Svar: Opfølgning søvn 4.5 måned

5. marts 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære Rikke

Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage - jeg vil meget gerne uddybe:)

Det er rigtig dejligt, at du kan ligge ned og amme - det må du gerne gøre en gang i løbet af dagen og også om aftenen, hvis det betyder, at du så kan få jeres lille dreng til at falde bedre i søvn.

Når det så er sagt, så er det dog ikke meningen, at du skal amme ham i søvn. Du spørger, hvad du skal gøre, når du "har ammet ham i søvn, og han så alligevel vågner op, når du har flyttet ham over i egen seng" - og problematikken er, at han ikke længere skal ammes i søvn, men flyttes, før han sover helt.

Det er vigtigt, at han nu begynder at forbinde sin seng og barnevogn med stedet, hvor han sover. Hvis han falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden, så vil han, når han går fra et søvnstadie til et andet, registrere om alt er, som da han faldt i søvn. Hvis han ligger i din favn og med dit bryst, så sover han trygt videre, men hvis han er faldet i søvn i din favn og flyttet til sin seng sovende, så vil det være utrygt for ham. Han vil ikke kunne forstå, hvor han er, og han vil derfor vågne mere og mere op og vil ikke kunne sove videre, før du atter tager ham op i din favn eller tilbyder ham brystet.

Derfor er det vigtigt, at du nu arbejder på at putte ham fra dig, før han sover helt, så han registrerer, hvor han lægges og ikke længere forbinder dit bryst og din favn med at sove. Hvis du ligger ned og ammer ham, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at trække brystet lidt til dig, før han sover helt. Du er hos ham, kan lægge en beroligende hånd på ham, så han stadig kan mærke dig og har dig tæt på, men du skal helst nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover.

Når du ammer ham siddende, så vil det nogle gange være en god idé at svøbe ham, eller putte ham i en sovepose som en Voksipose, Najell eller lignende. Det vil gøre, at han føler sig holdt, men det vil være af et klæde eller af soveposen og ikke af dine arme. Det vil gøre det lettere at flytte ham fra din favn og ned, hvor han skal sove, uden at han føler skiftet så voldsomt, som tilfældet er lige nu.

Start med ...

Annonce

... at skifte ham, gøre ham klar til putning. Så ammer du ham, og så skal du se på ham, lytte til ham. Læg mærke til hans øjne og hans vejrtrækning. Flyt ham fra din favn og ned i sengen eller barnevognen, der hvor han er lige ved at falde i søvn. Du kan se, at han har svært ved at fokusere, øjnene kører rundt i hovedet på ham, han er lige ved at overgive sig til søvnen, men sover ikke helt. Hvis han bruger sut, må du meget gerne give ham en sut på dette tidspunkt, og så flyttes han fra din favn og ned, hvor han skal sove.

Nogle gange er det bedst at svøbe ham eller putte ham i soveposen efter skiftning, og før du ammer ham, andre gange kan han fint puttes i f.eks. en sovepose, når han er ammet godt af. Og her f.eks. få en sut, gerne koblet til en klud, der dufter af dig. Det vil minde om at ligge i din favn:)

Stå så ved ham, læg dine hænder på hans krop, så han kan mærke, at du er der, vug ham stille, imens han ligger ned og lul ham på denne måde ind i søvnen. Sådan kan han lære at sove, uden at han skal være i din favn og uden at have dit bryst i munden. Puttes han i barnevognen så tril denne lidt, så han lulles ind i søvnen med barnevognens bevægelser.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mit råd om, at du skulle lægge dig med ham, handler ikke om, at han skal ammes i søvn men mere om at hjælpe ham til ro, så putningen ikke trækker unødigt ud. Han har en alder nu, hvor han naturligt er mere bevidst, han kan se længere, følger rigtig meget med, skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude osv. Det gør det ekstra svært for ham at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen, og her kan det nogle gange hjælpe at gå afsides med ham, lægge sig i dobbeltsengen og amme ham til ro, fordi der her er lukket af for alle oplevelser og stimuli.

Det er dog en god idé, hvis du generelt arbejder på, at han nu lærer at sove i sin seng eller barnevogn og dermed arbejder på at adskille bryst og søvn. Det vil naturligt gøre det lettere for jer at putte ham, når I er andre steder og senere hen.. altså med mindre I ønsker at praktisere samsovning, men det har jeg ikke indtryk af er tilfældet hos jer:)

Jeg håber, at du kan bruge denne uddybning - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.