Svar: Polypper og lægebesøg

22. august 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Tene

Det er rigtig godt at I har fået undersøgt jeres datter og at I er blevet henvist videre. Jeg synes det er vigtigt at få klarlagt, hvorvidt hendes polypper er så store at de bør fjernes eller om de skal have lov at sidde - valget af hvorvidt man gør det ene eller det andet, afhænger fuldstændig af hvordan jeres datter trives.

Det er normalt at man, især hos mindre børn, oplever, at mandlerne og polypperne kan hæve meget. Hos nogle børn bliver de så store at de hæmmer barnets vejrtrækning og det giver barnet problemer, - især under søvn, fordi barnet ikke kan trække vejret sufficient nok og dermed ikke får ilt nok, når det sover. Man kalder dette for søvnapnø.

Du skriver ikke om din datter har problemer med sin søvn? Oplever du at hun sover meget dårligt, snorker hun f.eks. højlydt når hun sover? Det kan være tegn på hævede mandler og polypper og har hun problemer med dette, så er der en indikation for at operere hende. Hun skal jo sove godt og have ilt nok ...

Mandler er lymfelignende væv, der sidder på begge sider af halsen ved indgangen til svælget. Polypper er det tilsvarende væv, men sidder i næsesvælget og sammen hjælper både mandler og polypper med at bekæmpe infektioner ved at producere antistoffer. Vi får naturligt mange bakterier ind gennem munden og ...

Annonce

... næsen og antistofferne sørger for - eller forsøger i hvert fald så godt de kan - at bekæmpe alle disse bakterier.

Især de første 2 år af barnets levetid, er produktionen af antistoffer i mandler og polypper stor og derfor er man, så vidt jeg ved, lidt forsigtig med at operere børn under to år - men ser ofte tiden lidt an. Vurderingen handler dog om hvorvidt barnet er påvirket eller ej og er der tale om et barn med dårlig søvnkvalitet, så vil man nogle gange vælge at operere før.

Man kan operere på mange måder i dag og operation af mandler og polypper er ofte et meget mere mildt forløb hos børn, end det er hos voksne. Det er dog altid svært at operere så små børn, for din datter kan jo ikke forklares hvad der skal ske og vil ikke kunne forholde sig til det - for hende er det et overgreb og jeg kan godt forstå du har dine betænkeligheder ved det ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man kan låne bøger om at være på sygehuset, man kan købe en lægetaske og lege læge osv. - men hun er stadig for lille til dette og vil ikke få noget ud af det.

Der er nok ikke andet at gøre end at vente på forundersøgelsen og tale med lægen på sygehuset om, hvordan I skal forholde jer. Det er lægerne som er bedst til at rådgive jer.

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke og rigtig god bedring med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far