Svar: Vil kun sove på mit skød

11. august 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære fortvivlede mor

Tak for dit brev :)

Lad mig starte med at sige, at det er rigtig fint, at du har prioriteret at vugge din datter i dine arme, når hun skulle sove - de fleste spædbørn falder bedst til ro på denne måde:) Men, med den alder hun har nu, så vil det være rigtig godt, at du arbejder på at vænne hende til nye vaner, en ny måde at falde i søvn på.

Det fungerer naturligt ikke for dig, at du skal sidde med hende, imens hun sover - du har brug for at kunne udnytte hendes lure til at få lavet noget praktisk eller til blot selv at komme i bad eller lignende, og hun har naturligt også brug for at lære, at det er trygt og godt også at kunne sove på afstand af dig. Derfor er det rigtig godt, at du nu er parat til at ændre vaner:)

Du fortæller, at du prøver at lægge hende fra dig, når hun er faldet i søvn, men at hun her vågner kort tid efter, virker forskrækket, hvorfor du igen er nødt til at tage hende op. Det skyldes, at hun forbinder din favn med stedet, hvor hun sover.

Hun vågner naturligt flere gange under sin søvn, og her vil hun registrere, om alt er, som da hun faldt i søvn - hvis det er det, så sover hun trygt videre. Det er også derfor, du oplever, at hun nogle gange lige vågner op, fornemmer at hun stadig er hos dig og derfor sover videre. Derfor er det vigtigt, at du putter hende fra dig, før hun sover helt. Du skriver, at du også har prøvet at putte hende uden at vugge hende, og det virker heller ikke - og det tænker jeg handler om, at hun her er for vågen, når du putter hende. Hun skal ikke puttes sovende og hun skal ikke puttes vågen, men skal puttes døsig...

Det er vigtigt, at du ammer hende eller giver hende flaske i forbindelse med putning. Når hun er fyldt godt op med mælk i maven, så er det lettere at flytte hende, og du vil samtidig opleve, at hun vil have lettere ved at sove et længere søvnstræk, før hun vågner og har brug for dig igen.

Det kan være en god idé at svøbe hende eller putte hende i en sovepose. Det at være svøbt kan give hende følelsen af at være holdt, men det vil være af et klæde i stedet for af dine arme. Skiftet mellem din favn og seng vil føles mindre voldsomt, hvis hun stadig føler sig holdt.

Det kan være en god idé at dele amningen op i to, så du ...

Annonce

... starter med at amme hende, skifter hendes ble og gør hende klar til putning ved at svøbe hende - og derefter så ammer hende igen, hvorefter hun så skal puttes. Giver du flaske, kan du give ½ flaske, skifte og give ½ flaske igen.

Når du lægger hende fra dig, så skal det være inden, hun falder i så dyb søvn, at hun ikke registrerer, at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og derefter lægges ned og oplever et skift - så bliver hun netop forskrækket, fordi hun pludselig oplever at ligge et andet sted - og derfor skal hun puttes fra dig, før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun lige når at følge lidt med i, at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre:)

Se på hende, se på hendes øjne og lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng eller f.eks. i barnevognen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du må også gerne give hende en sut, evt. koblet til en klud, der dufter af dig. Det, at kluden følger med fra brystet og ned i sengen, vil være med til at gå hende tryg. Stå lidt ved hende, hold dine hænder beroligende på hendes krop, vug hende stille frem og tilbage. Lad dine hænder have lidt tyngde og vug hende blidt, imens hun ligger ned. Stille og rolige, rytmiske bevægelser, Hvis hun er puttet i barnevognen, så tril den lidt frem og tilbage...

I disse dage, hvor det er varmt, er det naturligt svært at svøbe hende, så du må løsne svøbet, når hun først sover - men fremadrettet bliver det koldere, og det vil naturligt være lettere at putte hende svøbt eller i en sovepose, så på den måde vil tiden også arbejde lidt for jer.

Du skal altså igang med at adskille favn, bryst og søvn, så hun stille og roligt begynder at registrerer, at hun sover i sin seng eller barnevogn og bliver tryg ved dette, så når hun vågner op, skifter søvnstadie og her fornemmer om alt er, som da hun blev puttet, så ved hun, at hun ligger i sin seng/barnevogn og kan derfor trygt sove videre :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre