Svar: Vores lille Lærke vågner kl. 4

14. maj 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går langt bedre med søvnen - både om dagen og natten. Jeg kan dog godt forstå, at du synes, det er for tidligt at starte dagen allerede kl 04, og det vil jeg naturligt gerne dele lidt tanker omkring:)

Det gennemsnitlige søvnbehov i 6 måneders alderen er ca. 14.5 timers søvn i døgnet. Nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre... Søvnen er ofte sådan fordelt, at barnet sover 10-11 timer om natten og 3-4 timer om dagen. De fleste børn har brug for 3 lure dagligt, 2 lidt længere lure og en powernap - det afhænger dog af, hvor tidligt dagen starter. Jo tidligere dagen begynder, jo mere er der behov for en 3. lur. Jo senere barnet står op, jo mere kan nøjes med to lidt længere lure, og den 3. powernap vil så ofte kunne springes over.

Det lyder derfor helt naturligt, at din datter har brug for 3 lure, da hun står meget tidligt op. Det er dog vigtigt at finde balancen mellem at give hende den dagssøvn, som hun har behov for, og samtidig sikre at dagssøvnen ikke bliver så lang, at nattesøvnen bliver for kort.

Hvis du ser på hendes udregnede behov, og på hvor meget hun reelt sover, så kan det måske give dig lidt idé om, hvorvidt hun sover, som man mere eller mindre må forvente. Du skriver, at hendes dagslure er blevet længere, og det er i princippet rigtig godt. Dagssøvnen giver hende en masse gode ting, som nattesøvnen ikke tilfører på samme måde, og som udgangspunkt skal du ikke vække hende om dagen, men lade hende sove det, som hun viser behov for - med mindre balancen mellem dagssøvn og nattesøvn er helt skæv... Det tror jeg dog ikke umiddelbart, at den er, som jeg læser dit brev.

Derfor tænker jeg, at det hos jer sandsynligvis vil være en god løsning, hvis du kan rykke tidspunktet for hendes lure lidt. Du fortæller, at hendes første lur stadig ligger omkring kl 07, hvilket er klart, når hun står op allerede kl 04.. men hvis du gradvist kan rykke lurene om dagen, så hun sover lidt senere, så vil du også rykke på puttetidspunktet om aftenen og dermed få rykket på stå op tidspunktet om morgenen.

Det kan nogle gange være en god idé at lægge et bad ind i løbet af dagen mellem to lure, for på den måde at aktivere hende ekstra og forlænge vågenperioden lidt. På den måde kan du rykke tidspunktet for f.eks. middagsluren, så hun puttes senere til den og dermed også står senere op - og derfor også kan puttes senere i seng om aftenen - og igen ...

Annonce

... står det senere op om morgenen. Det er altså hele dagens rytme, som du skal forsøge at ændre lidt på. Og det gør du ved gradvist at flytte på hendes dagslure, så de ligger senere.

Derudover tænker jeg, at hendes alder og udvikling naturligt også spiller ind. Hun gennemgår en meget stor udvikling nu, hvor hun er blevet 6 måneder. Hun bruger sig selv rigtig meget motorisk, begynder at trille mere bevidst omkring, hun sparker fra med benene, skubber eller hiver sig frem. Hun tager bevidst ud med sine hænder, putter i munden, tager fat i sine fødder osv. Og det betyder, at hun generelt har svært ved at ligge stille - også om natten. Hun vil derfor få sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra, og hvor hun har brug for din hjælp. Hun har brug for, at du hjælper hende om på siden, eller tilbage på ryggen, hun har brug for, at du giver hende dynen på, som hun har sparket af osv.

Hun er også langt mere bevidst nu og følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende. Hun er f.eks. meget mere bevidst om, hvorvidt I er hjemme eller ude, om det er mor eller en fremmed, som holder hende eller pludrer med hende. Og alle de stimuli og oplevelser, som hun får, påvirker naturligt også hendes søvn. Alt hvad hun oplever, skal bearbejdes, når hun sover, og det giver ekstra drømmeaktivitet og ofte er drømmeaktiviteten særligt stor hen mod morgenstunden, hvor hun vil sove lettere der og derfor også vågne lettere op.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Madindtaget og tilvænningen til den nye mad, kan naturligt også spille ind. Du har helt ret i, at hendes mave godt kan arbejde lidt på højtryk, og når hun ofte også har afføring tidlig morgen, så kan det også spille ind. Dette ændrer sig dog ofte i takt med, at hun bliver bedre til at spise mere varieret, og maven samtidig gradvist vænner sig til de nye fødevarer. Du skal endelig stadig give hende mange og varierede måltider hele dagen igennem, jo mere variation jo bedre er det ofte, da det forebygger kræsenhed senere hen. Hvis du synes, at hendes mave er lidt for aktiv, så kan det dog være en idé at lade nogle af måltiderne være ens et par dage i træk, når du tilføjer noget nyt, så alle måltider ikke er nye, men så hun hele tiden får noget genkendeligt. Det er både godt for maven men også godt for trygheden ved at spise :)

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, og at det giver lidt idé om hvad der måske spiller ind hos jer :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor