Svar: Powernapper stadig
23. september 2022
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse, jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Når man skal vurdere, hvorvidt det er okay, at barnet sover flere små lure i løbet af dagen, så er man nødt til at se på lidt forskellige faktorer. Det spiller naturligt ind, hvordan din dreng generelt sover, når han sover, hvordan er sovetiderne fordelt over døgnet, hvordan sover han om natten, hvordan har han det, når han vågner, hvordan er han i sine vågne og aktive perioder osv. osv.
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 3 måneder er ca. 15 timer i døgnet. Og for de fleste børn ligger dette godt fordelt, hvis barnet sover ca. 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen. Det er dog ikke alle børn, som sover sådan, og du fortæller f.eks. at din dreng sover 12 timer om natten fra kl 18 til 06 - hvilket han gerne må - men det giver naturligt så kun plads til 3 timers dagssøvn. Og da disse skal fordeles over hele dagen for, at han ikke bliver for træt, så vil det naturligt betyde, at han vil have behov for flere små lure og derfor sove flere powernaps.
Samlet set, får din dreng sit søvnbehov dækket. Og du beskriver også en dreng, som lyder til umiddelbart at trives. Jeg formoder, at han tager fint på og vokser, som han skal, og det lyder som om, at han vågner glad efter en kort lur. Det lyder ikke som om, at han vågner op grædende og med tegn på, at han tydeligvis har brug for at sove længere og mere sammenhængende. Du fortæller også, at han normalt er vågen i min 1.5 time, før han er parat til at blive puttet igen, hvilket lyder rigtig fint - og som om at han faktisk trives med den rytme han har...
Men - du trives ikke med det, og det er naturligvis også en vigtig faktor at medtænke. Jeg kan dog ikke helt ud af dit brev tyde, om du er bekymret, fordi han sover så kortvarigt, som han gør - og at det derfor vil give dig den nødvendige ro, når du nu hører, at det er forventeligt, når han sover så lang en nattesøvn, og døgnet stadig skal hænge sammen for ham - eller om du faktisk har brug for at hjælpe ham ind i en anden rytme, ikke så meget for hans skyld, men mere for din...
Du skriver, at amningen begynder at blive mere udfordrende, han bliver mere og mere urolig og irriteret ved brystet, og du oplever også, at han nu primært får fra et bryst og søger brystet rigtig meget, hvilket er rigtig hårdt for dig. Og så fortæller du, at det at han sover så mange lure, og du bruger 5 gange om dagen på at putte ham også naturligt er hårdt.
Det er helt fair, at du har det sådan, og jeg tænker, at det vil være helt okay, at du forsøger at hjælpe ham til en lidt anden rytme, hvor han sover mere om dagen og sover kortere om natten - men det vil naturligt gøre, at han så vil gå senere i seng, hvilket du så skal være parat til - og i forhold til hans alder, kan det godt ende med at blive ret sent, men det vil ændre sig igen:)
Han er 3 måneder nu og går derfor fra at være et spædbarn til at være en aktiv lille baby. Det betyder, at du gerne må begynde at aktivere og stimulere ham lidt mere i hans vågne perioder, så han hjælpes til at være vågen i lidt længere tid og samtidig køres mentalt og fysisk træt, før han skal sove igen. Du skal altså ikke altid putte ham, fordi han gaber, fordi gab også kan være et "kedsomhedstegn" og en måde at vise dig, at han måske har brug for lidt mere aktivitet.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan indføre et bad i løbet af formiddagen, og før han skal sove middagslur. Badet vil være med til at aktivere ham rigtig gode både motorisk og mentalt, det vil forlænge hans vågenperiode og gøre, at middagsluren naturligt kommer til at ligge lidt senere end tilfældet er lige nu. Og så vil badet også kunne give ham en ro i kroppen og være med til at gøre, at middagsluren måske begynder at kunne blive lidt længere.
Især - hvis du også prøver at supplere med en flaske, når han puttes til sin middagslur. Modermælkserstatning vil ofte mætte lidt mere end modermælk, han vil få en stor mængde mælk i maven på en gang, du vil blive aflastet, og jeg ved fra dine tidligere breve, at du faktisk har overvejet flaske - og det lyder for mig som om, at det er tid til at forsøge dette nu. Vi har tidligere skrevet sammen omkring fordele og ulemper ved at introducere en flaske, så jeg ved, at du er helt med på dette - og jeg fornemmer, at det måske er tiden til at forsøge med flasken nu.
Derudover vil jeg anbefale dig, at du introducerer barnevognen, som et fast soveritual og også til fast tid nu - meget gerne en gang dagligt og f.eks. gerne middagsluren, så han nu vænnes til at skulle sove i sin barnevogn, når han puttes til middag.
Da det er ved at blive lidt koldere i vejet nu, så må du gerne begynde at putte ham i en sovepose, så han føler sig omsluttet og holdt. Det bliver naturligt lettere at bruge soveposen, når vejet skifter mere. Du kan evt. putte ham i soveposen, give ham flasken imens han ligger i den og derefter putte ham i barnevognen og så trille ham en tur. Og på den måde stille og roligt nå frem til den rytme, som du ønsker og med en middagslur i barnevognen.
Derudover, så skal du være opmærksom på, at mange børn i 3-4 måneders alderen begynder at få en rytme, hvor de går meget seng i seng. Det er ikke unormalt, at de sover deres 10 timer fra kl 22 til 08. Det kan derfor godt være, at en løsning hos jer ville være, at du simpelthen ikke putter ham til natten kl 18, men i stedet giver ham en powernap her, og så vækker ham igen. Ikke for at fjerne søvn fra ham, men for at kunne putte ham senere og på den måde afkorte nattesøvnen og øge dagssøvnen.
Hvis han sover rigtig dybt og slet ikke kan vækkes om aftenen - eller hvis det er meget vigtigt for dig/jer, at han ikke går alt for sent i seng, så kan løsningen også være, at du forsøger at strække puttetidspunkterne lidt hele dagen igennem og som sagt holder fast i badet osv, før middagsluren - men så han måske sover til natten kl 19 i stedet for kl 18, så du på den måde får afkortet natten en times tid, der så kan soves om dagen.
En skitseret dagsplan kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen: Ammes, og I starter dagen stille og roligt.
I leger, er aktive, pludrer, hygger, tumler.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
I leger igen, er lidt aktive - og han ammes og kommer så i bad. Han frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, bliver stimuleret rigtig godt både motorisk og mentalt.
Flaske og puttes til middagslur. Puttes i barnevognen og trilles en tur og forhåbentlig begynder han så at kunne sove et lidt længere søvnstræk her.
Vågner og I leger igen, hygger, er aktive, tumler, pludrer - og han ammes efter behov...
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Vågner og I leger igen, hygger, er aktive, tumler, pludrer, og han ammes igen efter behov i løbet af aftenen.
Aften: Ammes og puttes - enten til en powernap, hvor han så vækkes stille og roligt, og I har aktiv aften sammen alle sammen. Eller han puttes til natten.
Sen aften: Drømmeammes
Midt nat: Ammes og sover videre
Man skal generelt passe på med at ændre så lille et barns rytme, og det er vigtigt at gøre sig nogle overvejelser om både hvorfor man vil ændre, og hvordan man så gør det. Men jeg håber, at mine tanker kan hjælpe lidt videre på vej og give lidt idé til, hvad I kan gøre, og hvilke overvejelser, I skal tage med jer:)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske