Svar: Polypper og lægebesøg
22. august 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Tene
Det er rigtig godt at I har fået undersøgt jeres datter og at I er blevet henvist videre. Jeg synes det er vigtigt at få klarlagt, hvorvidt hendes polypper er så store at de bør fjernes eller om de skal have lov at sidde - valget af hvorvidt man gør det ene eller det andet, afhænger fuldstændig af hvordan jeres datter trives.
Det er normalt at man, især hos mindre børn, oplever, at mandlerne og polypperne kan hæve meget. Hos nogle børn bliver de så store at de hæmmer barnets vejrtrækning og det giver barnet problemer, - især under søvn, fordi barnet ikke kan trække vejret sufficient nok og dermed ikke får ilt nok, når det sover. Man kalder dette for søvnapnø.
Du skriver ikke om din datter har problemer med sin søvn? Oplever du at hun sover meget dårligt, snorker hun f.eks. højlydt når hun sover? Det kan være tegn på hævede mandler og polypper og har hun problemer med dette, så er der en indikation for at operere hende. Hun skal jo sove godt og have ilt nok ...
Mandler er lymfelignende væv, der sidder på begge sider af halsen ved indgangen til svælget. Polypper er det tilsvarende væv, men sidder i næsesvælget og sammen hjælper både mandler og polypper med at bekæmpe infektioner ved at producere antistoffer. Vi får naturligt mange bakterier ind gennem munden og næsen og antistofferne sørger for - eller forsøger i hvert fald så godt de kan - at bekæmpe alle disse bakterier.
Især de første 2 år af barnets levetid, er produktionen af antistoffer i mandler og polypper stor og derfor er man, så vidt jeg ved, lidt forsigtig med at operere børn under to år - men ser ofte tiden lidt an. Vurderingen handler dog om hvorvidt barnet er påvirket eller ej og er der tale om et barn med dårlig søvnkvalitet, så vil man nogle gange vælge at operere før.
Man kan operere på mange måder i dag og operation af mandler og polypper er ofte et meget mere mildt forløb hos børn, end det er hos voksne. Det er dog altid svært at operere så små børn, for din datter kan jo ikke forklares hvad der skal ske og vil ikke kunne forholde sig til det - for hende er det et overgreb og jeg kan godt forstå du har dine betænkeligheder ved det ...
Man kan låne bøger om at være på sygehuset, man kan købe en lægetaske og lege læge osv. - men hun er stadig for lille til dette og vil ikke få noget ud af det.
Der er nok ikke andet at gøre end at vente på forundersøgelsen og tale med lægen på sygehuset om, hvordan I skal forholde jer. Det er lægerne som er bedst til at rådgive jer.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke og rigtig god bedring med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske