Svar: Sover pludselig ikke igennem længere
24. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Tanja
Jeg tror bestemt at der er en sammenhæng imellem din datters indtag af mad i løbet af dagen og hendes øgede behov for amning om natten. Det at hun spiser i 10 minutter lyder jo umiddelbart som om at hun har et reelt behov for mælk på det tidspunkt - det lyder således ikke kun til at være ren hygge og jeg synes at I derfor skal gøre hvad I kan for at få mere mad i hende i løbet af dagen.
Det er klart at ferie, sygdom osv. også har gjort sit til at ændre på søvnvanerne, men ud fra den plan og beskrivelse du har sendt, så tænker jeg at lillepigen skal have mere mad.
Da hun nu er 7 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, hvis hun kunne få skemad ca 4 gange dagligt og hvis du derudover også kunne give hende brødskorper og lignende som mellemmåltider. Hun skal øve sig i at sidde med mad i hånden, så hun omkring 8 måneders alderen er parat til rugbrødshapsere, pastaskruer og lignende. Hun skal altså stille og roligt til at have mere og mere af jeres mad.
En plan for et barn i 7-8 måneders alderen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Evt amning
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: banan eller anden frugtmos eller frisk frugt at sidde med i hånden, også meget gerne lidt brødskorper, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden.
Ammes og puttes til formiddagsur kl. 10, sover mellem ½-1½ time
Frokost 12: Øllebrød en gang imellem ellers grøntsagsmos med kød eller fisk, igen brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur kl. 13.30-14, sover 1-2 timer (kør hende en tur i barnevognen, lad hende starte med at sidde op, kigge på verden og put hende så når hun viser træthedstegn og er parat til at sove
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop, Igen få lidt frisk frugt at sidde med i hånden, Agurkeskiver og lignende. Ammes evt efterfølgende
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere familiemad, ris, indmaden af en frikadelle (kød, fisk) sovs af forskellig slags, kartofler som både at gnaske i, små kogte blomkål eller broccolibuketter. Skal altså have både moset mad og mad som hun kan sidde med i hånden og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad og mad som smager af noget. Hendes nysgerrighed og lyst til at putte i munden skal udnyttes. Vand af kop
Ammes og puttes kl. 19-19.30, tidspunktet for denne søvn vil naturligt variere efter hvor meget hun har sovet til middagslur og om hun har haft behov for en lur sidst på eftermiddagen. Hvis hun springer sin sene eftermiddagslur over, så er det rigtig fint at du putter hende her.
Sen aften 23-24: Evt. amning. Nogle børn har behov og sover så til næste morgen tidlig, andre behøver den ikke.
Hvis I følger ovenstående plan så kan I godt forlange at hun ikke får mælk i tidsrummet 24-06, så er hun rigtig godt dækket ind om dagen og så må hun hjælpes med at skifte stilling, beroliges lidt, kærtegnes, evt. få en tår vand eller lignende, så hun atter lærer at sove om natten. Det er vigtigt for jer alle.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o) Og hvor er det ellers flot gået med principperne fra "sov igennem uden gråd" - super, det skal nok gå igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske