Svar: Sover 1 lur om dagen

25. maj 2022

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål om overgangen fra to til én lur :) Og hvor dejligt at høre, at jeres aftener og nætter går så godt!

De fleste børn begynder at kunne nøjes med en lidt længere middagslur, når de er mellem 12-18 måneder gamle. Derfor er det lidt tidligt, hvis jeres datter begynder at kunne nøjes med en lidt længere lur nu.. Det behøver dog ikke være noget problem, og ofte oplever man, at børn omkring 1 års alderen netop begynder at ændre søvnvaner - men ofte kun i en periode - så efter lidt tid, så har de pludselig brug for to lure igen, og det skal der så være plads til.

Det vil ofte også være sådan, at der er tale om en overgang, så nogle dage vil jeres datter stadig have behov for at sove to lure, og andre dage kan hun nøjes med en enkelt lur. Det er vigtigt at give hende denne fleksibilitet. Det er derfor naturligt, hvis hun i weekenden stadig viser behov for at sove to gange, det skal I så give hende lov til. Ligesom hun i dagplejen også stadig skal puttes de dage, hvor hun tydeligt er træt og har svært ved at holde sig vågen til kl 11.30:)

Dagens stå op tidspunkt spiller naturligt ind på, hvornår lurene ligger - og jo tidligere hun står op, eller hvis hun bliver vækket om morgenen, jo mere vil hun sandsynligvis have behov for to lure. Jo mere I kan lade hende sove, til hun vågner af sig selv, jo lettere vil hun kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen. Hvis I lader hende sove lidt længere i hverdagene, kan det derfor godt være, at dagplejer oplever, at det går fint med en enkelt længere lur.

Dagens aktiviteter spiller også ind på hendes vågenhed. Jo mere der sker omkring hende, jo mere vil hun naturligt blive holdt igang og behovet for søvn blive udskudt. At der er flere børn, aktiviteter og forskellig uro kan derfor også være med til at gøre, at jeres datter i dagplejen ikke viser træthed om formiddagen og derfor nu viser behov for at sove en enkelt lur.

Det vigtige her er, at hun stadig får sit søvnbehov dækket, og det gør hun. Når hun er vågen om formiddagen, så forlænger hun naturligt sin middagslur, så hun samlet får den mængde søvn, som hun har behov for. Hun sover også på et tidspunkt, hvor døgnet stadig hænger sammen for jer, og puttetidspunktet ikke rykker sig - ofte ligger middagsluren fra ca. ...

Annonce

... 11.30-14.30, og det er super fint, da det passer godt med hendes puttetidspunkt om aftenen, så hun også stadig kan finde ro og falde i søvn der.

Så rent udviklingsmæssigt, så er hun fint dækket ind - både med to og én lur. Hendes ene middagslur er lang, og det er en rigtig god lur for hende, og det lyder som om, at hun er ret god til på den måde selv at regulere sit behov. Men, der skal naturligt være fleksibilitet, så de dage, hvor hun pludselig viser behov for to lure igen, så skal hun naturligt have sine to lure :)

I skal være opmærksomme på, at hvis hun pludselig begynder at falde i søvn om eftermiddagen, når henter hende fra dagpleje - så er det fordi, hun stadig har brug for sin formiddagslur. Det er tegn på, at hun skal have to lure - men de skal ligge formiddag og til middag, og ikke til middag og sidst på eftermiddagen - for sker det sidste, så vil det ødelægge jeres ellers så gode aftener og nætter. Sker det, er det derfor vigtigt, at I taler med dagplejer om, at hun skal have lov til at have sine to lure i dagplejen stadigvæk:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til aftenflasken, så slipper de fleste børn denne helt, når de er 13-14 måneder gamle. Det gøres ofte bedst ved at indføre et fast ritual, som gradvist vil tage over og fylde mere og mere og så samtidig trappe flasken ud - det vil sige give mindre og mindre mælk, så hun til sidst helt kan undvære.

Et putteritual kunne f.eks. være at tilbyde en godnatgrød og lidt mme af en kop før sengetid, så hun stadig får mad/mælk i maven, og så indføre et putteritual med f.eks. puttebamse, slaskedukke eller lignende. Hun vil også have glæde af f.eks. godnatsang, bestemte kærtegn osv. og måske en godnathistorie hen af vejen. På den måde sættes der nogle ting i stedet for flasken, som hun så gradvist lærer at undvære.

Det er altså et spørgsmål om at give hende noget nyt trygt og dejligt, for det er det, som flasken ofte er, og så trappe ud i mælken, så hun gradvist får mindre og mindre. Det vil sige, at hvis hun får 180 ml, så skruer I ned til 160, 140, 120, 100 - til sidst kan hun måske nøjes med at få lidt mme af en kop, derfra måske nøjes med lidt vand og til sidst behøver hun ikke længere noget. Og så har hun sit ritual med bamse, godnatsang osv. i stedet:)

Rigtig meget held og lykke med det hele - og rigtig god Kr. Himmelfartsdag:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi