Svar: Er der tegn på, at vi snart kan gå fra 3 til 2 lure

23. august 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, og dejligt at høre, at I har kunne bruge mit sidste svar, og at jeres lille dreng nu er begyndt at have lidt mere rytme og også sover længere lure om dagen:)

Der kan sagtens være en sammenhæng mellem jeres drengs aftenuro ved sengetid, hans sene sovetidspunkt og hans lure om dagen - og i forhold til hans alder, og den rytme, som det lyder som om, at I er ved at skabe for ham, så kan det faktisk godt være en mulighed, at I nu springer dagens 3. lur over. Det afhænger dog lidt af, hvor lang hans middagslur er, og hvad tid han vågner af denne.

Det er også meget sandsynligt, at han nu skal tilbydes lidt mere mad hele dagen igennem - det vil sige 3 hovedmåltider morgen, frokost og aften og derudover 2 mellemmåltider formiddag og eftermiddag - samt stadig flaske i forbindelse med putning. Det, at han er begyndt at vågne mere om aftenen og natten kan godt være tegn på, at han har brug for mere mad.

Mit forslag til en dagsplan kunne derfor nu se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre indtil dagen begynder omkring kl. 7.30...

Morgen 7.30-8.00: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Lille flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Øllebrød eller grøntsagsmos - og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur måske ca. kl. 13.30...

Eftermiddag 16-17: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop - og må også gerne tilbydes en lille flaske. Powernappen springes over

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere jeres mad, suppleres gerne med agurk, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. 19.30.. tidspunktet afhænger af, hvornår han er stået op af sin middagslur

Sen aften 23: Drømmeflaske og begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ofte vil have brug for sin flaske igen.

Det, at han sover 2 lure dagligt, vil naturligt rykke hans puttetidspunkt om aftenen frem, men det vil være rigtig fint ...

Annonce

... med den alder han har nu - og vil højst sandsynligt også passe godt ind i jeres hverdag. I skal naturligt her være opmærksomme på, at han så også vil kunne starte dagen tidligere, så selvom jeg lige nu har skrevet, at dagen starter ca. 7.30 (fordi det er det, I nævner), så kan dette godt ændre sig, hvis og når han pludselig sover kl. 19.30/20 i stedet for kl. 21-22.

Nogle gange vil denne ændring også gøre, at han så sover mere om dagen - der skal naturligt være balance i hans søvn dag og nat. I skal regne med, at han nu har brug for ca. 14.5 times søvn i døgnet og sover han f.eks. 12 timer om natten, vil det give plads til 2.5 times dagssøvn, men sover han derimod 10.5 times nattesøvn, vil han kunne sove 3.5-4 timer i løbet af dagen fordelt på 2 lure. Jo tidligere han står op, jo større sandsynlighed er der også for, at han har brug for en ekstra lur om eftermiddagen lidt endnu, så I må se, hvad ændringerne betyder.

Det er forskelligt, hvordan det fungerer bedst, men ud fra det I fortæller, så synes jeg umiddelbart, at det vil være helt okay, at I lige nu forsøger med 2 lure dagligt. Naturligt fleksibelt - så nogle dage vil han måske stadig have brug for 3 lure og andre dage går det fint med blot de 2 :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og ja, så spiller alder og udvikling naturligt også ind. Der er ingen tvivl om, at jeres dreng motorisk er stærkere nu, så han triller omkring og kan let få sig lagt i en ny stilling - men ikke altid finde ud af at komme tilbage igen. Han sparker også med benene og får sparket dynen af, eller kommer til at slå sutten ud af munden osv., og derfor har han brug for jeres hjælp om natten. Han har brug for, at I hjælper ham med stillingsskift, beroligende hænder, giver ham dyne på osv.

I skal dog være meget opmærksomme på ikke at hjælpe ham med for meget aktivitet fra jeres side - prøv at hjælpe ham videre i sengen, hvor han allerede ligger og undgå at tage ham op, begynde at gå rundt med ham, vugge ham osv. Pas også på ikke at komme sutten i munden på ham, hver gang han vågner - så I holder fast i, at han fint kan sove uden, og så I forsøger at bibeholde de gode søvnvaner, som I allerede har fået skabt :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer