Svar: Svær putning til nat - del III
18. maj 2022
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er rigtig godt, du skriver igen :)
Det første I skal være opmærksomme på og sikre jer er, at jeres dreng ikke er begyndt at powernappe sidst på eftermiddagen. Det kan være, han tager en lille lur i autostolen eller cyklen, når han f.eks. hentes fra vuggestue. Hvis han når at falde lidt hen på dette tidspunkt, så vil denne søvn "æde" af nattesøvnen. Det betyder, at han enten vil være rigtig svær at putte, at han vil kunne have en vågenperiode midt om natten, eller at han begynder at vågne meget tidligt.
Når det er sagt, så lyder det dog ikke til at være tilfældet hos jer, og det lyder derfor for mig som om, at det er ved at være tid til, at I skal prøve at putte lidt før igen.
Jeres dreng har haft nogle uger, hvor han er faldet i søvn omkring kl 20.30-21, uden gråd og protester og uden at putteritualet har trukket langvarigt ud.Han har derfor en god erfaring med sig om, hvordan putningen foregår. Han er derudover begyndt at sove én lur dagligt og sover nu ofte 1.5-2 timer til middag - ofte i tidsrummet 11-13. Det lyder super godt. I fortæller også, at han er aktiv og i fuld gang hele dagen derefter.
Når I putter ham nu, så sker det under store protester, skrig og gråd. Du beskriver, at han kører med 110 km/t, og det lyder for mig som om, at han er overtræt. Det vil være helt normalt, fordi han nu står noget tidligere op af sin middagslur :) Derfor skal I prøve at putte ham tidligere og f.eks. allerede kl. 19-19.30. I skal bruge samme ritual, som I plejer at bruge, så alt er præcis som det plejer at være. Han skal stadig have godnatgrød, have læst godnathistorie osv. som I plejer - men skal altså puttes før han bliver overtræt og derfor virker overfrisk.
Det er helt normalt, at man efter en periode med sen putning og gradvis tilvænning til at putningen ikke længere trækker ud i timer, gradvist kan rykke puttetidspunktet frem og på den måde egentlig nå det tidspunkt, som er nærmere jeres oprindelige ønske :)
God fornøjelse med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske