Svar: Baby hoster

31. januar 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Irene

Hvor lyder det dog skønt med barsel på Boracay ... bare det var mig - her er der varslet snestorm over hele landet ... :)

Jeres lille datter er sandsynligvis blevet smittet, fordi I selv er forkølede. Hendes slimhinder hæver og bliver irriterede og så skal der ikke ret meget til før hun begynder at hoste. Måske har I også air-condition, det kan også genere hendes luftveje ...

Hoste er i princippet en god ting, fordi det er vores naturlige beskyttelse af luftvejene. Når barnet hoster, kommer der slim op fra lungerne, som derved renses. Derfor anbefaler man normalt heller ikke at bruge f.eks. hostestillende medicin til børn.

Hoste kan have lidt forskellig lyd. Det kan være en tør hoste, en hul og søløveagtig hoste eller en mere krilrende hoste. Hvordan hosten lyder har noget at sige i forhold til hvad hosten skyldes og hvordan den evt. skal behandles ...

Langvarig hoste, det vil sige hvis barnet hoster i mere end 3 uger og hvis barnets vejrtrækning virker påvirket kan være tegn på astmatisk bronkitis. Vejrtrækningen vil her ofte lyde pibende, det sammenlignes ofte med lyden af en kaffemaskine der afkalker. Barnet vil ofte begynde at hoste eller få hvæsende vejrtrækning, når det ...

Annonce

... griner eller leger - når I f.eks. tumler lidt rundt, danser osv. med hende.

Hvis hun begynder at hoste på denne måde eller hvis hun bliver ved med at vågne om natten med hoste og synligt har svært ved at sove en nat igennem uden at hendes vejrtrækning bliver påvirket, så bør I få hende set af en læge.

Det samme gælder hvis hun får feber, virker sløj, ikke rigtigt vil spise osv. Hvis hun virker utilpas - så få hende tjekket en ekstra gang af en læge.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I har naturligvis ret i at hendes hvin og skrig godt kan være så voldsomme og så kraftige at hun bliver hæs på grund af det og måske derfor begynder at hoste lidt. Det ses også at børn lærer sig at hoste, fordi de synes det er en sjov lyd og de oplever at de får særlig opmærksomhed når de laver denne lyd ... De er nogle gange nogle små filurer :)

Mit bedste råd er at I holder øje med hende, sørg for at give hende lun mælk inden hun skal sove. Lav evt. lidt kamillete til hende med lidt sukker, hvis I kan få fat i den form for te hvor I bor og se om det kan løsne lidt i halsen. Hold dog mængden nede, så det ikke tager pladsen op for den egentlige mad, som jo er hendes næring og det hun skal vokse af :)

God bedring med hende, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder