Svar: Er der tegn på, at vi snart kan gå fra 3 til 2 lure
23. august 2022
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at I har kunne bruge mit sidste svar, og at jeres lille dreng nu er begyndt at have lidt mere rytme og også sover længere lure om dagen:)
Der kan sagtens være en sammenhæng mellem jeres drengs aftenuro ved sengetid, hans sene sovetidspunkt og hans lure om dagen - og i forhold til hans alder, og den rytme, som det lyder som om, at I er ved at skabe for ham, så kan det faktisk godt være en mulighed, at I nu springer dagens 3. lur over. Det afhænger dog lidt af, hvor lang hans middagslur er, og hvad tid han vågner af denne.
Det er også meget sandsynligt, at han nu skal tilbydes lidt mere mad hele dagen igennem - det vil sige 3 hovedmåltider morgen, frokost og aften og derudover 2 mellemmåltider formiddag og eftermiddag - samt stadig flaske i forbindelse med putning. Det, at han er begyndt at vågne mere om aftenen og natten kan godt være tegn på, at han har brug for mere mad.
Mit forslag til en dagsplan kunne derfor nu se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre indtil dagen begynder omkring kl. 7.30...
Morgen 7.30-8.00: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Lille flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Øllebrød eller grøntsagsmos - og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur måske ca. kl. 13.30...
Eftermiddag 16-17: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop - og må også gerne tilbydes en lille flaske. Powernappen springes over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere jeres mad, suppleres gerne med agurk, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30.. tidspunktet afhænger af, hvornår han er stået op af sin middagslur
Sen aften 23: Drømmeflaske og begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ofte vil have brug for sin flaske igen.
Det, at han sover 2 lure dagligt, vil naturligt rykke hans puttetidspunkt om aftenen frem, men det vil være rigtig fint med den alder han har nu - og vil højst sandsynligt også passe godt ind i jeres hverdag. I skal naturligt her være opmærksomme på, at han så også vil kunne starte dagen tidligere, så selvom jeg lige nu har skrevet, at dagen starter ca. 7.30 (fordi det er det, I nævner), så kan dette godt ændre sig, hvis og når han pludselig sover kl. 19.30/20 i stedet for kl. 21-22.
Nogle gange vil denne ændring også gøre, at han så sover mere om dagen - der skal naturligt være balance i hans søvn dag og nat. I skal regne med, at han nu har brug for ca. 14.5 times søvn i døgnet og sover han f.eks. 12 timer om natten, vil det give plads til 2.5 times dagssøvn, men sover han derimod 10.5 times nattesøvn, vil han kunne sove 3.5-4 timer i løbet af dagen fordelt på 2 lure. Jo tidligere han står op, jo større sandsynlighed er der også for, at han har brug for en ekstra lur om eftermiddagen lidt endnu, så I må se, hvad ændringerne betyder.
Det er forskelligt, hvordan det fungerer bedst, men ud fra det I fortæller, så synes jeg umiddelbart, at det vil være helt okay, at I lige nu forsøger med 2 lure dagligt. Naturligt fleksibelt - så nogle dage vil han måske stadig have brug for 3 lure og andre dage går det fint med blot de 2 :)
Og ja, så spiller alder og udvikling naturligt også ind. Der er ingen tvivl om, at jeres dreng motorisk er stærkere nu, så han triller omkring og kan let få sig lagt i en ny stilling - men ikke altid finde ud af at komme tilbage igen. Han sparker også med benene og får sparket dynen af, eller kommer til at slå sutten ud af munden osv., og derfor har han brug for jeres hjælp om natten. Han har brug for, at I hjælper ham med stillingsskift, beroligende hænder, giver ham dyne på osv.
I skal dog være meget opmærksomme på ikke at hjælpe ham med for meget aktivitet fra jeres side - prøv at hjælpe ham videre i sengen, hvor han allerede ligger og undgå at tage ham op, begynde at gå rundt med ham, vugge ham osv. Pas også på ikke at komme sutten i munden på ham, hver gang han vågner - så I holder fast i, at han fint kan sove uden, og så I forsøger at bibeholde de gode søvnvaner, som I allerede har fået skabt :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske