Svar: Manglende søvn og flaske
5. marts 2023
Alder:
8 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Det lyder som om, at det er gået fuldstændig uproblematisk med at skifte fra amning til flaske. Det er super dejligt, og jeg tænker, at det trods alt giver lidt mere ro :) Far har lettere ved at tage over, og I ved præcis, hvor meget mælk, jeres dreng drikker...
Det er derfor også rigtig godt, at I er opmærksomme på netop hans indtag af mælk og også opmærksomme på, hvornår flaskerne ligger i forhold til hans måltider, så I sikrer jer, at mælken ikke fjerner lysten til rigtig mad.
I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger der, så giver de netop plads til mere rigtig mad i maven, og de sikrer samtidig mulighed for at han kan sove et længere søvnstræk om natten.
At jeres dreng ikke længere er interesseret i skemad lyder helt alderssvarende, og det er rigtig godt, at I imødekommer dette ved at tilbyde ham mad, som han selv kan sidde med. Han vil naturligt, med den alder han har nu, begynde at lukke munden for skeen. Han viser naturligt mere selvstændighed og egen vilje - blandt andet under spisning, hvor han selv vil styre måltidet - og sandsynligvis også, når han f.eks. skal have skiftet ble, så vil han ikke ligge stille på puslebordet... Det er alt sammen helt alderssvarende og forventeligt, men i forhold til maden, så spiller det som sagt naturligt ind, hvornår mælkeindtaget ligger, og hvor meget mælk han drikker.
Mit umiddelbare bud på et indtag vil være ca. 600 ml mme i døgnet fordelt på 3 flasker. Det svarer til det, han drikker nu, hvis I fjerner den ene flaske. Og hos jer vil jeg anbefale, at det er flasken kl 02/04, som I fjerner. I kan starte med at trappe ud af den, så han får gradvist mindre og mindre og til sidst helt kan undvære den. Når denne fjernes, skulle han gerne begynde at få lidt mere appetit og lyst til morgenmad:)
Hans alder og udvikling spiller også ind på nætterne. Han er i separationsfasen nu, hvilket giver mange urolige nætter. Han øver sig motorisk og får sig om natten lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Det er rigtig svært for ham at finde fysisk ro, og han vil have brug for jeres hjælp til stillingskift om natten. Han drømmer også mere, og vil have flere natlige lyde. Han kan både småpludre, grine, græde osv. om natten. Og det er ikke alle lyde, som I skal reagere på. Nogle gange skal I lige trække tiden lidt, før I reagerer på ham, andre gange skal I være der med det samme, lægge en beroligende hånd på ham osv. og han finder på den måde hurtigt ind i søvnen igen. Det er altså til en vis grad også normalt for alderen, at han er meget urolig om natten nu.
Når alt dette så er sagt, så hænger nattens forløb dog ofte også sammen med dagens forløb. Vi har alle sammen en cirkadiske rytme, det er vores indre ur, og det betyder blandt andet at vi har et "dyk" om dagen og et "peak" om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og kl 03. vi er trætte om eftermiddagen, vi har her brug for lidt kaffe og lidt sødt for at få energien op (her har vi vores dyk), og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går så i seng igen.
Børn har på samme måde et dyk og et peak i deres rytme. Og når jeg ser på jeres dagsrytme, så fortæller I, at jeres dreng ofte sover middagslur mellem kl. 14-16, og at han ofte er vågen om natten mellem 02-04. Han har altså det samme dyk/peak i sin rytme, hvilket er helt normalt, men ikke desto mindre svært for jer at være i...
Hvis man vil løse dette problem, så skal man ændre på hans rytme og dermed på tidspunktet for hans middagslur. Det er dog ikke altid nogen god idé. For det første fordi det ikke giver nogen garanti, måske vil han stadig vågne, blot på et andet tidspunkt og for det andet, fordi det betyder, at man kan være nødt til at vække ham om dagen.
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, men skal have lov til at sove, når de sover. Og I fortæller, at jeres dreng sover godt om dagen. Han falder fint i søvn og sover om formiddagen ofte 2-2.5 time, og når han puttes til middag, sover han ofte ca. 2 timer. Det er også sådan, at dagssøvnen reparerer på en dårlig nattesøvn, og han får ikke samme effekt ud af sin nattesøvn - altså man kan ikke afkorte dagssøvnen og så lade ham sove mere om natten, det er ikke lige så godt for ham.
Det er heller ikke fordi han sover for meget. Samlet set får han 4-4.5 times søvn dagligt, og det er super godt for ham. Han sover ca. 10 timer om natten fra kl 20 til 06 (lige nu afbrudt, men han ligger i sin seng) og samlet får han derfor ca. 14 timers søvn, hvilket er det han gennemsnitligt har behov for, med den alder han har. Derfor er jeg lidt tilbageholdende med at ændre på hans rytme lige nu. Alder og udvikling kan godt spille ind, og jeg synes, at I skal se om ikke det kan ændre sig i løbet af den næste månedstid til halvanden... ellers må vi drøfte det igen:)
Det, I lige nu kan gøre, er at trappe ud af flasken kl. 02. På den måde sikrer I jer, at han ikke vågner, fordi hans indre ur føler sult/tørst. Hvis han kan vænnes til ikke at behøve mælk her, så kan det være lettere for ham at sove om natten.
I kan også overveje, om han kan flytte på eget værelse. Jeg ved godt, at det ikke betyder, at han så vil sove igennem om natten, men han vil ikke forstyrrer jer helt så meget, som hvis I sover i samme rum. Og I vil heller ikke forstyrre ham, så når han vågner, vil han måske hurtigere kunne falde i søvn igen.
Prøv at reagere med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt, hvis og når han vågner om natten. Undgå at tænde lys, pludre med ham, tage ham op... Det er vigtigt, at I signalerer, at det er sovetid og dermed ikke tid til aktivitet.
Hvis han vågner, græder og har brug for jeres nærhed, så skal I naturligvis give ham den nærhed, og hvis det at ligge sammen med jer, kunne mærke jer osv. hjælper ham til at kunne sove, så er det en god prioritering. Nogle gange er løsningen at koble tremmesengen til forældresengen, naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Hvis han så vågner, så kan han kravle ud og ind til jer, putte sig og derefter sove videre, eller I kan blot lægge en arm eller hånd på ham, så han kan mærke jer, og dermed sove videre.
Hvis han en dag vågner tidligere af sin formiddagslur, så kan det være en god idé at I tager ham op og ikke begynder at trille med barnevognen eller lignende for at holde ham sovende. Hvis han begynder at sove en kortere formiddagslur, vil han naturligt sove middagsluren tidligere og på den måde vil rytmen gradvist ændre sig - så vær derfor opmærksom på, om han stille og roligt viser tegn på selv at ville ændre rytme og grib så muligheden, når den er der :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad jeg tænker, sker hos jer:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske