Svar: Dårlig søvn 5 mdr. del II

19. juli 2022

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar, og jeg vil naturligt gerne uddybe.

Jeg har en formodning om, at hvis du giver flasken tættere på puttetidspunktet og ikke lige efter skemaden, så vil det kunne være med til at påvirke søvnen og dermed også påvirke din drengs tendens til at vågne op efter ca. 30 minutter.

Hvis det ikke virker, så kan du også forsøge at dele flasken i to - så han drikker en 1/2 flaske og derefter bliver skiftet og således vågner lidt op til dåd igen, og så giver ham den restrende 1/2 flaske, hvorefter du så putter ham. På den måde kan man nogle gange undgå opvågningen efter ca 30 minutter, som mange børn har i denne alder :)

Tidspunktet for putning om aftenen afhænger af hele dagens rytme. Det betyder, at puttetidspunktet afhænger af, hvad tid han står op om morgenen, hvornår han sover sine lure om dagen, hvorvidt han sover 2 eller 3 lure dagligt, og af hvor lange hans lure er.

De fleste børn vil i 5 måneders alderen have behov for 2 lidt længere lure og en powernap, men ofte vil de i 6-7 måneders alderen kunne begynde at springe powernappen over. Det afhænger dog af, hvor tidligt de står op, for jo tidligere dagen begynder, jo mere vil de ofte have behov for den 3. lur, og jo senere vil puttetidspunktet naturligt ligge.

Hos jer begynder dagen ofte omkring kl. 7.30 og han står således ikke tidligt op. Samtidig sover han ofte to gode lange lure - ofte varer hans lure ca. 2 timer - og der er derfor stor sandsynlighed for, at han disse dage vil kunne nøjes med 2 lure og dermed også komme tidligere i seng. Det lyder dog som om, at der hos jer er tale om en overgangsperiode, så nogle dage vil han trives med de to længere lure og andre dage har han naturligt stadig behov for 3 lure dagligt - og de dage, vil han så komme senere i seng.

Hvis han sover 2 lure dagligt og f.eks sover sin sin sidste lur mellem kl. 14-16, så vil han sandsynligvis være putteklar omkring kl 19.30. Hvis han sover 3 lure dagligt og tager en powernap mellem kl. 18-19 (jf. dit brev og dagsplan), så vil han måske først være parat til putning om aftenen kl 21.30-22... dette også afhængig af, hvor meget han samlet har nået at sove i løbet af dagen.

Tiden arbejder altså lidt for jer, og puttetidspunktet vil naturligt ændre sig i takt med at han bliver ældre og begynder at kunne nøjes med to lure dagligt. Og du er her nødt til lige nu at være lidt fleksibel, som han ...

Annonce

... viser behov for :)

Det er vigtigt, at du giver ham vand sammen med skemaden, både så han lærer at drikke vand, men også fordi det kan hjælpe med at skemaden glider lidt lettere ned :)

Det vil også være en god idé at du giver ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte, slikke og smage på. Hvis han endnu ikke helt kan finde ud af dette, så kan du starte med at holde lidt i hånden og lade ham smage og slikke på det - og derefter så følge efter med lidt på en ske. Du kan give ham lidt agurk, bløde frugtbåde eller f.eks. holde et stykke moden melon, som han kan smage på.

Det, at sidde med lidt i hånden, smage og fornemme maden, vil være med til at gøre ham opmærksom på, at det er spisetid og dermed også interesseret i skemaden, når du så følger efter med den.

Det er en helt ny fornemmelse for ham at skulle spise mad af en ske, så det kræver naturligt lidt øvelse og en helt anden teknik, end det han er vant til. Derfor er det vigtigt, at du giver ham tid til at lære det :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du giver ham skemaden, er det vigtigt, at han kan spejle sig i dit ansigt, så du må meget gerne åbne munden, når du nærmer dig med skeen, så han kan se, at det er dette, som han skal gøre nu. Du må også gerne verbalisere positivt omkring maden og f.eks. sige "mam mam mam" eller lignende, fordi du på den måde også åbner munden og samtidig signalerer, at det her smager rigtig godt. Og ja - det er vigtigt, at du signalerer, at du synes det smager godt, så han også kan spejle dette :)

Du må gerne variere mellem forskellige typer grød, og gerne komme lidt frugtmos eller bærmos på som topping, så han på den måde også får lidt forskelligt. Samtidig ser grøden forskellig ud alt efter om det er æblemos, sveskemos eller jordbærmos du kommer på.

Du må også gerne give ham grøntsagsmos og variere mellem forskellige typer milde grøntsager som f.eks. gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash og lignende. Det kan være en god idé at bruge f.eks. gulerod eller kartoffel som basis og så tilsætte lidt forskellige grøntsager, så smagen varieres lidt og dermed giver lidt nye oplevelser, samtidig med at han stadig er tryg ved at få lidt, som han trods alt også kender.

Du må også gerne variere mellem færdiglavet og hjemmelavet grød og mos, så han på den måde også får forskellig variation og smagsoplevelser og gradvist vænnes til mange forskellige typer smage.

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.