Svar: Urolig søvn og mange amninger

30. december 2022

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til :)

Når jeg læser dit brev, så tænker jeg umiddelbart, at der nok er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Du nævner selv separationsangst, og jeres dreng går lige nu igennem separationsfasen. Det betyder, at han øver sig at at være mere og mere på afstand af jer - han sidder ikke længere så meget på skødet, han begynder at bevæge sig fysisk væk fra jer og bliver naturligt motorisk stærkere. Du mærker det i løbet af dagen, hvor han stille og roligt tør bevæge sig mere væk, men hele tiden naturligt skal tilbage, lige have et lille kram, tankes op med lidt ekstra nærhed, eller måske bare verbalt skal bebygges i, at du stadig er der, at du ser ham, hvorefter han er parat til at møde verden på ny.

For at børn kan adskille sig, så er det vigtigt, at de er tilknyttet - og tilknytningen mellem jer forstærkes i denne alder. Forstået på den måde, at han lige nu kan være ekstra tryghedssøgende, når du f.eks. går på toilettet uden ham, eller går i køkkenet og lader ham være alene i stuen. Han kan blive rigtigt ked af det, når han ikke kan se dig. Og det viser sig ofte også i forbindelse med søvn, hvor han kan have svært ved at overgive sig til søvnen og søger ekstra nærhed og tæt kontakt. Det betyder igen, at behovet for brystet ofte kan blive forstærket - men det er her vigtigt, at du forsøger at holde fast i, at bryst og søvn ikke længere skal hænge sammen, og at I bevidst arbejder på at adskille disse to ting, fordi hans mælkeindtag naturligt vil påvirke hans indtag af rigtig mad.

Selvom du føler, at han egentlig spiser fint nok om dage, så vil mælk hver anden time om natten, og mælk før hver lur om dagen (og måske som trøstetår ind imellem) naturligt fylde i maven. Det er en rigtig dum cirkel, for hvis han ikke spiser nok mad og drikker nok vand, så søger han naturligt brystet ekstra, og når han søger brystet ekstra, så spiser og drikker han ikke nok af anden mad og vand. Derfor er du nødt til at holde igen med amning både om dagen og om natten.

Det vil være relevant med 3 amninger i døgnet, med den alder han har. Jeg vil anbefale, at disse 3 amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at han ikke længere skal ammes efter midnat, og han skal heller ikke ammes før sin formiddagslur. I stedet skal han tilbydes et mellemmåltid her.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan købe en drikkedunk, en sugerørskop eller lignende, som kan stå fremme fyldt med vand - så han kan se den og flere gange dagligt kan blive husket på at drikke ekstra vand. På den måde sikrer du dig, at han har fået væske nok hele dagen igennem og ikke er tørstig om natten.

Det vil sige, at mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Tilbydes ekstra vand af drikkedunk

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - uden amning.

Tilbydes vand af drikkedunk, når han vågner

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med rester fra aftensmade, mad i hånden, grøntsagsmos og vand af kop.

Tilbydes ekstra vand af drikkedunk, når han leger...

Ammes og puttes til middagslur ca. 13.30 som nu

Tilbydes ekstra vand af drikkedunk, når han vågner...

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Må også gerne få lidt tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler.. kan også tilbydes en smoothie eller lignende som nu. Vand af kop.

Tilbydes ekstra vand af drikkedunk, når han leger...

Aften 18.00: Familiemad - kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, små kaperes og større stykker til hænderne og stadig også suppleres med lidt mos. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca. kl. 19, gerne en grovere grød som flerkornsgrød, øllebrød, mysligrød og vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. 19.15-19.30

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter lære at sove uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Det er som sagt vigtigt, at han ikke længere ammes før formiddagsluren og på samme måde vigtigt, at du ikke lader ham falde i søvn i favn, når han skal sove. Det vil sige, at når han ammes før sin middagslur, så er det vigtigt, at han puttes fra din favn og ned hvor han skal sove, før han falder i søvn - så han registrerer, at han ligger i sin barnevogn. Og på samme måde om aftenen - det er helt fint, at far tager over, lægger sig med ham og giver masser af nærhed og tæt kontakt - men det er godt, hvis far kan putte ham i egen seng, før jeres dreng sover, så han også der registrerer, at han puttes i sin seng.

Det handler om søvnassociationer, og det lyder som om, at jeres dreng har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem, som handler om, at han er blevet uhensigtsmæssig afhængig af bryst og favn for at kunne sove.

Hvis han forbinder bryst og favn med at falde i søvn, så vil han naturligt vågne hele natten igennem, fordi han savner bryst og favn. Derfor er det vigtigt, at han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove, så når han vågner, så ved han, hvor han ligger og kan trygt komme videre i søvnen. Hvis han er faldet i søvn et sted og vågner et andet sted, så vil det være utrygt for ham, og han vil derfor have svært ved at sove videre. Så vil han naturligt søge bryst eller favn igen og igen, som er det, han forbinder med at sove:)

Det er helt naturligt, at han om natten ligger meget uroligt. Netop den store motoriske udvikling gør, at han har rigtig svært ved at finde fysisk ro. Han får sig derfor lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra, ligesom han kan lægge sig op på alle fire og ligge og rokke frem og ...

Annonce

... tilbage frustreret om natten. Her er det vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham, uden at tage ham op og uden at give ham brystet, men i stedet hjælper ham tilbage i en god sovestilling og hjælper med beroligende hænder, kærtegn, nusseklud osv.

Det, at han motorisk bevæger sig mere omkring, og naturligt nu også er langt mere bevidst, følger med i alt og gerne vil undersøge alt - det giver ekstra drømmeaktivitet, og derfor igen ekstra urolig søvn. Det er derfor naturligt, at han kan komme med mange lyde om natten, ligge og klynke, smågræde, nogle gange grine eller begynde at pludre - men det er alt sammen drømme og igen noget, hvor I skal hjælpe ham videre med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt - kærtegn, stillingskift, beroligende hænder, beroligende ord osv. men så vidt muligt uden at tage ham op og uden at give ham brystet.

Du fortæller, at far har forsøgt at tage over uden held - og det kan nogle gange være en rigtig fin løsning at lade far komme på banen. Far kan sove sammen med jeres dreng i dobbeltsengen, og mor kan sove i et andet rum. Det vil sige, at når du har ammet sen aften, så tager far over. I første omgang kan I derfor arbejde på, at jeres dreng lærer at sove uden brystet om natten, men stadig får masser af nærhed og sover sammen med far og i fars favn.. og først derefter arbejde på, at jeres dreng puttes i egen seng og dermed også uden favn. Hvis du sover et andet sted, så er amning udelukket, og far kan have bedre held med at berolige og hjælpe jeres dreng videre i søvnen.

Hvis det ikke fungerer, og jeres dreng bare har brug for sin mor, så skal du naturligvis være der - men at du er der, behøver ikke betyde, at han skal ammes. Han har en alder nu, hvor han begynder at have lidt forståelse for, at bryst og mor er to forskellige ting, og at han f.eks. ved at bide dig i brystet kan få en reaktion fra dig...

Det er super med en bedside-crib. Sørg for at putte ham i den, når han er ammet sen aften, og så skal du selv tage en t-shirt på eller lignende på. Det er godt, hvis du i løbet af natten kan hjælpe ham videre i søvnen ved at lægge en beroligende hånd over på ham, så han hjælpes videre i egen seng - men han må også gerne kravle ud af sin bedside i løbet af natten, hvis han har brug for din nærhed. Han skal dog ikke have fri adgang til brystet, og derfor skal du have nattøj på. Det er dig, der styrer, hvornår han kan ammes...

Hvis han ikke kan beroliges med hænder og kærtegn, nusseklud osv. og kun brystet dur, så må du give ham brystet - men - det er vigtigt, at du hele tiden sikrer, at han ikke fylder sig med mælk, men "kun" får trøst og ro. Når han har diet lidt, så forsøger du at lirke brystet ud af munden på ham. De første par gange bliver han frustreret, protesterer og søger efter brystet, og så får han det igen, men kort tid efter, så lirker du igen brystet ud af munden. Samtidig med, at du på den måde afkorter amningen, så forsøger du at berolige med dine hænder, nærhed osv. så han kan mærke, at du er der, men så han gradvist finder ud af, at han ikke behøver brystet i munden for at sove. Jo mindre mælk han drikker om natten, jo mere vil han naturligt kunne indtag af mad og vand om dagen, og på den måde får du brudt den uheldige cirkel:)

Som du kan se af min dagsplan, så har jeg også indført en godnatgrød før putningen om aftenen. Den er vigtig, fordi den er med til at sikre, at han ikke går sulten i seng, så prøv om du kan få lidt ekstra mad i ham her. Det er rigtig godt, hvis godnatmåltidet ligger efter aftenbadet og før putte-amningen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er ofte bedst, hvis man kan trappe gradvist ud af amningerne - det gør for det første, at dine bryster kan følge med, og produktionen af mælk gradvist nedsættes, så du ikke pludselig får brystbetændelse... men det er også godt for jeres dreng, hvis han stille og roligt vænnes til at få færre brystmåltider og flere rigtige måltider. Samtidig er det godt, hvis han stille og roligt vænnes til at drikke mere vand og på den måde naturligt får vand til at dække mere og mere af hans væskebehov.

En kold tyrker, hvor man stopper fra den ene dag til den anden, synes jeg er synd. Han vil naturligt ikke kunne forstå, hvorfor han altid har kunnet blive ammet og pludselig ikke kan, og for ham er brystet jo noget af det bedste i verden, og det er også det, som han har lært. Derfor synes jeg, at det er vigtigt at lære ham, at trøst og ro også kan findes på en ny og lige så god måde - og at man skal undvære brystet betyder ikke, at man også skal undvære mor - hun er der naturligt stadig.

Derfor er det godt at trappe ud af amningerne om dagen og også stoppe amningerne om natten. Men amningerne før middagsluren, aften og sen aften er helt naturlige. De giver ro, er med til at opretholde mælkeproduktionen og ligger på tidspunkter, hvor de ikke påvirker indtaget er rigtig mad og vand.

Når det så er sagt, så har du naturligvis ret i, at det kan være svært for jeres dreng at forstå, hvorfor han må ammes på visse tidspunkter og ikke på andre tidspunkter, og det kan naturligt godt forvirre og frustrere. Det vil dog ofte gøre ham mindre forvirret, hvis der er rutiner omkring amning, og ammetidspunkterne er ens - så han f.eks. lærer at efter drømmeamningen sen aften, så er der ikke mere bryst, før næste dags middaglur. Han lærer, at han i stedet får vand af kop og mad i maven, puttes med sin nusseklud, kærtegn osv. Genkendelighed giver tryghed og ro.

I 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger, og mange vælger her at droppe amningen før middagsluren. Det vil sige, at det er amning aften og sen aften, som bibeholdes. Det giver igen mulighed for at andre kan tage over og passe jeres dreng om dagen, og han der kan puttes til alle sine lure uden brystet først - igen en naturligt gradvis tilvænning, hvor de rutiner han har lært om formiddagen også bruges før middagsluren:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig godt nytår til jeres lille familie herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder