Svar: Søvn og rytme - 6 mdr. baby
30. juni 2022
Alder:
6 mdr.
Kære Bassens mor
Tak for dit brev :)
Du spørger, om du allerede nu kan begynde at påvirke lillebrors rytme eller om det er noget, der kommer med tiden - og når jeg ser jeres dagsplan, så synes jeg umiddelbart, at det ser ud som om, at lillebror har en fin og alderssvarende rytme.
De fleste børn vil i lillebrors alder trives rigtig godt med 5-6 flasker i døgnet, og du skal være opmærksom på, hvor disse flasker ligger, fordi det naturligt har betydning for hans indtag af skemad, og hvor meget grød og mos han spiser. Og netop hans indtag af skemad vil også have betydning for hans rytme fremadrettet og for hans søvn og evne til at sove igennem. Så når du synes, det er lidt svært, så er det sandsynligvis fordi han ikke spiser særlig meget grød og mos endnu - men det kommer jo nok i løbet af den næste månedstid i takt med at du også begynder at skulle introducere lidt mellemmåltider osv. til ham i løbet af dagen...:)
Du nævner, at han sover sine lure i barnevognen, og at han nogle gange ikke sover mere end 40 minutter af gangen, hvorfor du konsekvent triller ham, for at han kan sove videre. Han må dog gerne sove en kort lur, hvis han trives godt med dette, og det kunne være et forsøg værd at tage ham op af formiddagsluren, når han vågner af sig selv, og så se om han så ikke i stedet kan sove en længere middagslur. Måske endda nå dertil, hvor han ikke behøver skulle være i bevægelse hele tiden for at sove, men lærer at han godt kan stå stille og sove et længere søvnstræk...
Med hensyn til hans opvågninger om natten, så kan det her både spille ind, at han naturligt har brug for at få sit behov for mad og mælk tilstrækkeligt dækket i løbet af dagen og aftenen - og ofte springer han jo f.eks. sin aftenflaske over, ligesom han ikke spiser ret meget skemad - men det kan også spille ind, at han er vant til at sove med bevægelse hele dagen, ligesom han er vant til at sove i favn og på yogabold om aftenen.
Han er så gammel nu, at han naturligt bliver mere og mere bevidst, og hvis han falder i søvn i jeres favn og med bevægelse og derefter flyttes til egen seng, så vil han naturligt kunne vågne og ikke kunne sove videre, før han atter er tilbage i favn eller bliver trillet eller hoppet med. Det er derfor en god idé, hvis I kan begynde at medtænke, hvordan han falder i søvn og hjælpe ham med at forbinde sin seng med stedet, hvor han sover, så han ikke oplever at blive flyttet og dermed føler sig utryg.
Det kan være en fordel, at I giver flaske, fordi flasken kan gives i sengen. Jeg ved godt, at I skriver, at det ikke fungerer hos jer, men det hænger måske sammen med, at han lige nu ofte sover 3 lure dagligt og derfor ikke er helt parat nok til at sove, når I putter ham. Hvis hans rytme ændres, så han begynder at sove kortere formiddagslur - fordi I tager ham op, når han vågner - og han i steder så sover en længere middagslur, så vil han måske kunne springe dagens 3. lur over og vil således kunne være mere parat til natten, når han så puttes der - og derfor måske have glæde af sin flaske.
Det vil sige, at en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre, indtil I alle vågner og dagen begynder
Morgen 7: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt grød f.eks. hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød eller lidt havregrød, vand af kop
Formiddag 8.30: Flaske og puttes til dagens første lur omkring kl 09 - sover måske 40-60 minutter, tag ham op, når han vågner af sig selv.
Frokost 11: Ristede rugbrødsbjækler, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med lidt øllebrød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 12.30-13 - tidspunktet afhænger naturligt af, hvor lang formiddagsluren er. Sover her en længere lur og må gerne sove 3 timer, hvis han kan det her..
Eftermiddag 16: Flaske
Powernappen springes måske over, fordi middagsluren har været den lange lur...
Aften 17.30-18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte broccolibuketter eller lignende i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20 som nu
Sen aften 23-24: Drømmeflaske. Hvis I kan holde jer vågne og gå sent i seng, så kan I give ham flasken, før I går til ro, og I kan alle forhåbentlig sove sammenhængende derefter:)
I behøver altså ikke vente, til han vågner af sig selv kl 01, hvis han kan spise en flaske mere eller mindre i søvne, før I selv går i seng, og derefter sove videre, så er det rigtig rart for jer alle sammen. Samtidig er det rigtig godt med drømmeflasken, og det kan sagtens være den flaske, som ender med at forsvinde sidst hos jer. Drømmeflasken har de fleste børn til 1 års alderen.
Du fortæller, at det er sket, at han har sovet fra 20 til 03.30, og det er rigtig flot. Det vil være et realistisk mål, at jeres dreng sover 5-6 timer uden mælk, og det ville være rigtig dejligt for jer alle, hvis de sammenhængende timer kunne ligge fra f.eks. 23 til 05. Det kan derfor også hjælpe jer til mere rytme, hvis I indfører en fast drømmeflaske sen aften og bibeholder morgenflasken omkring kl 05, og han så derefter kan sove lidt videre. Det kan godt være en måde at nå jeres mål med, at han skal starte dagen kl 6.30 sammen med jer andre og ikke tidligere.
Som sagt synes jeg, at det I beskriver lyder meget alderssvarende, og jeg tænker, at tiden naturligt vil arbejde lidt for jer. Lillebrors søvn ændrer sig lidt hele tiden, og rytmen vil naturligt blive påvirket af dette, ligesom indtag af skemad, start med flere måltider, kort formiddagslur og længere middagslur osv. også kan spille ind.
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer, hvad I kan arbejde på, og hvordan I kan komme lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke, glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske