Svar: Putning om natten.

15. juni 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Kære Nanna

Tak for dit brev :)

Nej, du gør bestemt ikke noget forkert, men jeg kan godt forstå, at du gerne vil bruge mindre tid på putning, og det er bestemt heller ikke godt, hvis putningen trækker ud i op til to timer hver aften - det har ingen af jer glæde af, heller ikke jeres datter :)

Du fortæller, at du er vokset op med svigt igennem din barndom, og det er derfor helt naturligt, at du gerne vil være der for din datter. Hun må ikke tvivle på, at du elsker hende, passer på hende, er der for hende og altid vil hjælpe hende! Derfor er det også rigtig godt, at du f.eks. har prioriteret tiden ved sengen om aftenen, men nu er det tid til at lave lidt nye rutiner, og det kan du sagtens gøre, uden at hun føler sig svigtet :)

Det er super godt, hvis du kan fortsætte med at sidde hos hende, læse en bog, tale om dagen der er gået, synge en sang, men jeg synes, du skal overveje, om du behøver ligge sammen med hende, eller om du måske skulle begynde at sætte sig op ved siden af sengen. Det kan virke meget voldsomt, hvis I ligger sammen, og du så pludselig rejser dig og går - og det kan nogle gange gøre, at hun begynder at holde sig vågen for hele tiden at holde øje med, om du pludselig forsvinder, og på den måde trækker puttetiden unødigt langt ud.

Det kan være en god idé med en puttebamse, slaskedukke, måske en aflagt t-shirt af dine eller lignende, så hun har noget, som hun kan putte og berolige sig med, og som fungerer som substitut for dig, når du ikke er der. Altså noget som giver hende trøst og ro og som måske minder om dig og derfor gør savnet lidt mindre, når I fysisk er adskilt. Putteklud og lignende kan også følge med, når hun passes af andre eller når far f.eks. putter hende, eller hun kan have den med i vuggestuen.

Der sker rigtig meget med jeres datters udvikling lige nu, og rigtig mange børn vil i 2.5-3 års alderen begynde at protestere mod søvnen. I den alder vil mange børn begynde at blive lidt bange for mørke, de protesterer over, hvis lyset bliver slukket, det er vigtigt for dem, at døren til værelset står åben, så de kan høre deres mor og far, fornemme, at de ikke er alene. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan have lidt beroligende lys på værelset - en vågelampe, som gør at hun kan orientere sig men med så svagt lys, at hun ikke bliver holdt vågen.

Hun har også en alder, hvor hun godt kan søge ekstra nærhed og tryghed. Hun har brug for at mærke, at I er der, passer på hende, og at hun ikke er alene. Hun har brug for at kunne fornemme, at hun kan komme ud til jer, kalde på jer osv. Derfor er det godt med en åben dør...

Og så har hun også en alder nu, hvor hun er meget bevidst om, at når hun sover, så sidder mor og far og hygger i sofaen. Måske er hun et par gange stået ud af sin seng og er kommet ind til jer, hvilket har bekræftet hende i, at I sidder og hygger uden hende. måske står der også en slikskål på bordet, som ikke var der, da hun blev lagt i seng. Og hun vil naturligt gerne være en del af det hyggelige, det rare. Hun har brug for at mærke, at hun er en del af dette, og hun vil derfor naturligt protestere, når I putter hende og går fra hende.

For at anerkende alle disse ting, så vil jeg anbefale, at du bruger stryge-tøj-metoden. Det går ud på, at du stiller dig i nærheden ...

Annonce

... og stryger tøj eller lægger tøj sammen. Du skal stadig starte putteritualet som nu med godnatlæsning og sang, men derefter så stiller du dig og laver noget praktisk. Hun skal kunne se dig fra sin seng, så hun ikke behøver rejse sig for at se, at du stadig er der. På den måde kan du vise hende, at der ikke sker noget spændende, der er ikke noget, som hun går glip af. Du kan også vise hende, at du har noget kedeligt at lave, når hun skal sove. Du kan give hende nærhed, småpludre med hende osv. og på den måde vise hende, at hun sagtens kan ligge i sin seng alene, selvom du ikke ligger der sammen med hende. Du kan på den måde lære hende at falde trygt i søvn på afstand af dig.

Hvis hun kalder på dig, så kan du sige "ja, jeg er lige her, mor står lige og stryger tøj" eller lignende, så hun hører, at du reagerer på hende og stadig er der for hende. Hvis hun rejser sig, så kan du sige "læg dig ned skat, sovetid nu, nat-nat", så hun hører, at det er det, du forventer af hende nu.

Stryge-tøj-metoden kan også bruges, når du vil gå til og fra, så hun lærer at være alene på værelset. Her kan du f.eks. sige "jeg henter lige en skjorte, så kommer jeg igen", så går du kortvarigt ud og kommer tilbage med en skjorte i favnen. På den måde lærer hun, at det er helt okay at blive liggende i sin seng, og at du kommer tilbage efter kort tid, så hun kan være helt tryg.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover, så tænker jeg, at du og far måske også skal forsøge at skiftes om aftenen. Så når du har puttet og læst historie, så går du, og far kommer ind og siger godnat eller synger måske en sang - eller omvendt. Så hun stille og roligt vænnes til, at I begge to kan putte hende og naturligt siger godnat til hende, og at I begge tager del i putningen. Det kan være, at I skal starte med at skiftes til at "stryge-tøj" i nærheden og derefter måske gå over til blot at skiftes til at putte og gå frem og tilbage. Under alle omstændigheder må du gerne vænne hende til, at du ikke behøver ligge hos hende i ½ time eller mere, så tager far naturligt over :)

Det kan være rigtig godt at holde fast i, at I begge naturligt siger godnat. Så når far putter hende, så kan han sige "nu putter far dig, mor kommer og siger godnat om lidt", og når du putter hende, så kan du på samme måde sige "mor læser lige bogen, og så kommer far og kysser godnat". På den måde bakker I op om, at I begge naturligt kan putte og sige godnat til hende, og at det er helt okay, at den ene går og den anden kommer ind - og går igen :)

Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis også være opmærksomme på hendes dagsrytme, og herunder hvornår hun står op, sover middagslur, og hvor lang middagsluren er, og hvornår hun så puttes. Det er godt, hvis hun kan stå op til samme tid hver dag, og hvis middagsluren også ligger nogenlunde ens. Hun vil sandsynligvis have behov for ca. 12.5 times søvn i døgnet, f.eks. fordelt sådan, at hun sover 2 timer til middag fra 12-14 og så sover ca. 10.5 times nattesøvn f.eks. fra 20 til 6.30... Står hun f.eks. senere op, eller sover hun længere middagslur, så vil dette naturligt påvirke hendes puttetidspunkt om aftenen og kan også være en del af forklaringen på, hvorfor hun har svært ved at sove, når hun puttes.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie