Svar: Godt råd til stop af aftensutteflaske
22. august 2022
Alder:
15 mdr.
Kære Therese
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar :)
Det lyder som en god idé, at I nu trapper ud af aftenflasken, og det er netop ofte en god idé at trappe ud. Det betyder, at du skal vænne børnene til at få mindre og mindre mælk i flasken, så hvis de lige nu får 200 ml, så skruer du ned til 180, så 160, 140, 120 osv. indtil de f.eks. kan nøjes med at få en slurk af en kop, før de kommer i seng, og til sidst helt kan undvære.
Det kan også være, at de har brug for at få vand i stedet. Det er okay, så længe det blot er for at falde i søvn og ikke hele natten, at de så pludselig søger flasken for at få vand. Det er ikke meningen, at de skal lære at drikke vand af flaske i stedet for mælk, men du må gerne erstatte med lidt vand, når de skal sove. Når de tilbydes vand, så behøver de ikke få børstet tænder bagefter - en af grundende til at du bør stoppe med flaske er blandt andet at mælkesukkeret omkring tænderne giver god grobund for huller. Vandet bør du også give af en almindelig kop, drypfri kop, en sugerørskop, drikkedunk eller lignende, så de kommer væk fra flasken.
Nogle børn har også brug for et godnatmåltid, som ligger lidt tungere i maven, og som derfor kan give lidt den følelse, som flasken/mælken giver dem lige nu. I kan derfor overveje, om I vil indføre f.eks. en grød eller en moset banan, som en del af deres putteritual, så de har fået lidt at spise, lige før de puttes, og de derfor bedre kan undvære flasken. Det kan være en god idé at adskille aftensmaden og godnatmåltidet f.eks. med et bad imellem, men det er naturligt svært for dig med to børn - jeg ved jo, at du nogle aftener står med børnene alene. Er det en mulighed, så kunne en aftenrytme se således ud:
Aften 17.30: Spiser aftensmad, udgangspunktet er familiemaden, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.
Tilbydes godnatmåltid f.eks. grød eller moset banan med lidt letmælk ca. 18.45 samt vand eller letmælk af kop - og får derefter børstet tænder og puttes så som nu ca. kl 19.
Derudover er det også altid en god idé at indføre en ny ting, en ny søvnassociation som kan erstatte flasken. Det kan f.eks. være en puttesklud, bamse, slaskedukke, godnathistorie, godnatsang, beroligende musik....
Det vil være rigtig godt, hvis du allerede nu kan introducere børnene for dette, så de får deres nye substitut/ritual sammen med flasken. På den måde kan du fremadrettet bibeholde deres ritual - altså så alt er, som det plejer at være, eneste forskel er, at flasken forsvinder. Det vil sige, at de puttes præcist som de plejer med bamse, klud, godnatsang eller hvordan I nu vælger at gøre det - og så trapper du ud af flasken. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed vil der være.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske