Svar: Powernap - 2 mdr.
25. august 2022
Alder:
2 mdr.
Kære A.
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har kunne bruge mit sidste svar - og det lyder som om, at det går godt med amningen igen, godt gået!
Det er naturligvis helt okay, at I vælger at supplere amningen med en flaske om eftermiddagen. Det, I skal være opmærksomme på er, at jo mere flaske han får - og jo mindre han kommer til brystet - jo mere vil din mælkeproduktion falde og jo større sandsynlighed er der for, at han vil foretrække flasken fremfor brystet. Sandsynligheden øges også, jo yngre han er og jo mindre veletableret amningen er.
Det betyder dog ikke, at det er forkert at give ham en flaske - det betyder blot, at I naturligt skal have lidt overvejelser med jer i jeres valg - og der er naturligt også fordele ved at give flaske. Far kan f.eks. også give mælk, og på sigt kan det være lettere for far eller andre at passe ham, hvis du starter på arbejde, og far f.eks. overtager en del af barselsperioden - og jeres dreng er vant til at få flaske.
I må gerne forsøge om en 3-lure-om-dagen kan fungere for jeres dreng nu, hvor han er 10 uger gammel. Måske kan det fungere - der sker ikke noget ved at prøve :) I skal dog være opmærksomme på, at hans søvnbehov vil være ca. 15 timer i døgnet, og hvis han ofte sover 12-13 timer om natten fra kl. 18 til 06/07, så er der naturligt ikke mere end 2-3 timers dagssøvn at gøre godt med. Det er derfor begrænset, hvor lange lure han kan forventes at tage. Modsat - hvis I kan vænne ham til at sove nogle lidt længere søvnstræk om dagen, så vil nattesøvnen naturligt også blive kortere, og hele døgnet vil sandsynligvis hænge bedre sammen for både jer og jeres lille dreng :)
Børn sover meget forskelligt i 2 måneders alderen, nogle børn sover 2 meget lange lure, andre børn sover 4 korte lure, og så er der også børn, som i denne alder begynder at have en rytme med 3 lure - så ja, I må gerne forsøge, og så må I se, hvad der sker:)
Du kan evt. forsøge at lægge et bad ind midt på dagen. Badet kan være med til at aktivere ham ekstra godt, så han bliver ekstra motorisk og mentalt træt, samtidig kan det forlænge hans vågenperiode lidt, så når han så puttes, vil han måske kunne tage et længere søvnstræk, før han så vågner igen. Især hvis han samtidig bliver ammet rigtig godt af, før han så puttes til sin lur. Han må faktisk gerne både få mælk, før han kommer i bad, så han har lidt at forbrænde af, og så fyldes op med mælk igen efter badet, altså lige før han puttes til sin middagslur.
Du må også gerne lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, hvis det kan gøre, at han så sover et lidt længere søvnstræk, eller du kan komme ham i barnevognen og trille ham en længere tur, for på den måde at holde ham sovende i mere end 20 minutter og stille og roligt komme ind i en rytme, hvor han netop vænnes til at skulle sove et lidt længere søvnstræk midt på dagen. Det handler om at få påvirket hans indre ur til netop selv at føle dette behov, så det bliver naturligt for ham på sigt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske