Svar: Søvnændring - 5 mdr.

10. maj 2022

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Line

Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til :)

Det er virkelig dejligt, at jeres dreng har sovet igennem fra kl. ca. 20 til 06/07 - og jeg håber, at I har nydt det.. for det ændrer sig sandsynligvis lidt nu...;)

Jeres dreng lyder til at være helt parat til skemad, og det er derfor rigtig fint, at I lige nu tilbyder ham grød til frokost og mos om aftenen. Det er også rigtig fint, at han selv styrer, hvor meget han spiser, og at appetitten kan variere, så han nogle dage spiser lidt mere og andre dage lidt mindre. Sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop, og på sigt vil vand naturligt også begynde at kunne udgøre en del af hans væskeindtag.

Lige nu har han dog stadig behov for rigtig meget mælk, og netop fordi skemaden begynder at fylde i maven om dagen, så er det helt naturligt og helt forventeligt, at han har behov for en flaske omkring midnat eller i løbet af natten. Så selvom han ikke tidligere har vist behov for en drømmeflaske, og det ikke har gjort nogen forskel for jer, så kan det være en rigtig god idé, at I giver ham denne nu.

Ofte vil det være sådan, at I takt med at antallet af måltider om dagen øges, og antallet af flasker skrues ned, så er det netop flaskerne på ydertidspunkterne, som bibeholdes. Når han på et tidspunkt bliver 10-12 måneder gammel, vil han have behov for to flasker i døgnet, og disse vil ofte ligge netop aften og sen aften (drømmeflaske), og derfor er det helt naturligt, hvis han viser behov for dette nu, og rytmen på denne måde ændrer sig.

I kan vælge at give ham drømmeflasken, når han vågner og melder sig selv - uanset om det så er til midnat eller i løbet af natten. I kan også prøve, om han vil tage imod en flaske mere eller mindre i søvne og lige før, I selv går i seng. Det kan nogle gange godt lykkes at give flasken på denne måde, og det kan være rigtig rart for jer, fordi I så kan gå i seng og sove sammenhængende derefter - lykkes det ikke, så må I give ham flasken, når han melder sig.

Som det er lige nu, så får jeres dreng flaske kl 06/07, men i løbet af de næste uger, vil han skulle begynde på et 3. skemåltid - morgengrøden - og I må her prøve at vurdere, om grøden skal erstatte morgenflasken, eller om han måske har ...

Annonce

... brug for sin morgenflaske kl 05 i stedet... Det kommer lidt an på, hvor mange flasker han samlet når op på i døgnet, og det kan også afhænge af, hvorvidt drømmeflasken gives omkring midnat eller om natten...

Lige nu får han ofte 5-6 flasker i døgnet, og det lyder meget fint og alderssvarende, og dette antal skal han stadig have i 6 måneders alderen. Det kan godt være, at han kan undvære morgenflasken helt, hvis han i stedet tilbydes drømmeflaske. Det kan dog også være, at han har brug for morgenflasken, bare tidligere end tilfældet er lige nu... I må her se, hvad tiden bringer, og hvad der umiddelbart vil fungere bedst for jer og jeres dreng:)

Når han bliver 7 måneder, så vil det ofte være passende med 4 flasker, og disse ligger ofte hensigtsmæssigt tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Men igen - I må se, hvad tiden bringer, og hvordan det går med skemaden, vand af kop og hans indtag af mælk generelt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan også være et udviklingsspring, som I oplever, og som forklarer, hvorfor han pludselig vågner og pludrer kl 05. Hos mange børn ser man dette i 7 måneders alderen, men det sker faktisk også nogle gange hos børn allerede, når de er 5 måneder... Det virker egentlig som om, at de hygger sig. De er ikke kede af det, men ligger bare og pludrer for sig selv. Det er som om, at nattens mørke og stilhed appellerer til at øve sin stemme og forskellige lyde... det stopper ofte af sig selv igen, og der er tale om en periode. Det er derfor rigtig fint, at I forsøger at holde fast i, at det er sovetid og ikke tid til at pludre, lege og underholde :) Det er derfor rigtig godt, at I holder fast i at lege "stille time" og signalerer, at det er nat. Hvis I begynder at tage ham op, pludre, lege og aktivere ham kl 05, så vil han naturligt lære, at der skal ske en masse på dette tidspunkt, og det vil I jo naturligt helst ikke lære ham:)

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre og giver lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer. jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om Børn & Mad", hvor I finder dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2021 :)

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år