Svar: Penicillin allergi
28. juni 2004
Alder:
16 mdr.
Kære Annette
Det er det helt rigtige, som din læge har vurderet. Jeg vil tro at tiden der går, er for at være helt sikker på at der ikke er mere penicillin i kroppen, hvis man skønner det nødvendigt at prikteste eller provokere.
Jeg kan godt forstå at du er nervøs for at din søn bliver provokeret, og det har du også grund til at være. Men netop derfor vil man altid provokere et barn på sygehuset, hvor der er det beredskab som kan blive nødvendigt og du må tro på at din søn er i de bedste hænder.
Det vil være vigtigt at få konstateret om han har penicillinallergi, da det jo ellers kan få voldsomme følger, hvis han i en anden situation får penicillin, hvilket jo kan være svært at undgå, da børn ofte får små infektioner.
Penicillin hører til gruppen af antibiotika. Det vil sige at der findes mange forskellige former for antibiotika, hvor penicillin er et af dem. Hvis din søn får en infektion, som skal behandles med antibiotika, og man ved at han ikke tåler penicillin, så vil man vælge et andet præparat. Hvilket vil afhænge af hvad han fejler.
Der er en tendens til at vi altid omtaler antibiotika som penicillin, hvilket ikke er rigtigt. Penicillin virker på nogle bakterier, men der findes andre præparater som virker på enten de samme bakterier eller på andre.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske