Svar: Bedre søvnrutiner

7. juni 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I er nødt til at tage det lidt i etaper. Du fortæller, at hvis I forsøger at gå fra jeres datter, så bliver hun rigtigt ked af det, og derfor tænker jeg, at ændringen nok sker bedst med små skridt af gangen.

Som jeg læser dit brev, så ligger I sammen med hende i dobbeltsengen, til hun sover. Et skridt i den rigtige retning kunne derfor være, at I begynder at sætte jer op, så I sidder ved siden af hende og ikke længere ligger sammen med hende. I er der stadig, kan stadig lade hende mærke jer, og I forsvinder ikke fra hende - men hun ligger, og I sidder.

Det vil være rigtig godt at indføre en godnathistorie, så I sidder hos hende, læser højt, viser billeder. Det vil også være rigtig godt at tale dagen lidt igennem, så hun får hjælp til at bearbejde nogle af alle sine oplevelser, og måske derfor bedre kan slippe dagen.

Det er også en god idé med en puttebamse, slaskedukke, måske en aflagt t-shirt af din eller fars, som hun genkender og derfor kan føle tryghed ved. Så I på den måde erstatter jeres nærhed med noget andet, noget som kan fungere, som substitut for jer.

Når hun har lært at falde i søvn ved, at I sidder der, læser og taler dagen igennem, putter med sin bamse osv. så vil næste skridt være, at hun puttes i egen seng - hvor I så stadig sidder der. Hvis egen seng lige nu er i soveværelset, så starter I der, men derefter flyttes hendes seng til eget værelse, og så sætter I jer der og læser osv. I bibeholder altså samme ritual, den eneste forskel er, at sengen står et andet sted.

Og når hun begynder at finder ro ved at sove i egen seng og med det ritual, som I har fået indført, så kan I begynde at gå kortvarigt fra hende. Hvis hun til den tid stadig protesterer over, at I går, så vil det være rigtig godt, at I her bruger stryge-tøj-metoden, som jeg tidligere har fortalt om. Det er vigtigt, at hun kan se jer fra sin seng. Du skriver, at I siger til hende, at "vi er lige udenfor soveværelse og ordner ting" - og at det ikke virker, da hun bliver ked af det og helst vil holde i hånd.. og det er derfor vigtigt, at hun kan se jer fra sin seng. I skal ...

Annonce

... altså stå så tæt på hende, at hun ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at I er der.

Med hensyn til at holde i hånden, så er godnathistorien her meget vigtig. Når hun skal sove, og I sidder og læser højt, så er hun nemlig nødt til at slippe jeres hånd, for at I kan bladre, skifte side og læse videre. På den måde lærer hun stille og roligt, at hun ikke behøver holde fast i jer hele tiden, at I stadig bliver siddende, selvom hun slipper jer, og at det er okay at ligge i sin seng.

Natlampen er også rigtig god. Rigtig mange børn bliver bange for mørke i 2.5-3 års alderen, og her hjælper en lille lampe med lidt beroligende belysning. Det gør, at hun stadig kan orientere sig og føle sig tryg ved værelset, men uden at lyset er så skarpt, at det holder hende vågen. I skal derfor endelig bibeholde lampen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er på samme måde ofte en god idé at lade døren til værelset stå åben, da det signalerer, at hun kan kalde på jer, og I kan høre hende, eller at hun kan komme ind til jer, hvis hun har brug for det - ligesom hun fra sin seng også vil kunne høre jer, høre jer tale osv. og på den måde på sigt blive beroliget af, at I stadig er der, selvom I ikke er lige ved siden af hende:)

Derudover så skal I naturligvis sikre jer, at hendes puttetidspunkt er rigtigt, så hun er parat til at sove, ligesom det stadig kan være en rigtig god idé at tilbyde hende et godnatmåltid, som en fast del af putteritualet. Hun kan få rester fra aftensmaden f.eks. frikadelle eller kylling sammen med et stykke rugbrød og et glas mælk. Hun må også gerne få havregrød eller en portion havregryn med mælk på.. hvad I nu synes passer godt, og godnatmåltidet må meget gerne ligge adskilt fra aftensmaden af et bad.

Puttetidspunktet afhænger af, hvornår hun er stået op af sin middagslur, og hvor lang middagsluren er. I skal regne med, at hun nu har brug for ca. 12 timers søvn i døgnet og hvis hun f.eks. sover 2 timer til middag fra 12-14, så skal nattesøvnen udgøre ca. 10 timer og derfor f.eks. ligge fra 20-06... Sover hun mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt blive kortere og omvendt.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder