Svar: Hjælp til dreng på 10 mdr. med urolig nattesøvn

4. november 2022

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Kære MK

Tak for dit brev og stort tillykke med, at I har fået en lillebror. Det lyder som om, at I trives som en lille familie på fire, hvor er det dejligt! Og velkommen tilbage:)

De fleste børn vil i 10-12 månedersalderen trives med 2 flasker dagligt, og rigtig mange børn har brug for at disse flasker ligger aften og sen aften - altså hos jer kl ca. 19 og 23. Jeg kan derfor godt forstå, at jeres sundhedsplejerske og I gerne vil have, at jeres dreng ikke længere har brug for flaske efter midnat, og der er naturligt lidt overvejelser i forhold til at hjælpe ham med dette:)

Det ene er, at hans skal sikres tilstrækkeligt med vand hele dagen igennem. Det er vigtigt, at han drikker nok, og som udgangspunkt er vand den bedste tørstslukker. Han skal drikke vand til alle måltider og også mellem måltiderne, og jeg vil umiddelbart anbefale jer, at I køber en drypfri kop, sugerørskop eller f.eks. en Camelbak Eddy+ Kids, som er en drikkedunk. Koppen eller drikkedunken kan stå fremme, så han ser den og "støder ind i" den, når han bevæger sig rundt, ligesom den kan være i kop-holderen på barnevognen, hvis I har en sådan, så han også kan drikke af den, før han lægger sig til at sove middagslur. Så han på dem måde hjælpes til at drikke mere vand om dagen.

Derudover, så er det ofte en god idé at tilbyde en godnatgrød om aftenen i denne alder. Han vil naturligt gerne spise mere og mere selv, og det må han meget gerne. Det er vigtigt, at I støtter op omkring hans lyst til at være lidt mere selvstyrende - det kræver dog stor teknik at spise selv, og han vil godt kunne blive træt undervejs og faktisk give lidt op i forhold til måltidet, før han egentlig har fået helt nok mad i maven. Derfor er det ofte en god idé med et godnatmåltid f.eks. en grød eller en banan, som en fast del af putteritualet. Det kan være med til at gøre, at han så er lidt mere mæt og dermed være med til at sikre, at han ikke søger ekstra flaske eller vågner om natten, fordi han reelt er sulten.

Det kunne derfor være et forsøg værd at tilbyde ham en grød eller banan f.eks. kl. ca. 19, derefter børste tænder og så give ham flaske og putte ham - det vil naturligt nok rykke jeres puttetidspunkt 15-20 minutter, men det kan måske være med til at gøre en forskel for jer i sidste ende.. Hvis han gerne vil spise selv, så er det okay med en grød på tube, som han selv kan styre :) Det er ofte en god idé at lægge et bad ind mellem aftensmad og godnatmåltid, men det er ikke nødvendigt, hvis han bliver for træt og dermed ked af det, som I skriver, at han ofte gør...

Det er ofte også en god idé at trappe gradvist ud af flasken midt nat, så han får mindre og mindre og på den måde vænnes til ikke at skulle drikke så meget på dette tidspunkt - fremfor at fortynde hans mælk. Det kan naturligt også spille ind, hvorvidt han drikker en halv eller en hel flaske kl. 23:)

Derudover så skal I være opmærksomme på, hvordan han falder i søvn - altså falder han i søvn med sin flaske i munden, så han forbinder sin flaske med det at skulle sove. Det er vigtigt, at han slipper flasken og registrerer, at han puttes uden flaske - hvis han falder i søvn med sin flaske, så kan det forklare, hvorfor han vågner op og søger den undervejs i søvnen.

Alder og udvikling spiller også ind, og han vil naturligt sove meget uroligt med den alder han har. Han er i separationsfasen, hvilket betyder, at han har en stor motorisk og også mental uro, og han drømmer rigtig meget. ...

Annonce

... Så motorisk lægger han sig i kravlestilling, rokker om natten, får sig skubbet helt ud i kanten af sengen osv. og kan ikke finde ud af at komme tilbage igen. Og han kan på samme måde græde, grine, klynke, småpludre osv. om natten på grund af bearbejdelse af stimuli og drømmeaktivitet. Og det er her vigtigt, at I prøver at vurdere, hvilke lyde og rumsteren, som I naturligt skal reagere på, og hvornår I ikke behøver reagere, men i stedet skal forsøge at lade ham finde videre i søvnen på egen hånd.

Når I hjælper ham under søvn, så er det vigtigt, at I hjælper ham med så lidt aktivitet som muligt, og at I hele tiden medtænker, hvordan I hjælper - I kan f.eks. godt hjælpe ham med stillingskift, en beroligende hånd, få dynen på, som han har sparket af osv. Men det er f.eks. ikke nogen god idé på sigt, hvis I tager ham op, vugger ham, går rundt med ham, forsøger at giver ham sut, flaske osv. flere gange... da det vil gøre ham ekstra afhængig af jer om natten, hvor I gerne vil have ham til at sove uden jeres hjælp.

Alder og udvikling kan naturligt på samme måde påvirke dagssøvnen, og også her er det vigtigt, at I forsøger at hjælpe ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt, ligesom det er super godt at bibeholde nussedyret osv. som en del af hans putteritual, fordi han netop kan bruge dette som substutit for jer fremadrettet - når han har sine opvågninger, hvilket er naturligt, at han har:)

Om en tyngedyne er en god idé er svært at sige. Netop fordi han har en alder, hvor han naturligt ofte har brug for at skifte stilling undervejs i søvnen og ofte sover uroligt, så vil nogle børn blive irriterede over, hvis dynen hindrer dem i dette. Andre børn føler dog stor ro ved at ligge under en tyngdedyne... Når det er sagt, så skal man se sig godt for, for mange tyngedyner er for tunge til så lille et barn og anbefales til noget ældre børn. De fleste tyngdedyner, som jeg kender til, vejer f.eks. 2.5 kg, og anbefales derfor ikke før 3 års alderen, da dynen max må være 15% af personens vægt, så her skal barnet gerne have en vægt på +16 kg.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mange børn har i stedet glæde af en juniordyne - og den anbefales fra 1 år. Den større dyne, som måler 100-140 cm vil naturligt puttes sig mere omkring barnet end babydynen gør, og det kan i sig selv give en anden ro. Jeres dreng lyder til at være en fysisk stor dreng, så måske vil han have glæde af en juniordyne nu - men som sagt anbefales den først fra 1 år - så det kunne også være en julegaveidé :)

Og så er der også muligheden med en tyngdepose - jeg er usikker på, hvad den vejer, og her får man ikke "putte" effekten med, da den er "uden ærmer" og han derfor vil kunne ligge og flagre med armene...

Generelt er tyngdedyner og kugledyner et hjælpemiddel, som især anbefales til børn med sanseintegrationsproblemer. En kugledyne er fyldt med plastikkugler, der kan have forskellige størrelser, og når barnet så bevæger sig under dynen, så flytter kuglerne på sig, og de vil derfor trykke et nyt sted på barnets krop. Det kan give barnet en ro at kunne mærke dette og på den måde bedre at kunne fornemme kroppens grænser - og derved sove bedre... Men ja, nogle familier oplever, at det giver ro og hjælper, andre oplever det modsatte, og at barnet bliver frustreret.. og så er der jo lige sikkerhedshensynet, som man også er nødt til at medtænke:)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor