Svar: Svær putning til nat - del III

18. maj 2022

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig godt, du skriver igen :)

Det første I skal være opmærksomme på og sikre jer er, at jeres dreng ikke er begyndt at powernappe sidst på eftermiddagen. Det kan være, han tager en lille lur i autostolen eller cyklen, når han f.eks. hentes fra vuggestue. Hvis han når at falde lidt hen på dette tidspunkt, så vil denne søvn "æde" af nattesøvnen. Det betyder, at han enten vil være rigtig svær at putte, at han vil kunne have en vågenperiode midt om natten, eller at han begynder at vågne meget tidligt.

Når det er sagt, så lyder det dog ikke til at være tilfældet hos jer, og det lyder derfor for mig som om, at det er ved at være tid til, at I skal prøve at putte lidt før igen.

Jeres dreng har haft nogle uger, hvor han er faldet i søvn omkring kl 20.30-21, uden gråd og protester og uden at putteritualet har trukket langvarigt ud.Han har derfor en god erfaring med sig om, hvordan putningen foregår. Han er derudover begyndt at sove én lur dagligt og ...

Annonce

... sover nu ofte 1.5-2 timer til middag - ofte i tidsrummet 11-13. Det lyder super godt. I fortæller også, at han er aktiv og i fuld gang hele dagen derefter.

Når I putter ham nu, så sker det under store protester, skrig og gråd. Du beskriver, at han kører med 110 km/t, og det lyder for mig som om, at han er overtræt. Det vil være helt normalt, fordi han nu står noget tidligere op af sin middagslur :) Derfor skal I prøve at putte ham tidligere og f.eks. allerede kl. 19-19.30. I skal bruge samme ritual, som I plejer at bruge, så alt er præcis som det plejer at være. Han skal stadig have godnatgrød, have læst godnathistorie osv. som I plejer - men skal altså puttes før han bliver overtræt og derfor virker overfrisk.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er helt normalt, at man efter en periode med sen putning og gradvis tilvænning til at putningen ikke længere trækker ud i timer, gradvist kan rykke puttetidspunktet frem og på den måde egentlig nå det tidspunkt, som er nærmere jeres oprindelige ønske :)

God fornøjelse med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder