Svar: Fra 2 til 1 lur og puttetider

28. marts 2023

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen - og for din dreng lyder det til at være for tidligt med kun en lur. Det vurderer jeg ud fra, at når han springer formiddagsluren over, så falder han ofte i søvn om eftermiddagen - og det dur ikke.

Når han sover om eftermiddagen, så bliver nattesøvnen forstyrret. Enten bliver han meget svær at putte om aftenen, eller også begynder han at vågne om natten, eller han kan begynde at vågne alt for tidligt om morgenen.. Han har brug for to lure, og de to lure skal ligge formiddag og over middag.

Derfor skal han puttes til formiddagslur kl. 9-9.30, og det skal de også gøre i vuggestuen. Han er for lille til at kunne nøjes med en enkelt lur. Han behøver ikke sove lange lure, men de to lure er nødvendige for at dagen får de afbræk, som der er behov for, og de skal som sagt ligge som en formiddagslur og en middagslur - og ikke om eftermiddagen. Når børn sover på vejen hjem i autostolen eller på cyklen, eller de falder omkuld på sofaen, derhjemme, så er det ofte fordi, man har været for hurtige til at fjerne formiddagsluren - og derfor skal denne lur tilbage :)

I løbet af de næste par måneder, så vil han sandsynligvis stille og roligt kunne begynde at ...

Annonce

... nøjes med en enkelt lur nogle dage. Og det vil ofte vise sig ved, at han protesterer og tydeligt ikke falder i søvn, når han puttes til sin formiddagslur. Når dette sker flere dage i træk, så kan det være fint at putte ham senere og give ham en længere middagslur. Men lige nu tænker jeg, at han skal puttes til sin formiddagslur, og han vil højst sandsynligt falde i søvn, når de prøver. Hvis han ikke er træt allerede kl. 09, så kan han blive puttet kl. 9.30-10, men luren skal han have.

Det er helt okay, hvis han ikke sover mere end en time, måske mindre, men luren er stadig vigtigt, og så kan han blive puttet til en lidt senere middagslur. Det vil gøre, at eftermiddagen ikke bliver for lang for ham, og luren sidst på eftermiddagen ikke er nødvendig - og det er vigtigt, da den sene lur "æder" af hans nattesøvn, det gør formiddagsluren ikke, tværtimod :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så, hvad skal du gøre.. jeg tænker, at du skal putte ham til formiddagslur og middagslur, og du skal bede vuggestuen om at gøre det samme. Hvis han ikke er parat til at sove kl. 09, så kan han puttes lidt senere, men luren skal han altså stadig have. Den nuværende rytme, hvor han først puttes kl. 11 og igen kl. 15 - det vil ikke hjælpe hverken jer eller ham på sigt. Formiddagsluren er stadig en biologisk nødvendighed :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin