Svar: Urolig baby - 5 mdr.

19. juli 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til:o) Når jeg læser jeres forløb gennem de sidste 5 måneder, så kan jeg godt høre at det har været rigtig hårdt og at du har gjort dig rigtig mange tanker. Du har forsøgt rigtig meget, noget gjort mere halvhjertet end andet (f.eks. flaske), noget gjort panisk i afmagt (f.eks. lade din datter græde), noget gjort ud fra det du har fået at vide, det du har læst (gode råd fra f.eks. sundhedsplejerske og andre) som sandsynligvis også har gjort dig forvirret og unødigt frustreret.

Du skriver at du er i tvivl om hvorvidt du er en god mor og det er rigtig synd, for du gør jo alt det bedste du har lært. Det her har fra begyndelsen været et rigtig svært forløb og det er helt okay at synes det er svært - det gør dig ikke til en dårlig mor, det gør dig kun menneskelig:o)

Jeg er helt enig med dig i at en fast rytme, rutine for dagen er en rigtig god idé. Det lyder helt relevant at tilbyde skemad 2-3 gange dagligt og det gør ikke noget at hun kun spiser ½ dl af gangen. Det vigtigste er at der er nogenlunde faste tidspunkter omkring det at spise og det at sove. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed og jo mere ro.

Du skriver at du ryger og at du drikker rigtig meget Cola. Førstnævnte er jo svært at lægge fra sig, når man som du prøver at finde overskud til sin datter og de behov hun har og det kan jeg godt forstå. Men rygning påvirker din amning. Nikotin udskilles i modermælk og påvirker for det første barnet. Samtidig nedsætter tobaksrygning mængden af prolaktin, hvilket betyder at kvinder der ryger ofte producerer mindre mælk, end kvinder der ikke ryger. Passiv rygning øger derudover barnets risiko for mellemørebetændelse og luftvejsinfektioner, herunder bronkitis.

Med hensyn til indtaget af Cola og maglende rigtig kost, så skriver du ikke hvor store mængder Cola du drikker. Hvis du drikker meget Cola, så er jeg ikke enig med din sundhedsplejerske i at det ikke har betydning, - det kan det i allerhøjeste grad have og det kan heller ikke udelukkes at et meget stort indtag af Cola i graviditeten har været en medvirkende faktor på din datters faldende blodsukker i forbindelse med fødslen. Det kan du naturligvis ikke gøre noget ved nu og jeg skriver det heller ikke for at du skal få det dårligt over det - men det er vigtigt at du medtænker vigtigheden i at spise og drikke sufficient, fordi det faktisk godt kan være på grund af dit indtag, at din datter sover så dårligt som hun gør. Det kan også være derfor du oplever at hun rent faktisk sover bedre på mme, de gange hvor hun har fået det.

Den måde du lever på kan altså godt spille ind på den måde din datter sover på (eller ikke sover på) og jeg skriver det som sagt ikke for at slå dig oven i hovedet, du skal se det som en hjælpende hånd. Hvis ikke man får at vide at man kan gøre noget anderledes, hvordan skal man så kunne handle på en anden måde. Og et eller andet sted, så tænker jeg også at du selv må have en fornemmelse for at dit indtag af f.eks. cola påvirker din datter ...

Mit første råd til dig er derfor at du starter med at passe på dig selv. Du skal sørge for at spise sundt dagen igennem, så du lidt populært sagt, har noget godt at lave mælk af. Du bliver nødt til at nedsætte dit indtag af cola og andre sukkerholdige ting betydeligt og du skal lytte til din krop og hvis du føler at din mælkeproduktion er for lav, så skal du supplere din datter med en flaske.

Du skal følge en fast plan for dagen, som du allerede forsøger og her vil jeg foreslå dig at du forsøger at putte din datter, holde hende sovende og så kun give hende 2 lure dagligt. Det lyder som om at den sidste powernap i løbet af dagen er for svær for jer begge at få gennemført og samtidig lidt for tidligt at starte nattesøvnen.

En plan kunne se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Ammes og dagen begynder rigtigt

Formiddag 9-9.30: Grød af ris, majs, hirse med topping af forskellige former for frugtmos. Køb gerne pulvermos og frugt på glas, så du kan variere mulighederne og ikke behøver bruge kræfter på at producere selv, - din energi er givet bedre ud et andet sted. Vand af kop.

Ammes evt. suppl med flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover en times tid.

Frokost 12: Grøntsagsmos eller ...

Annonce

... grød med frugtmos som topping, vand af kop. Tilbydes agurkestænger i hånden at snaske lidt på. Det er okay i forhold til alderen. Brødskorper og lignende er ikke endnu.

13.30-14: Ammes og evt. suppl med flaske og puttes til middagslur, sover her gerne et par timer gerne 2½. Start med at lade hende sidde i vognen, tril hende en tur og først når hun viser sig parat til at sove, så lægger du hende ned og putter hende.

Eftermiddag 16-17: Ammes, når hun vågner af lur

Powernappen kan her springes over, hvis hun har sovet et godt langt middagshvil og jeg tænker det er muligt, hvis hun har spist 2 x skemad, blevet ammet og suppleret med flaske, samt selv har fået lov til at styre, hvornår hun følte sig parat til at sove.

Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop. Tilbydes igen agurkeskive i hånden at gnaske lidt på. Evt. lidt frugtmos som dessert.

Ammes og puttes til natten mellem 19-20, som hun viser sig parat til.

Sen aften 23-24: Ammes

Nat 23.30-05.30: Sover uden mælk

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du giver hende skemad, så sæt hende i den høje stol, hvis hendes ryg er stærk nok til dette. Ellers så brug skråstol, sækkestol eller hvad du har, så du har hende foran dig og hun kan spejle sig i dit ansigt. Det er vigtigt at du signalerer at maden er lækker og smager rigtig godt. Hun skal spejle sig i dig og når du åbner munden, så åbner hun også munden. Hun skal have maden rimeligt hurtigt, som du også selv siger at hun giver udtryk for: "åbne munden, ind med skeen, synke, åbne munden, ind med skeen, synke" osv. så det kører i en lind strøm uden alt for mange pauser og snak undervejs. Du er nødt til at hjælpe hende med at koncentrere sig og du skal meget medtænke de signaler du selv sender.

Med hensyn til den ændring i din datters uro, som du især oplever i øjeblikket, så tænker jeg at det også kan hænge sammen med hendes alder. Det er naturligvis som du selv skriver et sammenspil af mange faktorer som gør sig gældende.

Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og netop omkring 5 måneders alderen kommer børn i en fase, hvor de bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Hun vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom hun er på din arm.

Hun begynder også at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se mere koncentreret på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden. Hun begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder hun også at trille mere omkring, vender sig fra ryg til mave og omvendt, og hun begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).

Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og i 6 måneders alderen kommer så et nyt spring en ny fase med lidt ekstra uro.

Det er således vigtigt at du også forsøger at skelne tingene fra hinanden og ved at noget er helt almindeligt og en del af hendes udvikling. At din datter har rigtig meget behov for din nærhed og omsorg i denne periode og at det således f.eks. er helt okay at hun nogle gange vågner op, har brug for brystet en ekstra gang for så at kunne falde i søvn og sove videre. Det er således ikke nødvendigvis dårlig vane eller udtryk for at du gør det forkert - tværtimod, det er helt naturligt for hendes alder og den udvikling hun går igennem. Glem derfor ikke at lytte til det du føler er rigtigt, fordi det virker og forsøg i stedet at se lidt stort på "hun burde" og "jeg burde". Tro på dig selv og det som virker!

Jeg håber nogle af mine tanker hjælper dig lidt videre på vej og giver lidt idé om hvad der mon foregår hos jer. Jeg ved som sagt godt at noget af det jeg skriver måske er nyt for dig og læst sort på hvidt måske lyder lidt hårdt. Det er ikke meningen, - men jeg synes det er vigigt at du får at vide, hvad du kan gøre anderledes, for at tingene bliver bedre for jer begge:o)

Stort knus herfra, pas godt på hinanden:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.