Svar: Sover pludselig ikke igennem længere

24. januar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Tanja

Jeg tror bestemt at der er en sammenhæng imellem din datters indtag af mad i løbet af dagen og hendes øgede behov for amning om natten. Det at hun spiser i 10 minutter lyder jo umiddelbart som om at hun har et reelt behov for mælk på det tidspunkt - det lyder således ikke kun til at være ren hygge og jeg synes at I derfor skal gøre hvad I kan for at få mere mad i hende i løbet af dagen.

Det er klart at ferie, sygdom osv. også har gjort sit til at ændre på søvnvanerne, men ud fra den plan og beskrivelse du har sendt, så tænker jeg at lillepigen skal have mere mad.

Da hun nu er 7 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, hvis hun kunne få skemad ca 4 gange dagligt og hvis du derudover også kunne give hende brødskorper og lignende som mellemmåltider. Hun skal øve sig i at sidde med mad i hånden, så hun omkring 8 måneders alderen er parat til rugbrødshapsere, pastaskruer og lignende. Hun skal altså stille og roligt til at have mere og mere af jeres mad.

En plan for et barn i 7-8 måneders alderen kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Evt amning

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9-9.30: banan eller anden frugtmos eller frisk frugt at sidde med i hånden, også meget gerne lidt brødskorper, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden.

Ammes og puttes til formiddagsur kl. 10, sover mellem ½-1½ time

Frokost 12: Øllebrød en gang imellem ellers grøntsagsmos med kød eller fisk, igen brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med, vand af kop

Ammes og puttes til middagslur kl. 13.30-14, sover 1-2 timer (kør hende en tur i barnevognen, ...

Annonce

... lad hende starte med at sidde op, kigge på verden og put hende så når hun viser træthedstegn og er parat til at sove

Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop, Igen få lidt frisk frugt at sidde med i hånden, Agurkeskiver og lignende. Ammes evt efterfølgende

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere familiemad, ris, indmaden af en frikadelle (kød, fisk) sovs af forskellig slags, kartofler som både at gnaske i, små kogte blomkål eller broccolibuketter. Skal altså have både moset mad og mad som hun kan sidde med i hånden og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad og mad som smager af noget. Hendes nysgerrighed og lyst til at putte i munden skal udnyttes. Vand af kop

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes kl. 19-19.30, tidspunktet for denne søvn vil naturligt variere efter hvor meget hun har sovet til middagslur og om hun har haft behov for en lur sidst på eftermiddagen. Hvis hun springer sin sene eftermiddagslur over, så er det rigtig fint at du putter hende her.

Sen aften 23-24: Evt. amning. Nogle børn har behov og sover så til næste morgen tidlig, andre behøver den ikke.

Hvis I følger ovenstående plan så kan I godt forlange at hun ikke får mælk i tidsrummet 24-06, så er hun rigtig godt dækket ind om dagen og så må hun hjælpes med at skifte stilling, beroliges lidt, kærtegnes, evt. få en tår vand eller lignende, så hun atter lærer at sove om natten. Det er vigtigt for jer alle.

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o) Og hvor er det ellers flot gået med principperne fra "sov igennem uden gråd" - super, det skal nok gå igen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre