Svar: Opklarende spørgsmål middagslur

7. februar 2023

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Kære Stina

Tak for dit brev :) Det er rigtig godt du skriver tilbage, og jeg vil meget gerne uddybe og forsøge at forklare mig nærmere :)

Du skal regne med, at hans søvnbehov ligger på ca. 12.5 time i døgnet og det mål, som jeg tænker, at I lige nu kan forsøge at arbejde hen imod vil være, at søvnen ligger fordelt sådan, at han sover ca. 11 timer om natten og 1.5 time om dagen. Det vil sige, at han f.eks. puttes omkring kl. 20 og sover til kl. 07 - hvilket jeg tænker vil passe godt med jeres liv, uanset om det er hverdag eller weekend.

Samtidig er jeres dreng knap 3 år gammel, og det betyder, at han i løbet af de næste måneder stille og roligt ofte vil begynde at kunne sove lidt mindre om dagen og hen af vejen vil middagsluren naturligt kunne undværes. Der er altså i forhold til de næste måneder frem god fornuft i at arbejde på en rytme, hvor nattesøvnen er længere og dagssøvnen mindre.

Hos jer er situationen lige nu, at han ofte sover 2-3 timer til middag, og han falder ofte først meget sent i søvn om aftenen. I putter ham ofte mellem 19-19.30, og han sover ofte først 2-3 timer senere, det vil sige mellem 21-22.

Der er i princippet ikke noget i vejen for, at jeres dreng fordeler sin søvn sådan, at han sover 2-3 timer til middag og afkorter sin nattesøvn og f.eks. sover ca. 10 timer fra kl. 21.30 til 7.30. Det må han faktisk gerne - og hvis han trives med dette, og I trives med dette, så skal I ikke ændre noget. Men - jeg går ud fra, at du skriver, fordi I ikke trives med den rytme - og hvis I vil ændre på dette, så er I nødt til at putte ham senere og gradvist afkorte hans middagslur, og samtidig sikre, at han kommer tidligt op om morgenen. For det er ikke om morgenen, at hans søvn skal forlænges, det er ikke, fordi I ønsker, at han skal begynde at sove længere om morgenen, det I ønsker er, at han kan gå tidligere i seng om aftenen og er parat til at sove noget før, tilfældet er lige nu.

Og ja, du har fuldstændig ret i, at når I putter ham senere og stadig vækker ham om morgenen, så vil han i en periode ikke få så lang en nattesøvn - og han vil have tendens til at forlænge sin middagslur - og her bliver I nødt til at vække ham fra luren. Igen fordi det ikke er dagssøvnen, som skal forlænges, men nattesøvnen.

Grundreglen er, at børn ikke skal vækkes, men skal have lov til at sove, når de sover, og at børn som udgangspunkt vil vågne friske og veludhvilede, når de ikke har behov for yderligere søvn. Men, der er aldrig regler uden undtagelse, og når man vil ændre på en rytme og forsøge at skabe en bedre balance mellem nattesøvn og dagssøvn, så kan det være nødvendigt at vække barnet. Når man vækker, så er det ikke for at fjerne søvn fra barnet, men for at hjælpe barnet med at sove på mere hensigsmæssige tidspunkter. Det er ikke nødvendigvis barnets behov, men det er tidspunkter, som gør at hverdagen fungerer bedre både for barnet og den hverdag, som vi forventer, at vores børn skal passe ind i...

Det bør dog stadig gøres med stort hensyn til barnet, og derfor er det vigtigt, at man ikke fjerner hans middagslur, men gradvist afkorter den, samtidig med at I forsøger at forlænge hans nattesøvn. Ofte vil han faktisk af sig selv begynde at sove mindre om dagen, i takt med at nætterne bliver længere, men i starten er det ikke altid, at det sker af sig selv, og her kan det være nødvendigt, at I går ind og vækker ham lidt tidligere og med gradvise små skridt. Og I skal naturligvis vække ham kærligt og nænsomt.

Når han i en periode vækkes om morgen og f.eks. sover 2 timer til middag, så vil han naturligt blive mere træt om aftenen og vil her så kunne puttes tidligere - så putningen ikke længere tager 2-3 timer, men så han faktisk falder i søvn inden for ca. 15 minutter.

De første aftener putter I ham f.eks. kl 21.30, hvis det er der, han normalt falder i søvn. Fordelen ved at putte ham sent er ...

Annonce

... også, at I skal give ham en erfaring med sig om, at putning består af et ritual, hvor han puttes med bamse, godnathistorie og godnatsang - men ikke med et ritual, som varer 2-3 timer, hvor han igen og igen hopper rundt, skal have vand, kravler op og ned af sengen, skal have lidt at spise osv. I skal putte ham så sent, at I kan bruge det ritual, som I fremadrettet ønsker at kunne bruge.

Om morgenen skal han op f.eks. kl. 06.30, han skal puttes til sin middagslur omkring kl 12-12.30 (eller hvornår han plejer at blive puttet). Og om aftenen putter I ham så tidligere og tidligere, så han puttes kl. 21.15, 21.00, 20.45, 20.30... Normalt vil man sige, at middagsluren på samme måde skal afkortes med ca. 15 minutter, så den tid nattesøvnen forlænges med fjernes fra middagsluren gradvist. Da jeres dreng ofte sover 2 timer i vuggestuen og trives med dette, men sover 3 timer hjemme, så tænker jeg, at I godt kan vække ham efter 2.5 times middagslur derhjemme i weekenden. Og gradvist derfra så afkorte lidt efter lidt, så han måske til sidst ender med f.eks. at sove 1.5 time til middag, kan puttes kl. 20 og sove til ca. 07 om morgenen...

Det vil ofte være sådan, at man ikke kan flytte tidspunkterne dag for dag og intet er jo helt så firkantet, som jeg beskriver det her, men det er mere for at forklare, hvordan det "teknisk" fungerer. Ofte vil det være sådan, at I f.eks. putter ham kl. 21.30 tre aftener i træk og den fjerde aften, så er han pludselig tydelig træt allerede 20.30 og bliver så puttet der. Den femte aften kan I dog ikke putte ham 20.30, her er det rette tidspunkt 21, og så er det der I putter ham og måske er det så puttetidspunktet et par aftener i træk. I skal altså hele tiden forsøge at fornemme, hvornår det rette tidspunkt er og være fleksible i forhold til putning, men gradvist altså stadig putte ham tidligere og tidligere, holde fast i ritualet, starte dagen til samme tid næste morgen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det tager tid, og det kræver rigtig stor tålmodighed, samtidig med at man naturligt skal vide, hvad man gør - og ikke fjerner søvn fra ham, men hele tiden forsøger at ramme de ca. 12.5 time i døgnet, som er hans udregnede behov - også selvom han i nogle dage vil sove lidt mindre. At han i en periode sover lidt mindre, tager han ikke skade af, og man kan jo sige, at de dage, hvor han lige nu først sover kl. 22 og stadig ikke sover mere end 2 timer til middag, så sover han også mindre og hans søvn er mere eller mindre "som vinden blæser". Så lige nu forsøger I at hjælpe ham til en rytme, som faktisk både sikrer ham mere søvn, men som også sikrer, at putningen ikke varer 2-3 timer hver aften, hvilket ingen af jer har glæde af.

Og når det så er sagt, så er der naturligvis også den løsning, at I vælger at putte ham sent og lade ham sove længe til middag - så længe han søvnbehov dækkes og han trives med sin rytme, så er der intet i vejen for, at han f.eks. sover 9.5-10 timer om natten og 2.5-3 timer om dagen. Han ved jo ikke, at det kan være anderledes. Så nogle gange kan løsningen også være, at I gør aftenerne til familietid og accepterer, at han først går i seng, når I andre går i seng for at sove, til gengæld sover han så en rigtig god lang nattesøvn og det kan også være rigtig meget værd :)

Nogle gange så bliver man som forældre meget frustrerede, når man oplever, at ens barn først sover kl. 21.30-22, og man hører eller læser, at børn bør sove senest kl. 20. Men når man så finder ud af, at det faktisk er helt okay, at barnet sover sent, da søvnen indhentes om dagen via en god lang middagslur, så er det langt mere betryggende. Og man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer. Derfor skal I naturligvis forsøge at finde ud af, hvad der er jeres behov, og hvad der er jeres drengs behov - og hvad I alle tre vil trives bedst med :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor