Svar: Baby hoster
31. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Irene
Hvor lyder det dog skønt med barsel på Boracay ... bare det var mig - her er der varslet snestorm over hele landet ... :)
Jeres lille datter er sandsynligvis blevet smittet, fordi I selv er forkølede. Hendes slimhinder hæver og bliver irriterede og så skal der ikke ret meget til før hun begynder at hoste. Måske har I også air-condition, det kan også genere hendes luftveje ...
Hoste er i princippet en god ting, fordi det er vores naturlige beskyttelse af luftvejene. Når barnet hoster, kommer der slim op fra lungerne, som derved renses. Derfor anbefaler man normalt heller ikke at bruge f.eks. hostestillende medicin til børn.
Hoste kan have lidt forskellig lyd. Det kan være en tør hoste, en hul og søløveagtig hoste eller en mere krilrende hoste. Hvordan hosten lyder har noget at sige i forhold til hvad hosten skyldes og hvordan den evt. skal behandles ...
Langvarig hoste, det vil sige hvis barnet hoster i mere end 3 uger og hvis barnets vejrtrækning virker påvirket kan være tegn på astmatisk bronkitis. Vejrtrækningen vil her ofte lyde pibende, det sammenlignes ofte med lyden af en kaffemaskine der afkalker. Barnet vil ofte begynde at hoste eller få hvæsende vejrtrækning, når det griner eller leger - når I f.eks. tumler lidt rundt, danser osv. med hende.
Hvis hun begynder at hoste på denne måde eller hvis hun bliver ved med at vågne om natten med hoste og synligt har svært ved at sove en nat igennem uden at hendes vejrtrækning bliver påvirket, så bør I få hende set af en læge.
Det samme gælder hvis hun får feber, virker sløj, ikke rigtigt vil spise osv. Hvis hun virker utilpas - så få hende tjekket en ekstra gang af en læge.
I har naturligvis ret i at hendes hvin og skrig godt kan være så voldsomme og så kraftige at hun bliver hæs på grund af det og måske derfor begynder at hoste lidt. Det ses også at børn lærer sig at hoste, fordi de synes det er en sjov lyd og de oplever at de får særlig opmærksomhed når de laver denne lyd ... De er nogle gange nogle små filurer :)
Mit bedste råd er at I holder øje med hende, sørg for at give hende lun mælk inden hun skal sove. Lav evt. lidt kamillete til hende med lidt sukker, hvis I kan få fat i den form for te hvor I bor og se om det kan løsne lidt i halsen. Hold dog mængden nede, så det ikke tager pladsen op for den egentlige mad, som jo er hendes næring og det hun skal vokse af :)
God bedring med hende, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske