Svar: Bedre søvnrutiner
7. juni 2022
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I er nødt til at tage det lidt i etaper. Du fortæller, at hvis I forsøger at gå fra jeres datter, så bliver hun rigtigt ked af det, og derfor tænker jeg, at ændringen nok sker bedst med små skridt af gangen.
Som jeg læser dit brev, så ligger I sammen med hende i dobbeltsengen, til hun sover. Et skridt i den rigtige retning kunne derfor være, at I begynder at sætte jer op, så I sidder ved siden af hende og ikke længere ligger sammen med hende. I er der stadig, kan stadig lade hende mærke jer, og I forsvinder ikke fra hende - men hun ligger, og I sidder.
Det vil være rigtig godt at indføre en godnathistorie, så I sidder hos hende, læser højt, viser billeder. Det vil også være rigtig godt at tale dagen lidt igennem, så hun får hjælp til at bearbejde nogle af alle sine oplevelser, og måske derfor bedre kan slippe dagen.
Det er også en god idé med en puttebamse, slaskedukke, måske en aflagt t-shirt af din eller fars, som hun genkender og derfor kan føle tryghed ved. Så I på den måde erstatter jeres nærhed med noget andet, noget som kan fungere, som substitut for jer.
Når hun har lært at falde i søvn ved, at I sidder der, læser og taler dagen igennem, putter med sin bamse osv. så vil næste skridt være, at hun puttes i egen seng - hvor I så stadig sidder der. Hvis egen seng lige nu er i soveværelset, så starter I der, men derefter flyttes hendes seng til eget værelse, og så sætter I jer der og læser osv. I bibeholder altså samme ritual, den eneste forskel er, at sengen står et andet sted.
Og når hun begynder at finder ro ved at sove i egen seng og med det ritual, som I har fået indført, så kan I begynde at gå kortvarigt fra hende. Hvis hun til den tid stadig protesterer over, at I går, så vil det være rigtig godt, at I her bruger stryge-tøj-metoden, som jeg tidligere har fortalt om. Det er vigtigt, at hun kan se jer fra sin seng. Du skriver, at I siger til hende, at "vi er lige udenfor soveværelse og ordner ting" - og at det ikke virker, da hun bliver ked af det og helst vil holde i hånd.. og det er derfor vigtigt, at hun kan se jer fra sin seng. I skal altså stå så tæt på hende, at hun ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at I er der.
Med hensyn til at holde i hånden, så er godnathistorien her meget vigtig. Når hun skal sove, og I sidder og læser højt, så er hun nemlig nødt til at slippe jeres hånd, for at I kan bladre, skifte side og læse videre. På den måde lærer hun stille og roligt, at hun ikke behøver holde fast i jer hele tiden, at I stadig bliver siddende, selvom hun slipper jer, og at det er okay at ligge i sin seng.
Natlampen er også rigtig god. Rigtig mange børn bliver bange for mørke i 2.5-3 års alderen, og her hjælper en lille lampe med lidt beroligende belysning. Det gør, at hun stadig kan orientere sig og føle sig tryg ved værelset, men uden at lyset er så skarpt, at det holder hende vågen. I skal derfor endelig bibeholde lampen.
Det er på samme måde ofte en god idé at lade døren til værelset stå åben, da det signalerer, at hun kan kalde på jer, og I kan høre hende, eller at hun kan komme ind til jer, hvis hun har brug for det - ligesom hun fra sin seng også vil kunne høre jer, høre jer tale osv. og på den måde på sigt blive beroliget af, at I stadig er der, selvom I ikke er lige ved siden af hende:)
Derudover så skal I naturligvis sikre jer, at hendes puttetidspunkt er rigtigt, så hun er parat til at sove, ligesom det stadig kan være en rigtig god idé at tilbyde hende et godnatmåltid, som en fast del af putteritualet. Hun kan få rester fra aftensmaden f.eks. frikadelle eller kylling sammen med et stykke rugbrød og et glas mælk. Hun må også gerne få havregrød eller en portion havregryn med mælk på.. hvad I nu synes passer godt, og godnatmåltidet må meget gerne ligge adskilt fra aftensmaden af et bad.
Puttetidspunktet afhænger af, hvornår hun er stået op af sin middagslur, og hvor lang middagsluren er. I skal regne med, at hun nu har brug for ca. 12 timers søvn i døgnet og hvis hun f.eks. sover 2 timer til middag fra 12-14, så skal nattesøvnen udgøre ca. 10 timer og derfor f.eks. ligge fra 20-06... Sover hun mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt blive kortere og omvendt.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske