Svar: Nattesøvn - hvad er holdbart i længden?
18. oktober 2022
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, din fine beskrivelse og alle dine tanker :)
Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det som om, at jeres dreng er afhængig af bevægelse for at kunne sove. Ikke for at falde i søvn, men for at kunne komme fra et søvnstadie til et andet. I starten har du vugget ham, trillet med barnevognen og været parat til at lulle ham tilbage i søvnen, hver gang han vågnede - og for en månedstid siden er I så gået over til at lade en SleepyTroll gøre dette arbejde. Jeg forstår godt jeres bevæggrunde for at vælge denne løsning, problemet er dog, at det ikke har ændret på, at han stadig har behov for bevægelse...
Samtidig har han en alder nu, hvor der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med ham. Han brager lige nu igennem separationsfasen og er, som navnet siger, igang med at separere sig, adskille sig lidt fra mor og far. Man ser det ofte rent fysisk - fra at han tidligere har siddet på skødet og derfra har siddet ved dine fødder, så begynder han nu at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Han kryber, begynder at kravle, begynder at rejse sig op ved møblerne osv. Og øver sig på den måde i fysisk at være mere og mere på egen hånd. Nogle gange skal han lige have et kram, mærke at du stadig er der, og så tør han atter bevæge sig ud i verden.
For at børn kan adskille sig, separere sig, så er det vigtigt at være tilknyttet. Han kan altså kun adskille sig fra dig/jer, fordi han er knyttet til dig, og derfor forstærkes tilknytningen til dig i denne periode. Det betyder, at han om dagen kan være ekstra tryghedssøgende, han vil gerne være lidt mere på din arm, han protesterer, hvis du f.eks går i køkkenet eller på toilettet og lader ham være alene i stuen, eller han bliver ked af det, hvis andre kikker på eller taler med ham... Og på samme måde, kan han vise ekstra behov for nærhed og tæt fysisk kontakt, når han skal sove.
Det er vigtigt for ham at mærke, at du stadig er der, at du ikke forsvinder - og han er nødt til at mærke dig for at forstå, at du stadig er der. Han forstår ikke, hvor du går hen, hvis du går fra ham. Han kan ikke forholde sig til, at du er lige på den anden side af væggen, når han ikke kan se dig, så bliver han naturligt rigtigt ked af det. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage. Han mærker bare, at du er væk. Derfor kan han i denne alder blive rigtigt ked af det, hvis du forsøger at gå fra ham og insisterer på, at han skal falde i søvn alene i sin seng.
Det er derfor vigtigt, at I forsøger at finde en løsning, hvor han får den tryghed og nærhed, som han har behov for, men hvor I også forsøger at skabe nogle rutiner, som kan fungere for jer alle fremadrettet. Og her er bevægelse f.eks. ikke en særlig god idé - for det er naturligt vigtigt, at han lærer at sove i en stillestående seng, som vi andre normalt gør:)
Det kan dog godt være en god idé, at du lægger dig med ham, fordi du på den måde giver ham masser af nærhed og tæt kontakt - men netop lærer ham at sove uden at skulle være i bevægelse. Samtidig med, at du ligger sammen med ham, så kan du berolige ham med dine hænder, kærtegn, du kan give ham en puttebamse, putteklud eller lignende, som stille og roligt kan blive en fast del af hans putteritual og hans nye søvnassociation.
Det kan også være en god idé at have en madras på hans værelse, fordi han så lærer at sove på sit værelse, kender rummet og er tryg ved netop dette rum, når han skal sove. Og gradvist kan du så arbejde på at forlænge den fysiske afstand mellem jer, så han f.eks. puttes i egen seng, du (eller far) er på madrassen, og senere behøver I slet ikke være der.
Det kan også være en god idé at hjælpe ham med stillingskift, når han om natten lægger sig op i kravlestilling, rokker frem og tilbage og ikke kan finde ro - i modsætning til f.eks. at give ham en flaske. Fordi den motoriske udvikling er naturlig for hans alder, og i løbet af nogle måneder, vil han selv kunne skifte stilling om natten og således kunne komme videre i søvnen uden din hjælp. Hvor det at få flaske altid vil kræve hjælp fra dig. Det er derfor rigtig fint, at I nu forsøger at trappe ud af flasken midt nat. Også her vil det være godt med en putteklud eller lignende, som kan blive en ny søvnassociation for ham.
Så gode søvnassociationer, og det der vil fungere i længden, er f.eks.:
Putteklud, sovebamse, berolignede ord, kærtegn, hjælp til stillingskift, godnatsang, egen seng...
Mindre gode søvnassociationer, og som ikke vil fungere i længden, er f.eks.:
Behov for at blive trillet, gået med, hoppet med på pilatesbold, vugget, flaske.. at barnet falder i søvn i favn eller et andet sted end der, hvor man ønsker, at barnet skal sove...
Nogle gange er man dog nødt til at ændre på søvnassociationerne med små skridt af gangen og f.eks. fjerne behovet for bevægelse, før man fjerner behovet for favn, nærhed og tæt kontakt:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske