Svar: Powernap - 2 mdr.

25. august 2022

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære A.

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har kunne bruge mit sidste svar - og det lyder som om, at det går godt med amningen igen, godt gået!

Det er naturligvis helt okay, at I vælger at supplere amningen med en flaske om eftermiddagen. Det, I skal være opmærksomme på er, at jo mere flaske han får - og jo mindre han kommer til brystet - jo mere vil din mælkeproduktion falde og jo større sandsynlighed er der for, at han vil foretrække flasken fremfor brystet. Sandsynligheden øges også, jo yngre han er og jo mindre veletableret amningen er.

Det betyder dog ikke, at det er forkert at give ham en flaske - det betyder blot, at I naturligt skal have lidt overvejelser med jer i jeres valg - og der er naturligt også fordele ved at give flaske. Far kan f.eks. også give mælk, og på sigt kan det være lettere for far eller andre at passe ham, hvis du starter på arbejde, og far f.eks. overtager en del af barselsperioden - og jeres dreng er vant til at få flaske.

I må gerne forsøge om en 3-lure-om-dagen kan fungere for jeres dreng nu, hvor han er 10 uger gammel. Måske kan det fungere - der sker ikke noget ved at prøve :) I skal dog være opmærksomme på, at hans søvnbehov vil være ca. 15 timer i døgnet, og hvis han ofte sover 12-13 timer om natten fra kl. 18 til 06/07, så er der naturligt ikke mere end 2-3 timers dagssøvn at gøre godt med. Det er derfor begrænset, hvor lange lure han kan forventes at tage. Modsat - hvis I kan vænne ham til at sove nogle lidt længere søvnstræk om dagen, så vil nattesøvnen ...

Annonce

... naturligt også blive kortere, og hele døgnet vil sandsynligvis hænge bedre sammen for både jer og jeres lille dreng :)

Børn sover meget forskelligt i 2 måneders alderen, nogle børn sover 2 meget lange lure, andre børn sover 4 korte lure, og så er der også børn, som i denne alder begynder at have en rytme med 3 lure - så ja, I må gerne forsøge, og så må I se, hvad der sker:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan evt. forsøge at lægge et bad ind midt på dagen. Badet kan være med til at aktivere ham ekstra godt, så han bliver ekstra motorisk og mentalt træt, samtidig kan det forlænge hans vågenperiode lidt, så når han så puttes, vil han måske kunne tage et længere søvnstræk, før han så vågner igen. Især hvis han samtidig bliver ammet rigtig godt af, før han så puttes til sin lur. Han må faktisk gerne både få mælk, før han kommer i bad, så han har lidt at forbrænde af, og så fyldes op med mælk igen efter badet, altså lige før han puttes til sin middagslur.

Du må også gerne lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, hvis det kan gøre, at han så sover et lidt længere søvnstræk, eller du kan komme ham i barnevognen og trille ham en længere tur, for på den måde at holde ham sovende i mere end 20 minutter og stille og roligt komme ind i en rytme, hvor han netop vænnes til at skulle sove et lidt længere søvnstræk midt på dagen. Det handler om at få påvirket hans indre ur til netop selv at føle dette behov, så det bliver naturligt for ham på sigt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder