Svar: Råd vedr lur og amning

31. maj 2022

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Kære forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Det lyder som en rigtig god plan igen at lære jeres dreng at sove middagslur i sin barnevogn. Han er nu blevet et år, og han har ernæringsmæssigt ikke behov for brystet før sin lur. Samtidig skal han i vuggestue til august, så det vil være rigtig godt at vænne ham til at sove uden bryst og favn og derimod sove i barnevognen - hvis han er vant til at sove i sin barnevogn, så vil det naturligt være lettere for pædagogerne at putte ham i f.eks. en krybbe eller lignende, og det vil være rigtig rart både for dem og for jeres dreng.

Det er en rigtig god idé at gå tilbage til jeres oprindelige løsning - sætte jeres dreng op i barnevognen og trille en tur, og så først lægge ham ned, når han tydeligt viser sig parat. Han skal naturlig have sele på, når han sidder op i vognen, og så må I aflede ham med lidt mad i hånden, og småsnakke om de ting, som I kører forbi, så han glemmer sine protester mod selen.

En sovepose bliver hurtigt for varm lige nu, selvom vejret og temperaturen varierer en del og nogle dage derfor godt kan virke lidt kølige, men en babydyne eller blot et tæppe vil være rigtig fint.

Det vil også være en rigtig god idé, at I indfører en putteklud, slaskedukke, bamse eller lignende, som på sigt vil fungere som substitut for jer forældre, og som også kan følge med ham i vuggestuen, berolige, når han skal sove der, og samtidig også fungere som bindeled mellem hjemmet og institutionen. Og de fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de bevidst begynder at bruge en sådan bamse eller lignende.

Det er derudover vigtigt, at I ser på hele dagens rytme - herunder hvad tid han står op, fordi det er dagens stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen. Det har altså betydning for, hvornår han er parat til at sove lur.

De fleste børn er også mellem 12-18 måneder, når de går fra at sove 2 til kun 1 lur dagligt, og jeg kan ikke helt tyde af jeres brev, om jeres dreng nogle dage faktisk kan nøjes med en enkelt lur eller stadig har behov for 2 lure. I skal naturligt give ham de/den lur, som han har behov for og virker til at trives bedst med, det lyder dog som om, at han lige nu ofte ...

Annonce

... fint trives med en enkelt længere lur.... I skal også være opmærksomme på, at behovet kan ændre sig, når han starter i vuggestue. Så selvom han måske nogle dage kan nøjes med én lur nu, så vil han ved vuggestuestart måske igen få behov for to lure, fordi alt er så nyt, og han naturligt trættes lidt ekstra.

I skal nok regne med, at han har brug for godt 13.5 times søvn i døgnet. Dette er ofte rigtig fint fordelt, hvis han sover ca. 11 timer om natten og 2.5 time om dagen fordelt på 1 eller 2 lure. Sover han mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt være kortere og sover han mindre om dagen, vil nattesøvnen være længere. Nattesøvnen kan f.eks. ligge fra 20-07 og dagssøvnen f.eks. fra 9.30-10.30 og igen fra 13-14.30, eller det kan være en længere lur fra f.eks. 12-14.30...

Det er også vigtigt, at I søger for, at han får mange små måltider hele dagen igennem, så han får både morgenmad, frokost og aftensmad og også tilbydes mellemmåltider formiddag, eftermiddag og før sengetid. Det er vigtigt, at han tilbydes masser af vand af kop til alle måltider og som tørstslukker imellem måltiderne og så må du som sagt stadig meget gerne amme ham om aftenen, før han puttes til natten. Har han stadig brug for en ekstra amning, så kan denne ligge sen aften, som et drømmemåltid, og derefter skal han så sove igennem om natten og starte næste dag med morgengrød:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mellemmåltidet om formiddagen erstatter således amningen på dette tidspunkt, og samtidig er det som sagt en god idé at give ham lidt mad i hånden, når I triller en tur, og det er tid til at sove. Det at sidde med lidt frugt, en te-bolle evt. med rosiner eller lignende kan virke næsten meditativt og dermed være med til at gøre, at han får koblet fra og derefter bedre kan overgive sig til søvnen :)

Jo mere ens rytme I kan skabe, jo bedre vil det være. Både fordi genkendelighed giver tryghed, og han bliver forberedt på, at det er sovetid og dermed bedre kan koble fra, men også fordi han døgn naturligt bliver inddelt i aktive, vågne perioder, perioder hvor han spiser og så perioder, hvor han skal koble fra og hjælpes til at sove :)

Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika