Svar: Lur og sovetræning

9. februar 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære puttende mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af alle dine tanker - og velkommen til :)

Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer - det vigtigste er, at barnet falder stille og roligt i søvn, og forbinder det at skulle sove med noget trygt og dejligt. Hvis barnet fra starten er tryg ved at sove, så har man en rigtig god base at bygge videre på :) Men, når det så er sagt, så er det også en god idé, at man stille og roligt overvejer, hvilke rutiner og vaner man giver sit barn :)

Med den alder jeres dreng har nu, så begynder han at blive mere og mere bevidst. Han kan se længere, skelner mere og mere tydeligt mellem, om han er hjemme eller ude, om han bliver holdt af mor, far eller en fremmed, og han bliver naturligt også mere og mere bevidst omkring sin søvn, og de rutiner han får i forbindelse hermed. Samtidig så ændrer hans søvn sig fysiologisk nu. Den begynder at indeholde flere stadier, og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, de vågner op, græder og har brug for hjælp til at sove videre...

Der er noget fornuftigt i at lære jeres dreng at falde i søvn i egen seng. Det handler om søvnassociationer:

De gode søvnassociationer er f.eks.:

Putteklud, nussekanin, godnatsang, kærtegn, berolignende ord...

De mindre gode søvnassociationer er f.eks:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn, blive hoppet med på en pilatesbold eller lignende...

De gode søvnassociationer er gode, fordi de hjælper barnet med at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng, det lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor det skal sove - og vil derfor kunne komme videre i søvnen, når det vågner lidt op, fordi der skiftes søvnstadie.

De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af de voksne. Hvis jeres dreng falder i søvn med brystet, falder i søvn i din favn og først flyttes til egen seng, når han sover, så vil han kunne vågne op, registrere, at han ligger et andet sted, det kan være utrygt, og han vil ikke kunne sove videre, før du tager ham op i din favn, giver ham brystet igen.

Derfor er det en god idé, at I hjælper ham med at falde i søvn i egen seng og uden at skulle gås rundt med. Men det betyder ikke, at han skal ligge vågen i sin seng og blive ked af det, - for han har naturligt brug for hjælp til at koble fra, finde roen og falde i søvn, det kan han ikke på egen hånd, når han stadig er så lille, som han er. Og han skal heller ikke begynde at forbinde det at sove med noget, som er utrygt og ikke rart! Han skal ikke "ligge i 20 minutter alene og nå fra søvnig til mildt frustreret til nedsmeltning!"

Jeg vil anbefale, at du stadig gør ham klar til putning som nu med natdragt og amning. Det er helt naturligt, at mælk indgår som en fast del af hans putteritual, men det er vigtigt, at han ikke længere falder i søvn med brystet i munden, og det er på samme måde vigtigt, at du prøver at flytte ham fra din favn, før han sover helt.

Du skal flytte ham der, hvor han er døsig. Det vil sige, at han næsten sover, men ikke sover helt. Han er vågen nok til at registrere, at han faktisk flyttes fra din favn, men træt nok til at han kan lulles det sidste stykke ind i søvnen.

Start med at amme ham, så han er dejlig mæt, og se så på ham. Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. ...

Annonce

... Prøv at flytte ham fra din favn og ned i sengen, der hvor han er lige ved at falde i søvn. Du kan se, at han har svært ved at fokusere, øjnene kører rundt i hovedet på ham, han er lige ved at overgive sig til søvnen, men sover ikke helt. Giv ham sutten i munden (det lyder som om, at han er glad for denne og har den som søvnassociation, og det er okay. Du kan evt. koble den til en klud). Flyt ham så fra din favn og ned i sengen. Stå ved ham, læg dine hænder på hans krop, så han kan mærke, at du er der, vug ham stille, imens han ligger ned, så du på den måde luller ham i søvn. Sådan kan han lære at sove, uden at han skal være i din favn, og uden at du behøver gå rundt med ham.

Du kan også lægge dig ned og amme ham i dobbeltsengen. Det har den fordel, at han stadig har dig tæt på, men han kan ligge ved siden af dig uden at være fuldstændig omsluttet af dine arme, og han ligger stille og lærer således at falde i søvn liggende og uden bevægelse.

Det er her på samme måde vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Det vil være rigtig godt, at du forsøger at lirke brystet ud af munden på ham, før han sover helt, så han vænnes til, at han godt kan overgive sig til søvnen uden bryst.

Du må gerne lade ham ligge i din seng, hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan også være, at du kan koble hans seng til din seng og flytte ham over i egen seng, så du stadig kan lade ham mærke dig tæt på, fordi du kan lægge en beroligende hånd over på ham. Du er der, du forsvinder ikke, men han lærer stadig at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove, og han lærer at sove uden bevægelse, men han er stadig tæt ved dig..

Du har helt ret i, at han naturligt skal lære en sund forbindelse mellem at være træt og være i sin seng. Han skal ikke begynde at hade sin seng eller forbinde det at sove med gråd og ulykkelighed - det er bestemt ikke godt for søvnen fremadrettet. Men, det kan være fornuftigt at vænne ham til at sove med mindre hjælp fra jeres side, også fordi han naturligt bliver tungere, og det bliver sværere og sværere for jer at bære rundt på ham.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du behøver ikke øve ny putning med ham, hver gang han skal sove. Men det vil være godt at forsøge dagligt - og de gange, hvor det lykkes, er det bare super godt. De gange, hvor du fornemmer, at du er nødt til at gå lidt med ham, vugge ham lidt ekstra, så gør du det.

Nogle gange er man nødt til at tage tingene i etaper. Derfor kan det godt være, at det i første omgang vil være godt, at han vænnes til at falde i søvn uden brystet, og først derefter vænnes til at sove uden favn. Eller, at han f.eks. vænnes til at sove uden bevægelse, før han skal undvære favnen, så du stadig holder ham i din favn, men ikke længere går rundt med ham...

På den måde kan man lave gradvise ændringer, som han naturligt også bedre vil kunne klare. Det giver ham en mulighed for at følge med, og det er vigtigt ikke at presse noget igennem, som han ikke er parat til :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og jeg glæder mig til at følge jer fortsat:)

Jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om Børn & Søvn". I den kan du læse meget mere om søvnen i 3-4 måneders alderen og også om, hvordan I f.eks. kommer væk fra mælk om natten, når han bliver 6 måneder... Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (2. udgave 2022).

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder