Svar: Råd vedr lur og amning
31. maj 2022
Alder:
12 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder som en rigtig god plan igen at lære jeres dreng at sove middagslur i sin barnevogn. Han er nu blevet et år, og han har ernæringsmæssigt ikke behov for brystet før sin lur. Samtidig skal han i vuggestue til august, så det vil være rigtig godt at vænne ham til at sove uden bryst og favn og derimod sove i barnevognen - hvis han er vant til at sove i sin barnevogn, så vil det naturligt være lettere for pædagogerne at putte ham i f.eks. en krybbe eller lignende, og det vil være rigtig rart både for dem og for jeres dreng.
Det er en rigtig god idé at gå tilbage til jeres oprindelige løsning - sætte jeres dreng op i barnevognen og trille en tur, og så først lægge ham ned, når han tydeligt viser sig parat. Han skal naturlig have sele på, når han sidder op i vognen, og så må I aflede ham med lidt mad i hånden, og småsnakke om de ting, som I kører forbi, så han glemmer sine protester mod selen.
En sovepose bliver hurtigt for varm lige nu, selvom vejret og temperaturen varierer en del og nogle dage derfor godt kan virke lidt kølige, men en babydyne eller blot et tæppe vil være rigtig fint.
Det vil også være en rigtig god idé, at I indfører en putteklud, slaskedukke, bamse eller lignende, som på sigt vil fungere som substitut for jer forældre, og som også kan følge med ham i vuggestuen, berolige, når han skal sove der, og samtidig også fungere som bindeled mellem hjemmet og institutionen. Og de fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de bevidst begynder at bruge en sådan bamse eller lignende.
Det er derudover vigtigt, at I ser på hele dagens rytme - herunder hvad tid han står op, fordi det er dagens stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen. Det har altså betydning for, hvornår han er parat til at sove lur.
De fleste børn er også mellem 12-18 måneder, når de går fra at sove 2 til kun 1 lur dagligt, og jeg kan ikke helt tyde af jeres brev, om jeres dreng nogle dage faktisk kan nøjes med en enkelt lur eller stadig har behov for 2 lure. I skal naturligt give ham de/den lur, som han har behov for og virker til at trives bedst med, det lyder dog som om, at han lige nu ofte fint trives med en enkelt længere lur.... I skal også være opmærksomme på, at behovet kan ændre sig, når han starter i vuggestue. Så selvom han måske nogle dage kan nøjes med én lur nu, så vil han ved vuggestuestart måske igen få behov for to lure, fordi alt er så nyt, og han naturligt trættes lidt ekstra.
I skal nok regne med, at han har brug for godt 13.5 times søvn i døgnet. Dette er ofte rigtig fint fordelt, hvis han sover ca. 11 timer om natten og 2.5 time om dagen fordelt på 1 eller 2 lure. Sover han mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt være kortere og sover han mindre om dagen, vil nattesøvnen være længere. Nattesøvnen kan f.eks. ligge fra 20-07 og dagssøvnen f.eks. fra 9.30-10.30 og igen fra 13-14.30, eller det kan være en længere lur fra f.eks. 12-14.30...
Det er også vigtigt, at I søger for, at han får mange små måltider hele dagen igennem, så han får både morgenmad, frokost og aftensmad og også tilbydes mellemmåltider formiddag, eftermiddag og før sengetid. Det er vigtigt, at han tilbydes masser af vand af kop til alle måltider og som tørstslukker imellem måltiderne og så må du som sagt stadig meget gerne amme ham om aftenen, før han puttes til natten. Har han stadig brug for en ekstra amning, så kan denne ligge sen aften, som et drømmemåltid, og derefter skal han så sove igennem om natten og starte næste dag med morgengrød:)
Mellemmåltidet om formiddagen erstatter således amningen på dette tidspunkt, og samtidig er det som sagt en god idé at give ham lidt mad i hånden, når I triller en tur, og det er tid til at sove. Det at sidde med lidt frugt, en te-bolle evt. med rosiner eller lignende kan virke næsten meditativt og dermed være med til at gøre, at han får koblet fra og derefter bedre kan overgive sig til søvnen :)
Jo mere ens rytme I kan skabe, jo bedre vil det være. Både fordi genkendelighed giver tryghed, og han bliver forberedt på, at det er sovetid og dermed bedre kan koble fra, men også fordi han døgn naturligt bliver inddelt i aktive, vågne perioder, perioder hvor han spiser og så perioder, hvor han skal koble fra og hjælpes til at sove :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske