for at få mellemørebetændelse, hvis:
- De udsættes for passiv rygning
- Arvelighed
- I forbindelse med forskellige børnesygdomme
- Hvis de er født før tid eller børn generelt, fordi de har et umodent immunsystem
Mellemørebetændelse kan forebygges ved:
- Undgå at udsætte barnet for passiv rygning
- Sørg for en god håndhygiejne
- Sørg for god rengøring af f.eks. legetøj
- Undgå at børn sutter på hinandens sutter og lignende, sørg så vidt muligt for at barnet kun har sut når det skal trøstes eller skal sove.
- Lade barnet blive passet hjemme, så antallet af bakterier og vira som barnet udsættes for minimeres... :)
Hue i de kolde måneder, varmt tøj, varme hænder og fødder er altid en god idé, børn skal holdes varme - naturligt tempererede for ikke at blive syge - men alene forebygger det ikke mellemørebetændelse hos barnet, at give det hue på. Der er flere ting der spiller ind :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske