Svar: Godt råd til stop af aftensutteflaske

22. august 2022

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Kære Therese

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar :)

Det lyder som en god idé, at I nu trapper ud af aftenflasken, og det er netop ofte en god idé at trappe ud. Det betyder, at du skal vænne børnene til at få mindre og mindre mælk i flasken, så hvis de lige nu får 200 ml, så skruer du ned til 180, så 160, 140, 120 osv. indtil de f.eks. kan nøjes med at få en slurk af en kop, før de kommer i seng, og til sidst helt kan undvære.

Det kan også være, at de har brug for at få vand i stedet. Det er okay, så længe det blot er for at falde i søvn og ikke hele natten, at de så pludselig søger flasken for at få vand. Det er ikke meningen, at de skal lære at drikke vand af flaske i stedet for mælk, men du må gerne erstatte med lidt vand, når de skal sove. Når de tilbydes vand, så behøver de ikke få børstet tænder bagefter - en af grundende til at du bør stoppe med flaske er blandt andet at mælkesukkeret omkring tænderne giver god grobund for huller. Vandet bør du også give af en almindelig kop, drypfri kop, en sugerørskop, drikkedunk eller lignende, så de kommer væk fra flasken.

Nogle børn har også brug for et godnatmåltid, som ligger lidt tungere i maven, og som derfor kan give lidt den følelse, som flasken/mælken giver dem lige nu. I kan derfor overveje, om I vil indføre f.eks. en grød eller en moset banan, som en del af deres putteritual, så de har fået lidt ...

Annonce

... at spise, lige før de puttes, og de derfor bedre kan undvære flasken. Det kan være en god idé at adskille aftensmaden og godnatmåltidet f.eks. med et bad imellem, men det er naturligt svært for dig med to børn - jeg ved jo, at du nogle aftener står med børnene alene. Er det en mulighed, så kunne en aftenrytme se således ud:

Aften 17.30: Spiser aftensmad, udgangspunktet er familiemaden, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes godnatmåltid f.eks. grød eller moset banan med lidt letmælk ca. 18.45 samt vand eller letmælk af kop - og får derefter børstet tænder og puttes så som nu ca. kl 19.

Derudover er det også altid en god idé at indføre en ny ting, en ny søvnassociation som kan erstatte flasken. Det kan f.eks. være en puttesklud, bamse, slaskedukke, godnathistorie, godnatsang, beroligende musik....

Det vil være rigtig godt, hvis du allerede nu kan introducere børnene for dette, så de får deres nye substitut/ritual sammen med flasken. På den måde kan du fremadrettet bibeholde deres ritual - altså så alt er, som det plejer at være, eneste forskel er, at flasken forsvinder. Det vil sige, at de puttes præcist som de plejer med bamse, klud, godnatsang eller hvordan I nu vælger at gøre det - og så trapper du ud af flasken. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed vil der være.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin