Svar: Søvnændring - 5 mdr.
10. maj 2022
Alder:
5 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til :)
Det er virkelig dejligt, at jeres dreng har sovet igennem fra kl. ca. 20 til 06/07 - og jeg håber, at I har nydt det.. for det ændrer sig sandsynligvis lidt nu...;)
Jeres dreng lyder til at være helt parat til skemad, og det er derfor rigtig fint, at I lige nu tilbyder ham grød til frokost og mos om aftenen. Det er også rigtig fint, at han selv styrer, hvor meget han spiser, og at appetitten kan variere, så han nogle dage spiser lidt mere og andre dage lidt mindre. Sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop, og på sigt vil vand naturligt også begynde at kunne udgøre en del af hans væskeindtag.
Lige nu har han dog stadig behov for rigtig meget mælk, og netop fordi skemaden begynder at fylde i maven om dagen, så er det helt naturligt og helt forventeligt, at han har behov for en flaske omkring midnat eller i løbet af natten. Så selvom han ikke tidligere har vist behov for en drømmeflaske, og det ikke har gjort nogen forskel for jer, så kan det være en rigtig god idé, at I giver ham denne nu.
Ofte vil det være sådan, at I takt med at antallet af måltider om dagen øges, og antallet af flasker skrues ned, så er det netop flaskerne på ydertidspunkterne, som bibeholdes. Når han på et tidspunkt bliver 10-12 måneder gammel, vil han have behov for to flasker i døgnet, og disse vil ofte ligge netop aften og sen aften (drømmeflaske), og derfor er det helt naturligt, hvis han viser behov for dette nu, og rytmen på denne måde ændrer sig.
I kan vælge at give ham drømmeflasken, når han vågner og melder sig selv - uanset om det så er til midnat eller i løbet af natten. I kan også prøve, om han vil tage imod en flaske mere eller mindre i søvne og lige før, I selv går i seng. Det kan nogle gange godt lykkes at give flasken på denne måde, og det kan være rigtig rart for jer, fordi I så kan gå i seng og sove sammenhængende derefter - lykkes det ikke, så må I give ham flasken, når han melder sig.
Som det er lige nu, så får jeres dreng flaske kl 06/07, men i løbet af de næste uger, vil han skulle begynde på et 3. skemåltid - morgengrøden - og I må her prøve at vurdere, om grøden skal erstatte morgenflasken, eller om han måske har brug for sin morgenflaske kl 05 i stedet... Det kommer lidt an på, hvor mange flasker han samlet når op på i døgnet, og det kan også afhænge af, hvorvidt drømmeflasken gives omkring midnat eller om natten...
Lige nu får han ofte 5-6 flasker i døgnet, og det lyder meget fint og alderssvarende, og dette antal skal han stadig have i 6 måneders alderen. Det kan godt være, at han kan undvære morgenflasken helt, hvis han i stedet tilbydes drømmeflaske. Det kan dog også være, at han har brug for morgenflasken, bare tidligere end tilfældet er lige nu... I må her se, hvad tiden bringer, og hvad der umiddelbart vil fungere bedst for jer og jeres dreng:)
Når han bliver 7 måneder, så vil det ofte være passende med 4 flasker, og disse ligger ofte hensigtsmæssigt tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Men igen - I må se, hvad tiden bringer, og hvordan det går med skemaden, vand af kop og hans indtag af mælk generelt...
Det kan også være et udviklingsspring, som I oplever, og som forklarer, hvorfor han pludselig vågner og pludrer kl 05. Hos mange børn ser man dette i 7 måneders alderen, men det sker faktisk også nogle gange hos børn allerede, når de er 5 måneder... Det virker egentlig som om, at de hygger sig. De er ikke kede af det, men ligger bare og pludrer for sig selv. Det er som om, at nattens mørke og stilhed appellerer til at øve sin stemme og forskellige lyde... det stopper ofte af sig selv igen, og der er tale om en periode. Det er derfor rigtig fint, at I forsøger at holde fast i, at det er sovetid og ikke tid til at pludre, lege og underholde :) Det er derfor rigtig godt, at I holder fast i at lege "stille time" og signalerer, at det er nat. Hvis I begynder at tage ham op, pludre, lege og aktivere ham kl 05, så vil han naturligt lære, at der skal ske en masse på dette tidspunkt, og det vil I jo naturligt helst ikke lære ham:)
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre og giver lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer. jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om Børn & Mad", hvor I finder dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2021 :)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske