Svar: Medicin mod astmatisk bronkitis

31. januar 2010

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Det er dybt frustrerende, når børn ikke vil have deres medicin og det gælder uanset om det er tabletter der skal sluges, mikstur der skal drikkes eller en spacer der skal holdes hen over mund og næse ... Vi ved jo hvor vigtig medicinen er og det bliver let et overgreb, fordi man er nødt til at holde barnet og tvinge medicinen igennem ... Det er rigtig svært og meget hårdt.

De fleste børn med astmastisk bronkitis eller astma har brug for to slags medicin: Forebyggende medicin og medicin i forbindelse med anfald. Forebyggende medicin er f.eks. præparater som Spirocort eller Flixotide og medicin som virker her og nu er f.eks. Ventoline og Bricanyl.

Når man vælger at behandle små børn med spacer, så er det fordi man på den måde får medicinen ned i lungerne i løbet af få vejrtrækninger. Man kan på den måde holde dosis lidt nede, netop fordi det kommer direkte ned hvor det skal virke.

Det har naturligvis noget at sige, hvor meget barnet græder og protesterer, men hvis barnet har masken over mund og næse, så vil det få medicinen ned i lungerne, også selvom det græder. Hvor mange vejrtrækninger der skal til for at få den optimale effekt er individuelt og afhænger også lidt af hvad type apparat/åndingsbeholder man bruger. Der findes til børn flere muligheder f.eks. Nes-Spacer, Vortex, Autohaler, Babyhaler eller AeroChamber - princippet er det samme, så om det vil hjælpe jer at skifte til en anden type tror jeg umiddelbart ikke, men det kan man ...

Annonce

... naturligvis tale med lægen om ...

Det er som udgangspunkt den bedste måde for barnet at blive behandlet på og derfor er det vigtigt at I giver det en chance. Prøv at lege med spaceren, lad jeres dreng sidde med den og fornemme at den ikke er farlig, prøv evt. at give den til en bamse eller lad som om I selv bruger den så han kan se at det er okay, der sker ikke noget.

Når man behandler astma og astmatisk bronkitis, så har vi gamle og velkendte produkter til behandling. Det er medicin der virker godt og som lægerne kender rigtig meget til. Der er altid bivirkninger ved medicin og derfor sørger lægerne altid for at give så lille en dosis som nødvendigt, derfor ordineres også f.eks. spacer i stedet for mixtur fordi det sikrer barnet den rette dosis uden at give for meget.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man ved at børn der bliver behandlet med store doser forebyggende medicin mod astma, kan være den bivirkning at de vokser langsommere end alderssvarende børn. Det er mange forældre naturligvis bekymret for og derfor er der også fast kontrol med behandlingen af børn. Erfaringen viser dog at den evt. manglende vækst normalt vil blive indhentet senere.

Men det er naturligvis hele tiden en opvejning - for og imod, hvad er det rigtige at gøre .... Lægen er her den bedste til at rådgive jer :)

Og ja - jeg synes I skal spørge i vuggestuen om ikke jeres dreng kan undgå at skulle sove ude, når det er meget koldt og fugtigt i vejret.

Rigtig god bedring med ham, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor