Svar: 17 mdr står tidligt op - part III
19. januar 2022
Alder:
17 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev :)
Det lyder som om, at der er sket en ændring hos jer - i den rigtige retning, og det er super godt. I fortæller også at jeres dreng stadig virker frisk og glad i dagtimerne, og han lyder umiddelbart til at trives med sin rytme - og derfor skal man naturligt være opmærksom på, hvor meget man går ind og ændrer og hvorfor :)
Jeg forstår godt jeres behov for at starte dagen senere, og man må også sige, at så længe han står så tidligt op, så er det naturligt, at han har brug for to lure dagligt. Han nærmer sig dog 18 måneder, og begynder derfor egentlig at kunne nøjes med en enkelt lur dagligt og med dette in mente, så tænker jeg, at man godt kan forsvare at flytte lidt på hans dagssøvn, så han ikke nødvendigvis sover mindre tid, men i stedet på sigt vænnes til at sove sine 3 timer samlet... I kan derfor godt forsøge at flytte hans puttetidspunkt om morgenen, så han i stedet får en formiddagslur og ikke en morgenlur.
Det at putte ham senere og senere i løbet af dagen vil naturligt ofte gøre, at hele hans rytme ændres, så han også begynder at kunne blive puttet lidt senere om aftenen - og på den måde så vil begynde (forhåbentlig) at sove lidt længere om morgenen. Det er altså ikke nok at putte ham senere i seng, det er hele dagens rytme, som skal ændres og det skal stadig gøres med små skridt. I en periode vil han måske skulle puttes lidt senere end I egentlig synes bør være hans puttetidspunkt - men han får sit søvnbehov om dagen dækket og han sover (forhåbentlig) lidt længere om morgenen.
I skal regne med, at han i 18-24 måneders alderen vil have behov for ca. 13-13½ timers søvn i døgnet, og det vil ofte være fordelt sådan, at han sover f.eks. 2 ½ time til middag og 11 timer om natten f.eks. fra kl 19.30/20 til 06/06.30. Lige nu sover han ofte 3 timer samlet i løbet af dagen, og det synes jeg, at I skal lade ham gøre - også selvom det kan give et senere puttetidspunkt om aftenen. Dagssøvnen er vigtig for ham, og den kan reparere på den manglende nattesøvn. Det modsatte er ikke tilfældet, så dagssøvnen er god og vigtig. Men at rykke hans dagslure tænker jeg vil være næste skridt netop for at få rykket hele rytmen lidt og dermed også rykke hans stå op tidspunkt.
Når han så har fået rykket sin rytme, så han generelt sover lidt senere hele dagen igennem og derfor også går senere i seng og står senere op (krydser fingre), så vil I kunne begynde at afkorte hans formiddagslur og hjælpe ham med at sove en lidt længere lur dagligt, så han f.eks. sover mellem 12-14/14.30 hver dag - og så vil han måske skulle puttes tidligere igen, altså kan begynde at få et puttetidspunkt, som ligger omkring kl. 19.30-20, sove 2.5 time til middag og stå senere op. Så I på den måde får hjulpet ham ind i en rytme, hvor nattesøvnen ligger, som I gerne vil have den og har en længde der er i balance med dagssøvnen, så han både får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket og også har en rytme, som kan fungere med vuggestuens hverdag.
I har altså ret i, at det godt kan være en idé at hjælpe ham til en rytme, hvor han sover 2.5 time til middag i stedet for 3 timer, men løsningen tænker jeg ikke er at skære i dagssøvnen med det samme, men i stedet hjælpe ham til en rytme, hvor han kun sover én lur dagligt i stedet for to som nu og først derefter afkortes dagssøvnen, måske vil den af sig selv afkortes i takt med, at nattesøvnen bliver længere...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske